مراقبت از سنج و درامز

اصول مراقبت از سنج و درامز

اگر شما یک درامر هستید به خوبی می‌توانید اهمیت مراقبت از سنج‌ها را درک کنید. دست کم گرفتن اهمیت مراقبت، رسیدگی و پاک نگه داشتن سنج می‌تواند به سادگی در کاهش عمر و نزول کیفیت صدای این ساز تاثیر چشم‌گیری داشته باشد. تغییر رنگ، زنگ‌زدگی و بروز شکاف در سطح ساز از جمله نشانه‌های مراقبت ناکافی از سنج می‌باشد. در یک مثال ساده تمیز نکردن ساز شما را می‌توانیم به کاهلی در مسواک زدن تشبیه کنیم! دقت داشته باشید به‌منظور افزایش طول عمر ساز خود، هیچ وقت با دست‌های آلوده ساز نزنید و همچنین هنگام حمل ساز حتما از دو دست خود استفاده کنید. لبه‌های سنج را با دستان خود بگیرید تا جای انگشتان شما روی ساز جا خوش نکند.

آلودگی و لکه‌ها باید به‌سرعت از سطح سنج پاک شوند. برای این منظور می‌توانید از آب گرم و صابون استفاده کنید. از زمان‌های قدیم و روزهایی که تنوع مواد پاک‌کننده مناسب سنج‌ها به خوبی امروز نبود، نوازنده‌ها از پولیش‌های برنجی استفاده می‌کردند. هرچند امروزه تنوع محصولات بیشتر شده و کمپانی‌های بسیاری مواد جلادهنده و پاک‌کننده مخصوص سنج‌ها را تولید می‌کنند. کمپانی‌هایی همچون zildjian, sabian, ‍paiste و dunlop.

کافی است اسپری جلادهنده را روی سطح سنج پاشیده و حدود ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه فرصت دهید تا اثر خود را روی سطح ساز بگذارد. در مرحله بعد به وسیله یک تکه پارچه تمیز، مرطوب و بدون پرز سطح سنج را پاک کرده و در دراز مدت تاثیر تمیز کردن و رسیدگی به ساز خود را ببینید. اگر میزان گرد و غبار روی سنج زیاد است قبل از شروع به انجام مراحل فوق می‌توانید سنج را برای مدت یک دقیقه در محلول آب و صابون غیراسیدی قرار دهید.

در تمیز کردن سنج‌ها دقت کنید که هرگز از مواد اسیدی استفاده نکنید. مخصوصا اگر سنج شما دست‌ساز و بسیار قیمتی باشد مطمئنا نمی‌خواهید با دست خودتان زمینه نابودی آن را فراهم کرده باشید. پس دقت کنید!! مراقب باشید استفاده از جلادهنده‌ها برای سنج‌های مات به‌هیچ وجه مناسب نمی‌باشد و حتی می‌تواند در موارد بسیاری منجر به ایجاد لکه و از بین رفتن رنگ سنج‌ها شود.

بهتر است تمیز کردن سنج‌ها را از سطح زیرین شروع کرده و در نهایت به سطح رویی ساز برسید. دستمال را دایره‌وار روی سطح ساز حرکت دهید. استفاده از جلادهنده‌ در هر بار تمیز کردن سنج هیچ ضرورتی نداشته و گاهی اوقات حتی بسیار مضر نیز می‌باشد. تنها مسئله‌ای که انجام هر روزه آن توصیه می‌شود غبارزدایی سطح رویی و زیری سنج می‌باشد.

تمیز کردن سنج و درامز

گرد و غبار همیشه معضل بزرگی در نگهداری انواع سازهای موسیقی بوده است و این مورد مخصوصا برای ساز بزرگی مانند درامز جدی‌تر و قابل توجه‌تر می‌باشد. استفاده از سیستم‌های تهویه هوا نیز گرچه بی‌تاثیر نیست اما برطرف‌کننده این مشکل نخواهد بود.

توجه داشته باشید برای تمیز کردن درامز، هیچ‌گاه از محلول‌های پاک‌کننده ساینده استفاده نکنید.

در مرحله اول یک تکه پارچه تمیز، نرم و بدون پرز را بر سطح ساز کشیده و گرد و غبار موجود روی سطح سازتان را پاک کنید. اکنون مقداری از محلول شستشوی درامز «بدون آمونیاک» را روی دستمال نرم، خشک و تمیز اسپری کرده و به صورت دایره‌وار روی سطح درامز بکشید و در مرحله آخر دوباره با یک دستمال خشک، نرم و بدون پرز سطح ساز را خشک کنید. توجه داشته باشید تحت هیچ شرایطی و به هیچ وجه محلول را مستقیما روی سطح درامز اسپری نکنید. این کار صدمات جبران ناپذیری را به سطح ساز شما وارد می‌کند. دقت در عدم استفاده از محلول‌های حاوی آمونیاک بسیار حائز اهمیت می‌باشد. آمونیاک در گذر زمان می‌تواند به‌سادگی باعث از بین رفتن رنگ ساز شده و آن را کدر و تیره کند.

حالا که درامز خود را تمیز کرده‌اید مراقب باشید اثر زحمات خود را در عرض چند ساعت به باد ندهید. در صورت عدم استفاده از ساز سعی کنید سطح آن را با کاور، ملافه یا روتختی پوشش دهید و به این ترتیب بر طول عمر پاکیزگی ساز خود بیافزایید. توجه داشته باشید اصلا مهم نیست خانه و اتاق شما چقدر تمیز و عاری از گرد و غبار باشد، زیرا به هر حال وجود مقداری آلودگی در هوا غیر قابل اجتناب است. اگر به نواختن ساز در حالی که سطح آن مملو از گرد و غبار است بپردازید، این ناپاکی‌ها به‌سرعت جذب ساز شده و دیگر قابل زدودن نخواهند بود. پس تمیز کردن ساز خود را در برنامه‌های روزانه بگنجانید تا بتوانید زمان بیشتری را به نواختن ساز خود اختصاص دهید تا تمیز کردن و یا حتی پس‌انداز پول برای تعویض آن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *