تنظیم Truss Rod در گیتار

مراقبت از گیتار از زبان کوردوبا

گیتار مثل موجود زنده می‌ماند، نفس می‌کشد و به راحتی تحت تاثیر محیط اطرافش قرار می‌گیرد. علارغم این که چوب استفاده شده در ساخت گیتار به خوبی خشک می‌شود اما می‌تواند نفس بکشد و تحت تاثیر رطوبت و گرما منبسط یا منقبض شود.

به عنوان یک قانون کلی توصیه می‌شود که گیتارتان را در محل‌هایی که خودتان راحت نیستید قرار ندهید.

به طور مثال داخل اتومبیل گرم، کنار رادیاتور ویا در معرض تابش مستقیم نور خورشید. مراقب باشید که گیتار در معرض تغییرات شدید و یا سریع رطوبتی و حرارتی، به ویژه برای مدت زمان طولانی مثلا بیش از یک شبانه روز، قرار نگیرد.
در حرارت ویا رطوبت بالا چوب گیتار منبسط می‌شود و همین موضوع سبب گرفتگی صدای گیتار می‌شود. به علاوه ممکن است چسب به کار رفته در بدنه‌ی گیتار در اثر این تغییرات محیط حالت چسبندگی‌اش را از دست بدهد یا اینکه اکشن گیتار افت کند و همین سبب گز زدن گیتار شود.
در هوای سرد ویا رطوبت پایین چوب گیتار منقبض می‌شود و ممکن است در نتیجه‌ی آن روی گیتار ترک بخورد.
حرارت و رطوبت مناسب برای نگه‌داری گیتار بدون اینکه آسیب‌هایی از این قبیل رخ بدهد، ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۴۵ تا ۶۵ درصدی است.

برای تنظیم رطوبت محیط اطراف گیتار می‌توانید از یک دستگاه تنظیم رطوبت سیار کمک بگیرید و آن را داخل کیف گیتار قرار دهید؛ همچنین توصیه می‌شود زمانی که از گیتار استفاده نمی‌شود آن را در داخل کیف یا جعبه آن قرار دهید. به علاوه جعبه‌های مجهز به سیستم تنظیم‌کننده‌ی رطوبت مثل HumiCase هم وجود دارند.

در اثر تغییرات دمایی و رطوبتی دسته‌ی گیتار ممکن است دچار خمیدگی و تغییر شکل شود، برای تنظیم این خمیدگی و بازگشت به حالت اولیه‌ی آن باید از میله‌ی تعبیه شده در گیتار «Truss Rod» کمک بگیرید.

نحوه‌ی تنظیم Truss Rod در گیتار

تمام گیتارهای برند کوردوبا مجهز به Truss Rod، میله‌ای سبک و دو طرفه هستند؛ در واقع Truss Rod نام میله‌ای است که درون دسته‌ی گیتارهای الکتریک و آکوستیک (و بعضی از گیتارهای کلاسیک) جای گرفته است. در مورد کاربرد آن باید گفت که سیم‌های گیتار فشار زیادی به دسته‌ی گیتار وارد می‌کنند و همین موضوع باعث خمیدگی آن می‌شود. از طرفی تغییرات آب و هوایی هم می‌تواند روی چوب و در نتیجه گیتار تاثیرگذار باشد. به عبارتی Truss Rod برای جلوگیری از خمیدگی بیش از حد دسته کار گذاشته شده است با چرخاندن این میله در جهت عقربه‌های ساعت می‌توانید فشار سیم‌های گیتار روی دسته را کاهش دهید و خمیدگی ایجاد شده را از بین ببرید. همچنین با چرخاندن پادساعت‌گرد Truss Rod می‌توانید فشار سیم‌ها را بیشتر کنید.

در نظر داشته باشید که تنظیم Truss Rod حتی به اندازه‌ی ۲ تا ۳ میلی‌متر می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی راحتی نواختن گیتار داشته باشد. همچنین دسته‌ی گیتار نباید صاف و بدون خمیدگی باشد. میزان استاندارد خمیدگی دسته‌ی گیتار بین ۰٫۰۰۷ تا ۰٫۰۱۷ سانتی‌متر است.

تنظیم تراس راد کار سختی نیست، اما می‌توانید از یک متخصص هم کمک بگیرید.

منبع: گیتار کردوبا

1 دیدگاه دربارهٔ «تنظیم Truss Rod در گیتار»

  1. سلام خسته نباشید تمام گیتارهای کوردوبا چه معمولی و پیکابدار تراس راد خور هستن و از کیفیت بالایی برخوردار میباشد یا نمایشی مزه گیتار پالادو cg90هست یا کلاریس چینی با تشکر از توضیحاتتون در ضمن فیش ورودی کابل در گیتار پیکابدار کوردوبا پایین میخوره یا پشت مزه ak30اریا هست منظورم که جایگاه پین بند رو جداگانه نصب شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *