اصول نگهداری از ملودیکا

نگهداری از ملودیکا

این ساز از دسته سازهای بادی به شمار می‌آید و آن را با نام پیانو بادی نیز می‌شناسند. همان‌طور که می‌دانید مراقبت و نگهداری صحیح از ساز اهمیت بسیاری در افزایش طول عمر و کیفیت صدای ملودیکای شما خواهد داشت.
همیشه ساز خود را در جعبه مخصوص آن نگهداری کنید. توجه داشته باشید با توجه به سایز کوچک این ساز بهتر است جعبه‌ای محکم و غیر پارچه‌ای برای آن تهیه کرده و با این‌کار از ساز خود در برابر گرد و غبار، ناپاکی‌ها، حیوانات خانگی ویا شیطنت و خرابکاری کودکان محافظت کنید.
همچون دیگر سازها توصیه اکید ما به شما این است که از قرار دادن ساز خود در محیط‌‌های با افزایش و کاهش شدید دما و رطوبت پرهیز کنید. بنابراین دقت داشته باشید هیچ‌گاه ساز خود را در ماشین به حال خود رها نکنید. دمای زیاد به سادگی باعث ذوب شدن تیغه‌ها و خراب شدن کیفیت صدای ساز شما خواهد شد.

تمیز کردن ملودیکا

۱. صفحه کلیدهای ملودیکا را به وسیله تکه پارچه نخی تمیز، بدون پرز و کمی مرطوب (با استفاده از آب) تمیز کنید و بعد از استفاده از پارچه مرطوب با استفاده از یک پارچه پنبه‌ای بدون پرز و خشک لکه‌های احتمالی را نیز از بین ببرید. توجه داشته باشید در صورت امکان از دو تکه پارچه مختلف برای کلیدهای سفید و سیاه استفاده کنید و در غیر این صورت اول کلیدهای سفید را تمیز کرده و سپس به کلیدهای سیاه بپردازید. حرکت پارچه روی کلیدها نیز باید به صورت عمودی و بالا به پایین یا بالعکس باشد.

۲. با استفاده از یک فرچه یا برس مویی شکاف‌های بین کلیدها را تمیز کنید تا گرد و غبار احتمالی موجود بین درزها از بین بروند.

۳. لوله دهانه ملودیکا را باز کنید. اگر دهانه ساز شما از جنس پلاستیک است می‌توانید به وسیله آب گرم و صابون آن را شسته و تمیز کنید. و اگر دهانه ساز شما برنجی باشد با استفاده از محلول‌های مخصوص برنجی که در فروشگاه‌های تجهیزات موسیقی موجود هستند اقدام به تمیز کردن این قسمت کنید. پس از خشک شدن لوله دهانه به وسیله یک لوله پاک‌کن، باقی‌مانده رطوبت و گرد و غبار را از ساز خود پاک کنید.

۴. به طور کلی باز کردن بدنه اصلی ملودیکا را به شما توصیه نمی‌کنیم. ولی در صورت نیاز به باز کردن بدنه روش کار به این صورت خواهد بود:
در بعضی از انواع ملودیکاها با باز کردن گیره‌های گوشه‌ی ساز و در بعضی دیگر با باز کردن پیچ های کنار ساز می‌توانید صفحه رویی را از بدنه ساز جدا کنید. حالا با استفاده از تکه‌ای پارچه و اسپری محلول‌های ضدعفونی کننده و جلادهنده صفحه زیرین ساز خود را پاک کنید. پس از پایان این مرحله و اطمینان از خشک بودن همه قسمت‌ها ساز خود را به حالت اول برگردانده و در جعبه قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *