آیا انیشتین یک موزیسین بود؟

اگر از طرفداران یا علاقه‌مندان به انیشتین باشید، حتی اگر از فیزیک چیز زیادی ندانید احتمالا نام نظریه‌های نسبیت خاص و نسبیت عام را شنیده اید و با فرمول E=MC2 هم آشنایید. اما آیا می‌دانستید انیشتین نوازنده ویولن و پیانو هم بود؟ درباره رابطه انیشتین با موسیقی چه چیزی شنیده اید؟ اگر کنجکاوید درباره جایگاه موسیقی در زندگی انیشتین بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

اگر انیشتین در سن بیست و شش سالگی، یعنی  پس از انتشار نظریه نسبیت خاص از دنیا می‌رفت، باز هم انیشتین بود و همین یک دستاورد برای کل زندگی‌اش کافی بود. اما می‌دانیم که او پس از این، نظریه‌های دیگری در فیزیک ارائه داد که دنیای علم را دگرگون کرد. در کنار این نبوغ و دستاوردها، در خارج از دنیای علم، انیشتین یک علاقه مهم را در زندگی دنبال می‌کرد و آن موسیقی بود. این جنبه از زندگی انیشتین از چشم تاریخ‌نگاران پنهان مانده است، اما می‌تواند برای دوستداران شخصیت او و علاقه‌مندان به موسیقی جالب باشد. علاوه بر این، نقش موسیقی در زندگی انیشتین شاید جلوه‌هایی از تاثیر موسیقی بر زندگی و مغز انسان را نیز آشکار کند.

مادر انیشتین معلم پیانو بود

پالین کوچ انیشتین، مادر انیشتین، پیانیست ماهری بود که در کودکی انیشتین به او پیانو درس می‌داد. انیشتین در ابتدا به پیانو علاقه بیشتری داشت اما وقتی به سن نوجوانی رسید به ویولن میل بیشتری نشان داد.
در این سن او شیفته موتسارت شده بود و یکی از سرگرمی‌هایش نواختن سونات‌های موتسارت با ویولن بود. به‌ویژه  سونات k۳۰۱ در ای مینور که انیشتین را شیفته خود کرده بود. «کار موتسارت آنقدر خالص است که گویی همیشه در این جهان وجود داشته و منتظر کشف شدن بوده است.» او موتسارت را به‌نوعی فیزیکدان موسیقی می‌دانست و به نظرش صدای موسیقی او صدای کیهان بود.

تاثیر موسیقی بر ذهن؛ آیا موسیقی ذهن را آزاد می‌کند؟

جالب است بدانید که موسیقی برای بسیاری از دانشمندان زنگ تفریحی در بین مطالعات جدی آن‌ها بوده و هست. همسر انیشتین نقل می‌کند که وقتی در برلین بوده اند، انیشتین گاهی از پای کتاب‌هایش بلند می‌شد، دستی به سر خود می‌کشید و اندکی پیانو می‌زد. سپس دوباره به سراغ تحقیقات خود می‌رفت و ایده‌هایی را که به ذهنش می‌رسید یادداشت می‌کرد. این کار باعث می‌شد پس از ساعت‌ها غرق بودن در مطالعه عمیق ذهن او استراحت کند و ایده‌های جدید در ذهنش، به شکلی شفاف‌تر خود را نشان دهند.

انیشتین نوازنده حرفه‌ای ویولن بود

«می‌دانم که بالاترین لذت زندگی‌ام را این ویولن به من می‌دهد.» انیشتین زمانی این جمله را با حسرت به زبان آورد که دیگر نمی‌توانست آن‌گونه که دلش می‌خواست ویولن بزند، زیرا هماهنگی حرکتی در دست چپش اندکی تحلیل رفته بود.
او با فریتز کرایسلر، استاد برجسته ویولن و گرگور پیاتیگورسکی نوازنده چیره‌دست ویولن‌سل دوستی نزدیکی داشت و گاهی با آن‌ها ارکستر مجلسی هم اجرا می‌کرد. برخی می‌گویند که انیشتین به‌واسطه شهرتش با این موزیسین‌ها آشنا شده بود و در کنسرت‌ها اجرا می‌کرد اما انیشتین به گفته موزیسین‌های بزرگ آن زمان نوازنده خوبی بود. او در مقابل تماشاچیان و در کنار نوازنده‌های حرفه‌ای روی صحنه ساز می‌زد.

منبع
CMUZE
مستند «جهان انیشتین» ( Einstein’s Universe, Jack liebeck and Braian Foster)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *