رنگ‌ صدا در خوانندگی

رنگ صدا یا تیمبر، کیفیت حاصل از ویژگی‌های امواج صوتی است. رنگ صوت، مؤلفه منحصر‌به‌فردی است که به صدای شما شخصیتی یکتا می‌دهد، به طوری که از سایر صداها قابل تشخیص باشد.

هر صدایی رنگ مخصوص به خودش را دارد. خوانندگان و به خصوص خواندگان آموزش‌دیده، توانایی دارند تا متناسب با قطعه‌ای که می‌خوانند روی رنگ صدای خود تغییر ایجاد کنند. توانایی تشخیص راه‌هایی که خوانندگان حرفه‌ای با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانند، این تغییرات را در صدای خود به نفع تاثیرگذاری خوانندگی‌شان، به وجود بیاورند به شما کمک می کند تا بتوانید به عنوان یک خواننده بیشترین استفاده را از امکانات صوتی خود بکنید.

انواع رنگ‌های صوتی

به عنوان یک خواننده، مهم است که انواع رنگ‌های صوتی را بشناسید. به طور کلی صدای انسان به ۵ دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شود: سوپرانو (Soprano)، متسو (Mezzo)، آلتو (Alto)، تنور (Tenor) و باس (Bass). این‌ها را می‌توان جز خصوصیات رنگ صوتی یا تیمبر هم لحاظ کرد، چراکه هر کدام مشخصه‌های منحصر‌به‌فردی دارند که در تشخص صدای یک فرد نقش بازی می‌کنند.
سوپرانو‌ها در اکتاوهای بالا می‌خوانند درحالیکه متسوها در محدوده‌ای میانی می‌خوانند، این در حالی است که آلتو، پایین‌ترین (بم‌ترین) محدوده صدایی در بین خانم‌ها است. اینکه بگوییم یک صدا زنانه است یا مردانه، خودش به نوعی اشاره به رنگ صدا دارد. صدای مردانه هم به دو بخش صدای زیر و صدای بم تقسیم می‌شود که این هم خودش به تفاوت رنگ صدایی مردان اشاره دارد.

قبل از اینکه بخواهید بر ایجاد تنوع روی رنگ صدای‌تان کار کنید، باید با مشخصه‌هایی آشنا شوید که کیفیات رنگ صدا را مشخص می‌شوند. برای مثال یک رنگ صوتی را صدای «هوادار یا نفسی» (breathy) می‌نامند. این رنگ صوتی وقتی ایجاد می‌شود که شما پشت هر نتی که می‌خوانید میزانی از حجم هوا را نگه دارید.
اصطلاحاتی مثل: صدای تخت، روشن، نرم، سیگاری، پر نفس و صدای خشن، اصطلاحاتی هستند که رنگ صدا را توصیف می‌کنند.

ارزیابی رنگ صوتی

تشخیص و فهم «نوع صدا» به شما کمک می‌کند که در مواقع لزوم بتوانید آن را تغییر دهید. شما صدایی دارید که به طور طبیعی آن را تولید می‌کنید، اما برای اینکه بتوانید آن را تغییر بدهید باید به این خصوصیات دقت کنید: تنفس، قدرت صوت، مصوت‌ها، فضای خالی، استفاده از لرزش یا ویبره صدا و غیرو. شما با تغییر روی این مؤلفه‌ها می‌توانید صدای‌تان را تاریک‌تر، روشن‌تر یا بم‌تر و زیر‌تر کنید.

برای فهم و درک تیمبر، وقت بگذارید. به صداهای مختلف گوش کنید و سعی کنید متوجه بشوید که هر کدام از چه ویژگی‌هایی استفاده می‌کنند. آیا از صدای نفسی، زیاد استفاده می‌کنند، آیا از فضای خالی قبل نت‌ها استفاده می‌کنند و آیا صدا را به حفره بینی هدایت می‌کنند. اینکه شما متوجه بشوید که هر صدا چطور تولید می‌شود و چه خصوصیاتی دارد، شما را هدایت می‌کند تا بتوانید خودتان هم آن کیفیات صوتی را به صدا‌ی‌تان اضافه کنید.

چطور می‌توانید روی رنگ صدای‌تان کار کنید؟

بهترین پیشنهادی که می‌توان در این زمینه به افراد داد این است که زیر نظر یک معلم آواز تمرین کنند. چون یک معلم کارکشته می‌تواند به هنرجو کمک که جای صدای خودش را پیدا کند. در جایگاه یک خواننده تعلیم دیده، اینکه متناسب با هر قطعه موسیقی رنگ صدایی خودتان را تغییر بدهید، برای‌تان کار راحت‌تری می‌شود.
اینکه شما در کدوم محدوده صوتی، بهترین استفاده را از صدای‌تان می‌کنید درست همان چیزی است که نشان می‌دهد شما در کدامیک از سبک‌های موسیقی می‌توانید خواننده بهتری باشید.

تمریناتی که معلم شما برای ورزیدگی صدای‌تان به شما می‌دهد، کمک می‌کند تا یاد بگیرید به طور مرتب صدای‌تان را گرم کنید، قدرت صدای‌تان را تقویت کنید و تن صدای‌تان را وسعت ببخشید. تمرین زیر نظر یک معلم ورزیده، بهترین راهی است که شما می‌توانید با کمک آن روی رنگ صوتی‌تان کار کنید.

منبع:
MUSIC TO YOUR HOME

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *