تاثیر موسیقی بر زندگی انسان، فواید یادگیری موسیقی

جالب است بدانید که یاد گرفتن موسیقی بر همهٔ جنبه‌های زندگی ما تاثیر می‌گذارد. یاد گرفتن یک ساز علاوه بر اینکه لذت‌بخش است، توانایی‌های جسمی و روحی ما را نیز پرورش می‌دهد. آموختن موسیقی در طی یک فرایند تدریجی قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی را در وجودمان به ما نشان می‌دهد که شاید پیش از این از آن‌ها بی‌خبر بودیم.
در ادامه تاثیرات مثبت موسیقی را از زوایای مختلف با هم مرور می‌کنیم.

تاثیر موسیقی بر ذهن

شاید شما هم نظر انیشتین را دربارهٔ موسیقی شنیده باشید که می‌گوید: «زندگی بدون نواختن یک ساز برای من قابل تصور نیست. با موسیقی خیال‌پردازی‌ها می‌کنم و رویاهایم را در موسیقی پیدا می‌کنم. چیزی لذت‌بخش‌تر از نواختن ویولن در زندگی نمی‌بینم». همسر انیشتین نقل می‌کند که وقتی در آلمان بوده اند، انیشتین گاهی از پای کتاب‌هایش بلند می‌شد، دستی به سر خود می‌کشید و اندکی پیانو می‌زد. سپس دوباره به سراغ پژوهش می‌رفت و ایده‌هایی را که به ذهنش می‌رسید یادداشت می‌کرد. با این اوصاف دور از ذهن نیست که ارتباطی موثر بین یادگیری موسیقی و موفقیت‌های علمی و تحصیلی (هم در کودکان، هم در بزرگ‌سالان) وجود دارد.
یادگرفتن یک ساز، ذهن را فعال می‌کند و حافظه و تفکر انتزاعی را که هر دو لازمهٔ یادگیری ریاضی و سایر علوم هستند تقویت می‌بخشد.

انیشتین به‌صورت حرفه‌ای ویولون می‌نواخت. شیفتگی او به موسیقی موتسارت بر علاقه‌اش به نوازندگی تاثیر بسیاری داشت.

موسیقی و زندگی اجتماعی

ساز زدن علاوه‌بر تاثیرات مثبتی که بر مغز دارد، دایره ارتباطات اجتماعی را نیز گسترش می‌دهد. پیوستن به یک گروه موسیقی در هر سنی انسان را به ارتباط با افراد مختلف ترغیب می‌کند و مهارت کار گروهی یا توانایی هدایت یک گروه را در او ایجاد می‌کند و سایر نتایج مثبت کار کردن با دیگران را هم به‌دنبال خواهد داشت.

تاثیر موسیقی بر کاهش استرس

موسیقی به آرامش روحی کمک می‌کند و اثر یگانه‌ای روی عواطف ما دارد. حتی گفته می‌شود که موسیقی فشار خون و ضربان قلب را نیز کاهش می‌دهد. ضمن اینکه انسان با نواختن یک ساز احساس می‌کند صاحب یک دستاورد است.
درواقع شما ممکن است بارها در تمرین نوازندگی خراب کنید اما به‌تدریج و با تمرین کافی، مهارت لازم برای نواختن یک ساز را به دست می‌آورید و احساس غرور می‌کنید که به یک موفقیت دست یافته اید، به‌ویژه وقتی که می‌توانید قطعه‌ای را که هفته‌ها با آن درگیر بودید بدون نقص اجرا کنید.

موسیقی و اعتمادبه‌نفس

نواختن یک ساز باعث می‌شود فرد بتواند راحت‌تر خود را ابراز کند. زمانی که یک کودک بر ساز خود تسلط پیدا می‌کند معمولا آموخته‌های خود را در حضور تعداد اندکی مخاطب اجرا می‌کند. این مخاطب‌ها در مرحلهٔ اول ممکن است والدین یا معلم موسیقی باشند اما به‌تدریج چند نفر به آن‌ها اضافه می‌شوند و نوازندگی در جمع‌های مختلف اعتمادبه‌نفس کودک را در ارائهٔ توانمندی‌هایش افزایش می‌دهد.

تمرین نوازندگی، تمرین صبر و بردباری

بدیهی است که افراد هرچقدر برای یادگیری چیزی بیشتر تلاش کنند، نتیجهٔ بهتری دریافت می‌کنند. ممکن است شما روزها، هفته‌ها و ماه‌ها تمرین کنید اما پیشرفت اندکی مشاهده کنید یا حتی احساس کنید اصلا پیشرفت نکرده‌اید. مثلا در آغاز یادگیری گیتار ممکن است در دست خود احساس درد کنید یا برای نواختن سازهای بادی مختلف و تکنیک‌های نفس‌گیری، بسیار تمرین کنید، اما فکر کنید به‌اندازهٔ تلاشتان نتیجه نمی‌گیرید. خوب است بدانید در همین مرحله است که هنرجویان بسیاری قید ساز زدن را می‌زنند، درحالی‌که با اندکی صبر و حوصله می‌توان از این مرحلهٔ سخت عبور کرد و از نتیجهٔ زحمت خود لذت برد.

تاثیر موسیقی بر تمرکز

یکی از دلایل اصرار والدین برای اینکه فرزندشان موسیقی یاد بگیرد این است که موسیقی بر افزایش تمرکز تاثیر مثبتی دارد. اگر شما سطح تمرکز پایینی دارید، یادگیری موسیقی می‌تواند به‌تدریج تمرکزتان را تقویت کند، به‌ویژه اگر از روی صفحه نت ساز می‌زنید. زیرا اگر یک نت را اشتباه بزنید کل قطعه به هم می‌ریزد و باید سعی کنید هشیاری و تمرکز خود را هنگام نواختن از روی نت‌ها حفظ کنید. هنگامی که قدرت تمرکز شما در این زمینه افزایش یابد در زمینه‌های دیگر زندگی هم تاثیر آن را خواهید دید.

موسیقی و حافظه

برخی مطالعات نشان می‌دهد که یادگیری موسیقی می‌تواند حافظه کلامی، استدلال فضایی و مهارت‌های خواندن و نوشتن را تقویت کند.
یادگیری موسیقی نیازمند صرف زمان و تلاش زیادی است و باعث می‌شود کودکان این واقعیت را درک کنند که اگر می‌خواهند مهارت یا دانشی را به‌دست بیاورند باید تلاش کنند و زمان خود را به‌خوبی مدیریت کنند.

تاثیر موسیقی بر خلاقیت

تمرین کردن و مسلط شدن به یک قطعهٔ موسیقی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر قسمت خلاق مغز دارد. هرچقدر هم که یک آهنگ‌ساز برای یک قطعه نکته و حاشیه نوشته باشد باز نمی‌تواند دقیقا تعیین کند که آن قطعه چطور باید نواخته شود. درواقع نوازنده باید در نواختن یک قطعه بخشی از شخصیت خود را وارد آن کند. بی‌دلیل نیست که بعضی نوازندگان برای اجراهای خود جایزه می‌برند.

موسیقی و توانایی‌های بدنی

موسیقی به‌همان اندازه که بر فعالیت ذهن و خلاقیت تاثیر می‌گذارد، می‌تواند یک تجربهٔ فیزیکی فوق‌العاده باشد. تمرین‌های مستمر نوازندگی با گذر زمان حافظهٔ عضلانی را تقویت می‌کند و بدن را چابک و سریع نگه می‌دارد و قدرت فیزیکی را در قسمت‌هایی از بدن افزایش می‌دهد که ما شاید از وجودشان بی‌خبر بودیم.

لذت یادگیری موسیقی

دلایل زیادی برای یادگیری موسیقی برشمردیم، اما مهم‌ترین دلیل یادگیری موسیقی برای انسان‌ها این است که موسیقی یک تفریح لذت‌بخش است. سرگرمی‌های دیگری مثل تماشای تلویزیون یا پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی، صرفا تفریحاتی منفعل هستند، اما موسیقی مغز را به فعالیت می‌گیرد. ما با نوازندگی احساس شادمانی می‌کنیم و سرگرم می‌شویم. ضمن اینکه در زمان‌هایی که کم‌انرژی هستیم ساز زدن انرژی ما را افزایش می‌دهد و وقتی که خشمگین هستیم آراممان می‌کند.

یادگیری موسیقی در هر سنی می‌تواند لذت‌بخش باشد و توانمندی‌های ما را در زمینه‌های مختلف افزایش دهد.

منابع:
Dawsons
Classic FM

2 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر موسیقی بر زندگی انسان، فواید یادگیری موسیقی»

  1. سلام.
    پژوهشتون خیلی عالی بود.
    من خودم یک سال و نیمی هست که پیانو رو شروع کردم.
    و خیلی از چیز هایی که فرموده بودید رو در پیانو حس کردم.

    1. سلام به شما دوست عزیز
      ممنون از همراهیتون. براتون آرزوی موفقیت داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *