خرید پیانو دست دوم

خرید پیانو دست‌دوم

همان‌طور که می‌دانیم امروزه خرید پیانو نو دست‌کم برای بسیاری افراد دشوار است. در شرایط اقتصادی امروز، به‌دلیل قیمت بالا و نیز موانعی که بر سر راه واردات پیانو به کشور وجود دارد، دسترسی به پیانوهای نو و خرید آن‌ها برای بیشتر افراد امری دشوار است. به همان میزان، دسترسی به پیانوهای دست‌دوم و خرید آن‌ها راحت‌تر است و هزینه‌ی مناسب‌تری دارد. به همین دلیل مدتی است که خرید پیانو دست دوم در بین هنرجویان و نوازندگان رایج شده است.
اما آیا خرید پیانو دست دوم منطقی است و ارزشی دارد یا خیر؟ آيا هنرجوی مبتدی حتما باید پیانو نو خریداری کند؟ یا می‌تواند با رعایت برخی نکته‌ها و با پرداخت هزینه‌ی کمتر یک پیانو استفاده‌شده تهیه کند؟
این مطلب با راهنمایی و نظرات کارشناسی آقای رضا مینا، تکنسین پیانو باربد تهیه شده است. آقای مینا تجربه‌ی سال‌ها فروش، تعمیر و کوک پیانو را در کارنامه‌ی خود دارد.
برای خرید پیانو دست دوم لازم است به چند نکته توجه شود:
۱. سن پیانو. ۲. برند پیانو. ۳. فروشگاه عرضه‌کننده‌ی پیانو.

سن پیانو
برخی سازها با افزوده شدن به قدمتشان ارزشمندتر می‌شوند. مثلا یک ویولن دویست ساله ممکن است ارزشی معادل چندین هزار دلار داشته باشد. زیرا با گذر زمان چوب ساز خشک شده و رطوبت آن به طور کامل گرفته شده است و به تبع آن حجم و جنس صدای ساز بهتر شده است. اما برخلاف تصور رایج، پیانو سازی است که مانند یک اتومبیل با افزایش عمر، فرسوده‌تر می‌شود. در سیستم پیچیده‌ی پیانو، عناصری مثل چوب، نمد و فلز دخیل هستند. در پیانو مکانیکی، همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، چندین فعالیت مکانیکی انجام می‌شود… تا یک نت به صدا در بیاید. چندین هزار قطعه در حرکت هستند و تعداد زیادی قطعه‌های فنری، مفصل‌های چوبی و نمد در حال حرکت هستند. این‌ها با گذر زمان کهنه می‌شوند و … سازهایی که قدیمی‌اند و مدت زیادی از زمان تولیدشان می‌گذرد، برای خرید پیشنهاد نمی‌شوند. مثلا شخصی که می‌خواهد تازه نوازندگی پیانو را آغاز کند، پیانویی با قدمت چهل یا پنجاه سال به او کمکی نمی‌کند. البته باید گفت نگهداری یک پیانو قدیمی برای ما از جهت قدمت ارزشمند است اما از لحاظ فنی به کار ما نمی‌آید و خرید آن توصیه نمی‌شود.
برای آگاهی از سال ساخت یک پیانو، کافی است شماره سریال‌های آن برند را در گوگل جست‌وجو کنید.
گوگل در نتایج جست‌وجو جدول‌هایی حاوی سال ساخت و شماره‌ی سریال پیانوهای آن برند به شما ارائه می‌دهد.
در پایان این قسمت به شما می‌گوییم که پیانوهای تولید هر کشور تا چه سنی ارزش خرید دارند:

شماره سریال پیانو دست دو

پیانوهای (معتبر) ساخت چین: تا ده سال (البته این میزان برای برندهایی است که از اصالت کافی برخوردارند و در سایت Piano Buyer ثبت شده‌اند)
پیانوهای ساخت کره (سمیک) و اندونزی (یاماها): تا زیر بیست سال ارزش خرید دارند. (به‌شرط داشتن گارانتی)
پیانوهای ژاپنی (یاماها و کاوایی): تا زیر سی سال (به شرط داشتن گارانتی) گاهی تا
پیانوهای ساخت اروپا (بلوتنر، اشتاین‌وی، پتروف(سری اروپا) و مانند آن) تا زیر پنجاه سال (به شرط داشتن گارانتی)

برند پیانو

شاید در خرید پیانو نو مسئله‌ی برند به اندازه‌ی خرید پیانو دست‌دوم مطرح نباشد اما برای خرید پیانو دست‌دوم باید به این نکته دقت کنیم که از برندهای باکیفیت و ساخت کشورهای صاحب‌سبک در تولید پیانو خرید کنیم. زیرا ممکن است پیانوهایی از برندهای غیرمعتبر در گذر زمان دوام و کیفیت لازم را نداشته باشند. این دسته از پیانوها قعاتی باکیفیت و بادوام دارند مثلا پیانوهای دست‌دوم از برندهایی شناخته‌شده مثل پتروف، بلوتنر، اشتاین‌وی، یاماها و… در صورت این‌که خوب از آن‌ها نگهداری شده باشد حتی با گذر حدود بیست سال از ساخت آن‌ها هنوز قابل استفاده هستند.
گفتنی است در دهه‌های شصت و هفتاد، در زمان ممنوعیت ساز پیانو، تعدادی ساز از کشور روسیه و احتمالا به صورت غیرقانونی وارد ایران شد. این پیانوها روسی و از برندهایی مثل بلاروس و آکورد بودند که حدود سی سال از عمر خود را کرده بودند. این سازها در شرایط بدی وارد ایران شده بودند و به دلیل تمرین‌های زیاد صاحبان قدیمی آن‌ها استهلاک بالایی داشتند. امروزه برخی افراد همچنان به دنبال خرید این پیانوها (پیانوهایی آکوستیک با قیمت کم) هستند. اما این سازها در بسیاری از موارد قابل تعمیر نیست و تنها خاصیتشان دکوری بودن آن‌هاست. بنابراین به‌جای پرداخت هزینه در قبال پیانوهای مذکور، خرید یک پیانو دیجیتال با همین قیمت توصیه می‌شود.

فروشگاه معتبر پیانو

فرض کنید شما خودرویی بخرید که تعمیرگاهی ندارد و قطعه‌های آن موجود نیست و تعمیرکاری قادر به تعمیر آن نیست. این مسئله درباره‌ی پیانو دست‌دوم نیز صدق می‌کند. فرض کنید هر روز پیانو برای ما مشکل ایجاد کند و کسی نباشد که آن را تعمیر کند. بنابراین، توصیه‌ی دیگر این است که پیانو دست‌دوم را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنیم تا خدمات پس از فروش خوبی به ما ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *