مرگ موتسارت

روایت‌های مرگ موتسارت

ولفانگ آمادئوس موتسارت آهنگساز و موسیقی دان مشهور دوره ی کلاسیک بود. در این نوشته به روایت هایی که درباره ی مرگ او وجود دارد می پردازیم. برای آشنایی با زندگی و موسیقی او اینحا را بخوانید.

موتسارت در جوانی و در سن سی و پنج سالگی به تاریخ پنجم دسامبر ۱۹۷۱ درگذشت.
اگرچه موتسارت در زندگی خود مانند افراد مرفه زندگی می کرد و حتی ولخرج بود، اما ظاهرا در تهیدستی و گمنامی درگذشت و در یک گور گمنام مدفون شد. بر خلاف بتهوون که تشییع جنازه ای باشکوه داشت.

مرگ موتسارت دستمایه‌ی داستان‌ها و فیلم‌های مختلفی شده است. بیشتر این روایت‌ها بر پایه‌ی واقعیت نیستند. عده ای می گویند موتسارت از مرگ خود خبر داشته و آخرین قطعه‌ی عمر خود یعنی رکوئیم را برای مرگ خودش نوشته است. این یک روایت جالب و تاثیرگذار اما غیرواقعی است.*

یک روایت اشتباه نیز به ارتباط او و سالیری آهنگساز برمی گردد. در یک تئاتر و یک اوپرا که درباره ی زندگی موتسارت ساخته شده است سالیری را قاتل موتسارت یعنی کسی که به او زهر خوراند نشان داده اند و موضوع فیلم مشهور آمادئوس نیز حسادت سالیری به موتسارت و توطئه های پی در پی او علیه موتسارت است.

به طور قطعی موتسارت بر اثر بیماری درگذشت اما مشخص نیست که بیماری او تدریجی بوده یا ناگهان بر او عارض شده است. عده ای می گویند که این بیماری بر کارهای موسیقایی او در اواخر عمرتاثیر گذاشته است، اما گروهی دیگر معتقدند علائم بیماری او ناگهان به وجود آمد و پس از دو هفته باعث مرگش شد.

* درباره‌ی قطعه‌ی رکوئیم اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *