مصاحبه با رامین جوادی آهنگ‌ساز سریال Game of Thrones

رامین جوادی متولد سال ۱۹۷۴ میلادی است. مادر او آلمانی و پدرش ایرانی است. پس از پایان تحصیلات دانشگاهی‌اش در رشته‌ی موسیقی در آمریکا، برای آهنگساز معروف موسیقی فیلم هانس زیمر کار کرد. یک سال بعد برای چندین فیلم تنظیمات موفقی انجام داد و در سال ۲۰۱۱ مشغول آهنگسازی موسیقی پروژه‌ی موفق سریال بازی تاج و تخت شد.

نباید در تنظیم موسیقی سریال Game of Thrones از فلوت استفاده می‌کردم.

رامین جوادی (Ramin Djawadi)

آهنگساز آلمانی-ایرانی‌تبار موسیقی‌های سینما و تلویزیون است که در حال حاضر درگیر تور کنسرت‌های پرطرفدار مجموعه‌ی موسیقی این سریال است. در ادامه مصاحبه‌ای با رامین جوادی خواهیم داشت.

کنسرت تور اروپای موسیقی سریال بازی تاج و تخت تا چهاردهم ژوئن امسال ادامه دارد. این مصاحبه مربوط به دو سال پیش، سال 2016 است.

مصاحبه با رامین جوادی

کی بود که مطمئن شدی فعالیت در حوزه‌ی آهنگسازی موسیقی فیلم و تلویزیون حوزه‌ی مورد علاقه‌ی تو است؟

رامین جوادی: خیلی کم سن بودم. چهار سالم بود که آهنگسازی را شروع کردم. در آن سن کم صداهایی را که می‌شنیدم با پیانو تقلید می‌کردم. آن زمان بود که پدر و مادرم به این نتیجه رسیدند که شاید بد نباشد در کلاس‌های موسیقی شرکت کنم و آموزش ببینم.
اول با نواختن ارگ شروع کردم. تا سن یازده سالگی ارگ می‌نواختم. از سن یازده سالگی تا سیزده سالگی موقتا کلا موسیقی را کنار گذاشتم. سن سیزده سالگی دوباره شروع کردم و این بار به دنبال نوازندگی گیتار رفتم. بعد از یک سال و نیم نوازندگی گیتار، اشتیاق و انگیزه‌ام نسبت به نوازندگی بیشتر از قبل شده بود. آن زمان بود که در یک گروه موسیقی راک به عنوان نوازنده فعالیت کردم و آن زمان بود که متوجه شدم که علاقه‌ی اصلی من نوشتن موسیقی بی‌کلام است.
بیشترین تاثیر در این زمینه را از فیلم هفت دلاور (The Magnificent Seven)، فیلم آمریکایی از ژانر وسترن گرفتم. من طرفدار پروپاقرص فیلم‌های این ژانر هستم. علاوه بر این فیلم، فیلم دیگر مورد علاقه‌ام جنگ ستارگان (Star Wars)، که موسیقی آن را جان ویلیامز (John Williams) تنظیم کرده بود، به من نشان داد که موسیقی روی فیلم چقدر در پشتیبانی از فیلم می‌تواند مهم و تاثیرگذار باشد. پس از دبیرستان به آمریکا مهاجرت کردم و در دانشکده‌ی موسیقی برکلی (Berklee College of Music) در بوستن به تحصیل موسیقی پرداختم.

بعد از فارغ‌التحصیلی برای هانس زیمر (Hans Zimmer)، آهنگساز آلمانی، کار کردی. چطور از شرکت هانس زیمر (شرکت محصولات کنترل از راه دور) سر در آوردی؟

من آن را یک فرصت محض تلقی می‌کنم. بعد از دانشگاه من در یک گروه موسیقی نوازنده بودم که تجربه‌ی نسبتا موفقی بود. آن زمان در تعطیلات زمستان همیشه برای دیدن پدر و مادرم به آلمان برمی‌گشتم. پاییز سال ۲۰۰۰-۱۹۹۹ میلادی بود که با یک دوست ملاقات کردم، که فروشگاه گیتار داشت و از علاقه و فعالیت شغلی من در زمینه‌ی موسیقی فیلم مطلع بود. هر بار که به آلمان برمی‌گشتم به ملاقاتش می‌رفتم. درست همان زمستان بود که برایش از نوازندگی‌ام در یک گروه موسیقی و این که چقدر به آهنگسازی فیلم علاقه دارم گفتم. او به من شخصی را معرفی کرد که از طریق آن شخص به شخص دیگری معرفی شدم. دو هفته بعد از آن به لس‌آنجلس رفتم و در شرکت محصولات کنترل راه دور شروع به کار کردم.

آیا موقعیت شغلی آینده‌ات را، آهنگسازی مستقل برای فیلم‌هایی مثل مرد آهنی (Iron man) و یا برخورد تایتان‌ها (Clash of the Titans) مرتبط با همکاری با هانس زیمر می‌دانی؟

مسلما بله، او مربی بی‌نظیری بود و من خیلی به او مدیون هستم. اینکه در پروسه ساخت یک فیلم، چه قسمت‌هایی و چطور با هم کار می‌کنند، همین طور نحوه‌ی مذاکره و کار با کارگردان‌ها را از هانس یاد گرفتم.
اولین فیلم‌هایی که آهنگسازی‌اش را انجام دادم با هانس بود: دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)، یکی باید کوتاه بیاید (Something’s Gotta Give) و سریال پرندگان تندر (Thunderbirds). همچنین برای فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) هم با او همکاری کردم، در حالی که در آن زمان درگیر کارهای خودم بودم اما علاقه‌ام به بتمن باعث همکاری در آن پروژه شد.

علاوه بر فیلم، موسیقی متن برای بازی‌های کامپیوتری مثل مدال افتخار (Medal of Honor) و سریال‌های تلویزیون مثل فرار از زندان (Prison Break) نوشتی. از سال ۲۰۱۱ میلادی بود که درگیر پروژه‌ی تنظیم و آهنگسازی موسیقی سریال بازی تاج و تخت، یکی از موفق‌ترین سریال‌های تلویزیونی در سراسر جهان هستی. چطور عضوی از این پروژه شدی؟

این موضوع را مدیون دستیارم هستم. تهیه‌کننده‌ی این سریال نسبت به کار‌های من علاقه داشت. به من یک تلفن شد و یک قرار ترتیب دادیم. قبل از جلسه قسمت‌های فصل اول این سریال برای من ارسال شده بود تا یک بررسی کلی روی سریال داشته باشم. بعد از تماشا فصل اول سریال، نسبت به آن بسیار هیجان‎زده و مشتاق بودم. از همان فصل اول کاملا مشخص بود که سریال پرماجرا، پیچیده و پرطرفداری خواهد بود. پس از آن بود که با تهیه‌کننده‌ی فیلم وارد مذاکره شدم.

سریال بازی تاج و تخت سریال بی‌نظیر، چندمنظوره، با شخصیت‌های متعدد، داستان‌های مهیج و غیرقابل پیشبینی است که برای تلویزیون ساخته شده است. موسیقی متن این سریال را چطور نوشتی؟

این دقیقا اولین سوالی بود که تهیه‌کننده‌ی سریال از من پرسید. از آنجا که تعداد کارکترها، داستان‌ها و شخصیت‌ها در این سریال زیاد و پیچیده است دشوار است تا برای موسیقی متن سریال به نتیجه رسید. همین موضوع باعث شد که تصمیم بگیریم برای پلات‌ها و خانواده‌های مختلف این سریال جداگانه موسیقی متن بسازیم.
به این ترتیب که وقتی شخصیتی از سریال در داستان حضور پر رنگی ندارد یک موسیقی در پس زمینه برای آن کاراکتر در نظر گرفته شده است. اما به محض اینکه شروع به نقش آفرینی می‌کند، دیده می‌شود و روند داستان را تغییر می‌دهد، من هم به عنوان آهنگساز شروع به توسعه‌ی موسیقی متن مربوط به آن کاراکتر می‌کنم. به این ترتیب موسیقی متن سریال در جریان داستان پیشرفت می‌کند.

داستان سریال تاج و تخت در یک دنیای پر رمز و راز و خیالی در جریان است. این در حالی است که موسیقی متن این سریال در دسته‌ی موسیقی مدرن قرار می‌گیرد و هیچ شباهتی به موسیقی متن مرسوم سریال‌ها و فیلم‌های تخیلی ندارد. هدف از تنظیم موسیقی مدرن برای چنین سریالی چه بوده است؟ آیا این تصمیم اتفاقی بوده است؟

مسلما خیر، ما تصمیم گرفیتم برخلاف حال و هوای قرون وسطایی سریال، موسیقی متن آن را متفاوت تنظیم کنیم. حتی عملا از من خواسته شد که در تنظیم موسیقی سریال از ساز فلوت استفاده نکنم؛ سازی که کاربردش در این ژانر فیلم و سریال بسیار رایج است مثل فیلم ارباب حلقه‌ها (Lord of the Rings). پس باید راجع به این که از چه سازی استفاده کنم تصمیم می‌گرفتم. صدای عمیق ویولون سل به نظر خوب می‌رسید. سریال بازی تاج و تخت سریال تیره‌ای است همین باعث شد که به این نتیجه برسم صدای ویولن سل برای موسیقی متن این سریال مناسب است.

در صحنه‌هایی از سریال از فصل اول مثل عشق در چشمان (Love in the Eyes) کاربرد موسیقی قومی به چشم می‌خورد، آیا برای نوشتن این موسیقی از اصالت ایرانی خود هم الهام گرفتی؟

بله و معتقدم موسیقی قومی که در تنظیم موسیقی سریال استفاده کردم، نظر تهیه‌کننده‌گان سریال را به خود جلب کرد. آن‌ها به دنبال یک موسیقی جهانی بودند. من از سازهایی مثل ساز بادی دودوک، از اصیل‌ترین سازهای ارمنیان که صدای متفاوتی نسبت به فلوت دارد و تایکو طبل ژاپنی‌ها در موسیقی متن سریال استفاده کردم. به عنوان یک نوازنده‌ی گیتار اغلب قادر به نواختن هر نوع سازی با سیم هستم و همیشه مشتاق امتحان‌کردن چیزهای جدیدم.

برنامه‌ی تنظیم موسیقی سریال بازی تاج و تخت چگونه است؟

مثل سایر سریال‌های تلویزیونی، سریال بازی تاج و تخت مثل یک فیلم ۱۰ ساعته است. کل یک فصل از ماه ژولای تا دسامبر فیلمبرداری می‌شود. وقتی ساخت یک فصل تمام شده است من شروع به آهنگسازی آن می‌کنم. بعد در جلسه‌ای با تهیه‌کنندگان سریال روی این که موسیقی متن در چه صحنه‌ای باید شروع شود و در کدام صحنه به پایان برسد به توافق می‌رسیم و بعد من شروع به نوشتن موسیقی متن سریال می‌کنم.

منبع: DW

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *