موسیقی میان ستاره ای چگونه ساخته شد؟

آهنگ‌ساز برنده اسکار داستان محرمانه‌ای از پشت پرده فیلم اینتراستلار را بازگو می‌کند.

هانس زیمر یک آهنگ‌ساز معمولی نیست. او همکاری با کارگردانان برجسته و مهمی مثل کریستوفر نولان و ریدلی اسکات را در کارنامه هنری خود دارد و برنده جایزه اسکار در حوزه موسیقی فیلم است.
فیلم‌هایی مثل مرد بارانی، شیرشاه، گلادیاتور،‌ دوازده سال بردگی، و میان‌ستاره‌ای (اینتراستلار) که احتمالا مهم‌ترین فیلم اوست.

میان‌ستاره‌ای، اثر حماسی کریستوفر نولان از نامه محرمانه‌ای شروع شد که او به هانس زیمر نوشت.

نولان بدون اینکه از ساخت فیلم علمی‌تخیلی‌اش حرفی به میان آورد یا حتی بگوید که داستان اصلی فیلم چیست، یک نامه تایپ‌شده برای زیمر فرستاد و در آن نوشت که تم اصلی فیلم چه خواهد بود، سپس از زیمر خواست که یک روز خود را به نوشتن ایده‌های موسیقیایی‌اش اختصاص دهد.

 زیمر از قصد و نیت نولان خبر نداشت اما با خواندن نامه او وسوسه و همان موقع دست به کار شد. او یک‌شبه یک قطعه ۴ دقیقه‌ای برای پیانو و ارگان کلیسایی نوشت:
من فقط درباره این نوشتم که پدر بودن چه معنایی دارد و وقتی که نولان کنارم نشست قطعه را برایش اجرا کردم. او گفت: «خوب است! بهتر است که حالا فیلم را بسازم!» من گفتم که کدام فیلم؟! و او شروع کرد به شرح دادن و توصیف کردن آن پروژه عظیم و روایت گسترده‌ای از فضا و فلسفه و علم و همه این چیزها. من به او گفتم: صبر کن ببینم! من همین یک چیز کوچولو را برای تو نوشتم. او گفت که:« بله، اما من می‌دانم که قلب داستان چیست» و موقع نوشتن کل (فیلم‌نامه) به این موسیقی گوش می‌داد.

 پس از پایان نگارش فیلم‌نامه، نولان به او یک ساعت مچی داد که پشت آن نوشته شده بود:
برای احتیاط کردن فرصتی نمانده است!
زیمر می‌گوید همیشه وحشت داشته از این‌که چیزی را که در قلبش پنهان است با موسیقی برای دیگران آشکار کند، اما نه سال کار کردن با نولان و ساختن موسیقی بتمن به او شجاعت بخشیده است.

 آهنگ‌ساز میان‌ستاره‌ای یک پسر ۱۶ ساله دارد که به قول خودش می‌خواهد دانشمند شود. درواقع نامه‌ای که نولان برای او فرستاد چندان بی‌ربط هم نبود. آن‌ها (نولان و زیمر) یک شب در لندن به همراه همسرانشان درباره بچه‌هایشان صحبت کرده بودند، مثلا درباره اینکه پدر بودن چه حسی دارد: «این قصه و این خرده‌دیالوگ‌هایی که برای من نوشته شده درواقع شامل اطلاعاتی است که نولان درباره من و فرزندانم دارد.»

«من و کریس درباره خیلی چیزها صحبت می‌کردیم. من وقتی بچه بودم عکس‌های ناسا از فضا را تماشا می‌کردم. کریس هم همین‌طور. هر دو کودک بودیم! حالا در بزرگ‌سالی باز همان کار را می‌کردیم. کتاب خواندن و حرف زدن با نویسنده آن بسیار لذت‌بخش است. در جریان ساخت اینتراستلار یک چیز فوق‌العاده دیگر این بود که من با دانشمندهای زیادی صحبت کردم!»

نقش ارگان (ارگ کلیسایی) در موسیقی اینتراستلار

هانس زیمر: می‌خواستیم استفاده از سازهای الکترونیک را در موسیقی میان‌ستاره‌ای به حداقل برسانیم.

ساز اصلی که در موسیقی متن فیلم اینتراستلار استفاده شده است، ارگان است. زیمر به پیشنهاد نولان برای اولین بار به سراغ این ساز می‌رود و با نواختن آن آشنا می‌شود. او در ساخت قطعات خود از سمپل صدای ارگان و همچنین صدای زنده این ساز در کلیسای لندن استفاده کرده است:

«در واقع من می‌خواستم که یک کالکشن فوق‌العاده از سمپل صدای ارگ کلیسا را جمع کنم. در این میان با برنامه‌ای به اسم Hauptwerk آشنا شدم که فوق‌العاده بود. از بین سمپل‌های این برنامه من با سمپل‌های ارگان کلیسای سالیسبوری شروع به نوشتن کردم و برای شروع بد نبود. در واقع باید اول زمانی را برای یادگیری این ساز صرف می‌کردم.»

او تعدادی از قطعات را نیز در کلیسای تمپت در لندن با استفاده از ارگان واقعی با همکاری راجر سایر، نوازنده چیره‌دست این ساز ضبط کرده است.

زیمر درباره دلیل انتخاب این ساز می‌گوید:

 در واقع از وقتی که مشغول ساخت موسیقی فیلم بتمن بودیم یک سبک مشخص برای خودمان تعریف کردیم که تا حد زیادی با اکشن درامز و نیز ریتم‌های جنبشی در سازهای زهی کار می‌کرد. ما می‌خواستیم همه چیزی را که تا آن موقع استفاده می‌کردیم کنار بگذاریم و می‌خواستیم در جهت عکس طیفی حرکت کنیم که در ده سال اخیر بودیم.

تا اینکه یک روز کریس به من گفت که تا به حال به ارگان کلیسا فکر کردی؟ من تا آن موقع این ساز را فقط دیده بودم. این ارگان بزرگ مثل یک موتور پس‌سوز بعد از پرتاب یک موشک و مناسب همان تصویری بود که من داشتم می‌ساختم. اینکه موسیقی فیلم یک استعاره در اشاره به داستان داشته باشد برای من بسیار مهم است! بخش دیگر این استعاره این است که وقتی نفس کشیدن در کار نباشد از یک ارگان صدایی درنمی‌آید. درست مثل انسان!

منابع
The Hollywood Reportert
The Clarion Clavier

5 دیدگاه دربارهٔ «موسیقی میان ستاره ای چگونه ساخته شد؟»

  1. وقتی روح خدا در یک موسیقی تجلی می کند

  2. پر از آرامش پر از احساس
    این موسیقی بنظرم واقعا بهترین موسیقی هست که در یک فیلم آمیخته میشه

  3. کاش منم اونجا بودم، این هنر رو از نزدیک میشنیدم

  4. بی نظیر بود سپاس

  5. عالی بود مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *