موسیقی و مغز

موسیقی و مغز- پژوهش‌های دانشگاه فلوریدا

از سال 2006 دانشگاه فلوریدای مرکزی (UCF) یکی از محبوب ترین دوره ها را در کالج Burnett Honors برگزار می‌کند. مدرسان این دوره یک استاد عصب شناس (سوگایا) و یک ویولونیست مشهور (یونتانی) هستند.

تاثیر مثبت موسیقی بر مغز

دوره‌ی «موسیقی و مغز» چگونگی تاثیرموسیقی برعملکرد مغز و رفتار انسان را بررسی می‌کند. این تاثیر شامل کاهش استرس ، کاهش درد و علائم افسردگی ، بهبود مهارت‌های شناختی و حرکتی، یادگیری فضا-زمان و نوروژنز (تولید سلول های مغزی) است.
این دو استاد دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهند که چگونه افرادی با بیماری های تحلیل برنده‌ی عصبی مثل آلزایمر وپارکینسون به موسیقی واکنش مثبت دارند.
سوگایا می گوید در مراحل اخر الزایمر بیماران فاقد واکنش هستند . اما به محض اینکه موسیقی مورد علاقه آن‌ها پخش می شود
چشمانشان می درخشد، شروع به حرکت می‌کنند و گاهی اوقات آواز می‌خوانند. اثر موسیقی حدود ده دقیقه یا بیشتر و حتی
بعد از آن نیز باقی می ماند.
این تاثیر را می توان در ام‌ار‌آی مغز وقتی که بسیاری از قسمت‌های آن روشن می‌شوند و به کار می‌افتند مشاهده کرد.

کدام نوع موسیقی برای مغز بهتر است؟

برای مغز فرقی نمی‌کند که شما چه نوع موسیقی را دوست دارید و برای گوش کردن انتخاب می‌کنید و این به پس‌زمینه‌ی شخصی خودتان بستگی دارد. راک اند رول، جاز، هیپ هاپ یا کلاسیک برای آن یکسان‌اند و ماده‌ی خاکستری مغز همان موسیقی را ترجیح می دهد که شما گوش می‌کنید.
مدتی محققان بر این باور بودند که موسیقی کلاسیک فعالیت مغز را افزایش می دهد و شنوندگانش را باهوش‌تر می‌کند، پدیده‌ای که از آن با عنوان اثر موتسارت یاد می‌شود.
سوگایا و یونتانی می گویند همیشه این‌طور نیست. آن‌ها در مطالعات خود دریافته‌اند که افراد مبتلا به زوال عقل به آن نوع موسیقی که با گوش دادن به آن بزرگ شده‌اند، واکنش بهتری نشان می‌دهند:
«اگر موسیقی مورد علاقه کسی را پخش کنید، بخش‌های مختلف مغز روشن می‌شود. این بدان معناست که خاطرات مرتبط با موسیقی، خاطرات احساسی هستند، که هرگز محو نمی شوند – حتی در بیماران آلزایمر.»

اگر استفاده نکنید از دستتان می‌رود

همه‌ی ما با نورون‌هایی بیش از آنچه نیاز داریم متولد می‌شویم. به طور معمول در سن 8 سالگی، مغز ما یک تخلیه‌ی نورون اساسی انجام می‌دهد و هر نورونی را که غیرضروری تصور می شود حذف می کند، به همین دلیل است که آموزش زبان و موسیقی به کودکان در سن کم آسان تر است. سوگایا می‌گوید: «اگر در کودکی موسیقی بیاموزید، مغز شما برای موسیقی طراحی می‌شود.

سوگایا همچنین مطالعاتی عصبی روی پرندگان آوازخوان انجام داده است . تحقیقات او نشان داده است که قناری‌ها هر پاییز، یعنی
وقتی نورون های مسئول تولید آهنگ می‌میرند ،آواز خواندن را متوقف می‌کنند. اگرچه این نورون ها در طول ماه های زمستان
دوباره رشد می کنند و پرندگان اواز های خود را دوباره در بهار یاد می‌گیرند . او بر این اساس احتمال می‌دهد موسیقی باعث افزایش نوروژنز در مغز باشد.

1 دیدگاه دربارهٔ «موسیقی و مغز- پژوهش‌های دانشگاه فلوریدا»

  1. Thank you
    That was great
    👍🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *