چگونه با دست چپ نوازندگی کنیم

آموزش پیانو جلسه دوم

در جلسه پیش درباره‌ی نت دو میانه گفتیم و چگونه با دست راست بنوازید.

معرفی دست چپ در پیانو

یکی از مورد‌های عالی پیانو این است که می‌توانید نت‌های زیادی را همزمان بنوازید زیرا می‌توانید کلیدها را با دو دست اجرا کنید. این به شما این امکان را می‌دهد صدایی واقعاً کامل و بزرگ را از پیانو دریافت کنید. بنابراین، در این درس پیانو قصد داریم نگاهی به نحوه نواختن پیانو با دست چپ و نت‌های کلید فا داشته باشیم.

مرحله اول این است که عادت کنید دست چپ خود را روی کلاویه پیانو قرار دهید. باید همان «احساس» آرامش و موقعیت دست راست شما را داشته باشد. و آزادی را باید در بازو‌های خود حس کنید. دست و انگشتان کمی خمیده (گرد) باشد. بنابراین، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، دست چپ خود را روی کلاویه پیانو قرار داده، و انگشت شست خود را روی نت ” دو” پیانو قرار دهید.

سعی کنید هر یک از کلیدها را به ترتیب خود فشار دهید. ممکن است این تمرین برای شما دشوارتر از دست راستتان باشد یا نباشد، ( بستگی به میزان استفاده از دست چپتان دارد) .اما سعی کنید استراحت کنید و هر یک از کلیدها را به ترتیب خود فشار دهید. و دست چپ خود را از پیانو دور کنید و سپس آن را دوباره بر روی کلاویه قرار دهید تا متوجه شوید آیا می‌توانید دوباره آن موقعیت را پیدا کنید. هنگامی که چند باراین تمرین را تکرار کردید، آماده هستید تا اولین قطعه دست چپ خود را یاد بگیرید!

یادگیری اولین قطعه دست چپ

برای نواختن این قطعه قرار است با دست چپ در موقعیتی که اخیراً در تلاش بودیم شروع کنیم.بنابراین، دست شما باید روی کلاویه باشد و انگشت شست شما روی نت “دو” میانه باشد. یک بار دیگر قصد داریم نت این قطعه را بخوانیم. با این حال، این بار یک تفاوت بزرگ در نت وجود دارد. ما می خواهیم کلید “فا” را دنبال کنیم.

تغییر از کلید سل به کلید فا به سادگی مانند تغییر کد برای استیو است. دلیل اینکه ما به کلیدفا تغییر می‌دهیم این است که به ما امکان می‌دهد یادداشت‌های زیادی را در زیر نت دو میانه بنویسیم بدون اینکه نیازی به اضافه کردن تعداد زیادی خط دفتر داشته باشیم.

بیایید نگاهی به کلید فا بیندازیم

آیا می‌توانید ببینید که نت‌ها دقیقاً همان چیزی است که در درس یک بود – تنها تفاوت این است که به جای کلید سل، کلید فا در ابتدا وجود دارد.

کلید فا نت‌ها را به صورت زیر تغییر می‌دهد:

عدد “1” بالای نت دو میانی وجود دارد – به یاد داشته باشید، این یک علامت انگشت است.که به شما می گوید از چه انگشتی برای پخش نت استفاده کنید. به تصویر زیر نگاه کنید تا ببینید کدام عدد مربوط به هر انگشت دست چپ است.

به طور مشابه در دست راست، عدد “1” با شست شما مطابقت دارد. بنابراین، در این قطعه شما با شست دست چپ خود شروع به نواختن نت دو میانه می‌کنید.

و باید به سه مورد توجه کنیم:

  • از  کسر میزان می‌توانیم ببینیم که در هرمیزان 4 ضرب وجود دارد، بنایراین باید چهار نت سیاه را در هر ضرب بنوازید.
  • و یک الگوی تکراری وجود دارد اما ریتم متفاوت است یعنی یک نت سیاه را می‌توان به صورت دو نت چنگ اجرا کرد (نت چنگ نصف نت سیاه است)
  • قطعه از نت دو میانه وسط به نت سی پایین می‌آید و سپس برای ۲ میزان اول به نت دو برمی گردد. ملودی در میزان‌های ۳ و ۴ تغییر می‌کند تا از نت سی شروع شود، یک پله به سمت نت لا پایین بیاید و سپس به نت سی برگردید.

و ابتدا برای نواختن یک قطعه باید میزان به میزان تمرین کنید.

منبع:MUSIC THEORY ACADEMY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *