یادگیری پیانو

یادگیری پیانو چقدر طول می‌کشد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم هدف ما از یادگیری پیانو چیست؟ آیا قصدمان این است که یکی دو ترانه یاد بگیریم؟ دوست داریم بتوانیم در مهمانی‌ها و جشن‌ها ساز بزنیم؟ یا می‌خواهیم این ساز را حرفه‌ای‌تر یاد بگیریم و بتوانیم آثار باخ و موتسارت را اجرا کنیم؟

وقتی هدف خود را از یادگیری پیانو بدانیم، بهتر می‌توانیم بفهمیم که چه مدت زمان و چه میزانی از تلاش لازم است تا به آن هدف برسیم.

نواختن یک قطعه با پیانو

امروزه ویدیوهای آموزشی برای نواختن یک قطعه‌ی موسیقی از روی نت‌های آن، در شبکه‌های مجازی و سایت‌های اینترنتی فراوانند. پس اگر می‌خواهید یک قطعه را یاد بگیرید، خیلی زود به هدف خود خواهید رسید. هم‌چنین برای دانستن این که به پیانو علاقه دارید یا نه، تماشای ویدیوهای آنلاین تدریس موسیقی می‌تواند یک راه سریع و خوب باشد.

نت‌خوانی

برای کسب مهارت در نواختن هر سازی، از جمله پیانو، لازم است نت‌خوانی را یاد بگیرید. حدود ۴۸ نت هست که باید برای پیانو زدن بلد باشید. اگر از شیوه‌ای قاعده‌مند برای یاد گرفتن نت‌ها استفاده می‌کنید و مثلا با انگشت نت‌خوانی را تمرین می‌کنید، در مدت شش ماه می‌توانید پایه و اساس نت‌خوانی را یاد بگیرید. البته بیشتر افراد به‌دلیل تمرین نکردن، این فرایند را در مدت طولانی‌تری طی می‌کنند، مثلا دو سال! همه چیز به این بستگی دارد که چقدر از وقت خود را به تمرین کردن اختصاص می‌دهید.
اگر بخواهید از سطح مقدماتی فراتر بروید، لازم است پس از فراگیری مقدمات و پایه‌ها، چند سال دیگر زمان بگذارید.

نت‌خوانی

ده هزار ساعت تمرین!

آیا درباره‌ی قانون ده هزار ساعت ملکم گلدول در کتاب «استثنایی‌ها» چیزی شنیده‌اید؟
مطابق این قانون؛ با ده هزار ساعت تمرین در رشته یا کار مورد علاقه‌ی خود می‌توانیم در آن زمینه متخصص شویم!
گلدول این نتیجه‌گیری را با مطالعه‌ی زندگی تعدادی از افراد موفق در جهان به دست آورد. در سال ۱۹۹۰ روانشناسان از تعدادی از هنرجویان ویولن در آلمان درباره‌ی ساعات تمرین آن‌ها پرسیدند.
همه‌ی این هنرجوها در حدود پنج سالگی یادگیری ویولن را شروع کرده بودند، تا سن هشت سالگی بعضی بیشتر از دیگران تمرین کرده بودند و تا سن بیست سالگی، بهترین اجراکنندگان، به طور میانگین ده هزار ساعت تمرین کرده بودند. در مقایسه با این گروه، کسانی که نوازندگان متوسطی بودند حدود چهار هزار ساعت تمرین کرده بودند.
البته امروزه بیشتر دانشمندان بر این باورند که قانون ده هزار ساعت یک افسانه است. موزیسین‌هایی که در رقابت‌های تخصصی موسیقی برنده شده‌اند نزدیک به ۲۵۰۰۰ ساعت تمرین کرده‌اند و البته به جز تمرین، متغیرهای دیگری هم هستند که باید آن‌ها را در نظر گرفت.
پس درواقع ایده‌ی «ده هزار ساعت تا رسیدن به موفقیت» به بیان دیگر می‌شود «تمرین‌های بسیار و بسیار تا موفقیت»، اگرچه نحوه‌ی تمرین کردن هم به اندازه‌ی ساعات تمرین مهم است.

مدت‌زمان یادگیری پیانو- نقش تمرین در یادگیری موسیقی

فراگرفتن یک ساز با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است و نباید انتظار داشته باشید در مدتی کوتاه نوازنده شوید. یادگیری یک فرایند تدریجی است و مهارت‌ها به مرور زمان کامل می‌شوند. این که چقدر وقت آزاد دارید که به تمرین اختصاص دهید بسیار اهمیت دارد.
اما خبر خوب این است که اگر روزانه وقت مشخصی را به صورت منظم به تمرین اختصاص دهید، می‌توانید به‌خوبی روی نوازندگی تمرکز کنید و فرایند یادگیری برایتان آسان‌تر می‌شود.

نقش استاد در مدت‌زمان یادگیری یک ساز

پاسخ به سوال اول، یعنی این که «چقدر زمان می‌برد که پیانو یاد بگیریم؟»، به انتخاب مربی نیز بستگی دارد. یک مربی خوب باعث می‌شود شما بیشتربه موسیقی علاقه‌مند شوید، حمایتتان می‌کند و اشتیاق و هیجان شما را به موسیقی بیشتر می‌کند.

برای انتخاب مربی موسیقی بهتر است از خود بپرسید:

۱. می‌توانید به‌راحتی با او صحبت کنید و سوالات خود را از او بپرسید؟
۲. آن معلم درکی از شیوه‌ی یادگیری شما دارد؟
۳. مربی به پیشرفت شما کمکی می‌کند؟
۴. شور و اشتیاق به ساز در مربی وجود دارد؟
۵. به شما انگیزه می‌دهد و روحیه‌ای مثبت دارد؟

یادگیری پیانو در سطح حرفه‌ای

شاید به طور دقیق نتوان مدت‌زمان لازم را برای حرفه‌ای شدن در پیانو مشخص کرد. اما می‌توانیم به طور تخمینی بگوییم که اگر بخواهید موسیقی و نواختن سازی مثل پیانو را در حد پیشرفته یاد بگیرید، باید چیزی حدود ده سال برای آن زمان بگذارید. معمولا کودکان مهارت‌هایی مثل ساز زدن را راحت‌تر از بزرگسالان یاد می‌گیرند. مثلا کودکی که از دو یا سه سالگی آموختن موسیقی را شروع کرده، در هشت سالگی شاید بتواند مثل یک نابغه ساز بزند. بزرگ‌تر‌ها معمولا وقت کمتری برای تمرین دارند و ظرفیت ذهن آن‌ها دیگر مثل کودکی نیست. اما نباید فراموش کنیم که اگر به موسیقی علاقه داریم در هر سنی می‌توانیم یادگیری آن را شروع کنیم، زیرا علاقه از مهترین شرط‌های موفقیت در یادگیری یک هنر است!

بیشتر بدانیم: یادگیری موسیقی در سنین بالا

بیشتر بدانیم: بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی

منبع: Music advisor


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *