سن شروع آموزش خوانندگی به کودکان

متخصصان می‌گویند که بهترین سن برای شروع خوانندگی کودکان زمانی است که صدای آن‌ها کم‌کم به پختگی می‌رسد، یعنی زمانیکه کودکان به بلوغ نزدیک می‌شوند. زمانیکه یک کودک، وارد فرآیند بلوغ و رشدیافتگی می‌شود، میزان پیشرفتش در آموزش موسیقی هم قابل توجه و قابل‌اندازه‌گیری می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، این است که بلوغ برای کودکان مختلف در سنین مختلف اتفاق می افتد، چرا که ژنتیک و آناتومی کودکان مختلف با هم تفاوت دارد، اما معمولا از ۱۱ تا ۱۲ سالگی صدای بیشتر کودکان دچار تغییرات شدید می‌شود. این تغییرات تحت تاثیر نواسانات هورمونی در کودکان ایجاد می‌شود. متخصصان، همین تغییرات بیولوژیک بدن را به عنوان ملاکی در نظر می‌گیرند و بر اساس آن بهترین سن شروع آموزش خوانندگی را تعیین کرده‌اند.

زمانیکه صدای یک پسر، کم‌کم شروع به بم شدن می‌کند و به سمت شبیه شدن به صدای مردانه پیش می‌رود، به طور قطع زمان مناسبی برای شروع درس‌های جدی تربیت صدا است. در مورد صدای دختران هم وضع بر همین منوال است. زمانی که صدای دختر از حالت صدای کودکانه خارج می‌شود و بیشتر به یک صدای زنانه نزدیک می‌شود، زمان مناسبی است برای شروع درس‌های خوانندگی. این واضح است که به طور کلی صدای دختران نوجوان و صدای زنان در قیاس با صدای مردان، از نظر زیر‌و‌بمی، صدایی زیر‌تر است، اما در سنین نوجوانی این زیر بودن صدا تشدید می‌شود.

اینکه درس متمرکز آواز خوانی و خوانندگی را بخواهیم با صدایی که هنوز به بلوغ نرسیده، تمرین کنیم، کار دشواری است. علاوه بر این کودکان هنوز به قدر کافی نسبت به بدن و حس‌های‌شان آگاهی ندارند که بتوانند دستور‌العمل معلم آوازشان را به خوبی، به کار بگیرند. با این حال نمی‌توان یک نظر قطعی را در مورد همه کودکان ابراز کرد. چراکه همیشه استثناءهایی وجود دارند.

در مجموع، پیشنهاد مفیدی که می‌توان در این مورد مطرح کرد، این است که به جای اینکه در سنین زیر ۱۱ و ۱۲ سال، به طور جدی به کودکان‌ آموزش خوانندگی داده شود، بهتر است آن‌ها را به کلاس سازی مثل پیانو بفرستید. شناخت محدوده‌های صوتی و انواع نت‌ها هنگام یادگیری پیانو، پایه موسیقایی محکمی می‌سازد که بعد از بلوغ، کودک شما بتواند خوانندگی را بهتر دنبال کند.
کودکی که نت‌خوانی را یاد می‌گیرد، با تئوری موسیقی آشنا می‌شود و مهارت‌های نوازندگی به دست می‌آورد، هنگامی که به طور جدی شروع به یادگیری خوانندگی و آواز بکند، عملکرد در آن خواهد داشت.

منبع:
MUSIKA

14 دیدگاه دربارهٔ «سن شروع آموزش خوانندگی به کودکان»

  1. سلام سلام من ۱۱ سالمه الان تو موقعیت خیلی خوبی هستم که بتونم خواننده بشم خیلی خوبی دارم وقتی که تلاش می کنم من میخونم خیلی خوب میخورم هم با سرعت هم کم ساعت ولی بعضی موقع ها که فکر می کنم که نمیتونم و استادشون ندارم با چه وسیله ای باید با چه ابزاری با چه کمکی باید خوانندگی رو ادامه بدم

  2. سلام من 13سالمه و امسال مهر میرم هفتم و صدای خوبی دارم یعنی میتونم با تمرین عالیش کنم من بر زبان انگلیسی مسلط نیستم ولی کلاس میرم کلاس زبان ولی خب من از بچگی همیشه با کلمات بازی میکردم و میخوندم حتی توانایی اینو دارم که با تابلو هایه مغازه تو همون ثانیه اهنگ بخونم(یکی از تفریحامه) منو دوستم تصمیم گرفتیم همکاری کنیم و من خواننده و نویسندگی اهنگ رو به عنوان تفریح هم که شده احرا کنم و اونم ساز بزنه و پس زمینه اهنگ رو فراهم کنه منو دوستم میخوایم تا زمان که به سنه مورد نیاز رسیدم تو اینرنت به صورت رایگان اموزش ببینم ولی نمیدونیم از کجا باید شروع کنیم لطفا راهنمایی کنید(هردومون بلوغ رسیدیم🗿🩸)

  3. سلام ، ممنون از اطلاع رسانی خوبتون. من ۱۰ سالمه و خیلی به خوانندگی علاقه دارم و میخوام یادگیریش شروع کنم، اما مامانم میگه امسال نمیتونم برم چون حجم درسام خیلی زیاده (کلاس ششمم) و میگه که توی ۱۳ و ۱۴ سالگی برم بهتره. بنظرتون ۱۳-۱۴ سالگی مناسبه و دیر نیست؟

  4. سلام من روژینم خیلی علاقه به خوانندگی دارن گسی هن هیچوقت بهم نگفته صدات خوبه.چون صدای خوبمو ب کسی نشون ندادم.دوست دارم خارجی بخونم.پاپ میخام ولی نیاز به کمک دارم که سایت رایگات باشه و خیلی جاها میگن بهترین زمان از کودکیه بعد ی جا دیگه میگن از ۱۷ سالگی.میشه راهنماییم کنید.لطفا.من الان میخان بشم.تقریبا ۱ ساله میخام بشم ولی هیچکس کمکم نمیکنه😥😔

  5. سلام من چهارده سالمه و به خوانندگی و موسیقی علاقه شدیدی دارم و دوست دارم به صورت جدی شروعش کنم..ممکنه در این باره راهنمایی کنید..

  6. سلام بنده ۱۲ سالمه و به خوانندگی خیلی خیلی علاقه دارم و بخاطر صدام هم چیزی به من نگفتن و اگر کلاس خوانندگی آنلاین هم داشته باشید عالی میشه
    اگر میشه خواهشن به من ج بدید
    با تشکرات فراوان

  7. سلام دوستان عزیزم من ۱۱ سالمه و همه میگن که صدای خوبی دارم و به خواننده گی خیلی علاقه مند و میخواستم بدونم که آیا کلاس خواننده گی آنلاین هم برگزار میشه چون که با وجود ویروس حضور در کلاس خطرناک است ممنون میشم بگید سپاسگزارم
    و من همچنین میخواستم بدونم که آیا به زبان ترکی استانبولی هم که بلدم مشکلی نیست من در تهران زندگی میکنم و وجه کلاس چقدر است ممنون از زحمات شما
    لطفاً به سوالات بنده جواب بدید

  8. سلام من خ که حالا ۱۰ سالمه و خواننده هستم با خواننده های خارجی هم در ارطباتم و خب حالا میخوام بدونم که ااااااا مثلاً فقط به یه معلم نیاز دارم اگه میشه کمکی کنید

  9. سلام من 12 سالمه و به خوانندگی علاقه دارم اما تا حالا کسی به من نگفته که صدای خوبی دارم فقط به خواننده شدن علاقه دارم اما هزینه اش برام مهمه و میخواستم بدونم شرایطش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      یادگیری خوب خواندن هزینه‌ی زیادی نداره. کلا هنر نیاز به تلاش مداوم و تکرار و تمرین داره. برای مورد شما پیشنهاد می‌کنیم در کلاس سلفژ و نت خوانی شرکت کنید و بسته به سبک مورد علاقه‌ای که دارید استاد آواز ایرانی یا کلاسیک رو انتخاب و صداسازی رو شروع کنید .
      با آرزوی موفقیت برای شما

      1. سلام من ۱۲ سالم هست و دوست دارم خواننده‌ی ترکی بشم اما دوست دارم اول روی صدام کار کنم اگه میشه میشه منو راهنمایی کنین که باید کجا برم و چیکار کنم

  10. سلام ممنون بابت مطالب خوبتون من الان 12 سالمه و میخوام که از الان شروع کنم به یاد گیری ولی الان من نمیدونم بتید خوانندگی رو از کجا شروع کنم میشه مطلبی از اینکه از کجا شروع کنیم بزارید ؟؟؟
    خیلی خیلی سپاسگزارم

  11. سلام من الان دوازده سالمه ولی نمیخواهم الان له کلاس آواز خوانی بروم و میخواهم در ۱۶_۱۸ سالگی به کلاس آواز برم خواستم ببینم ۱۶_۱۸ سالگی برای شروع اینکار دیر نیست ؟

    1. سلام عزیزم
      خیلی ممنون که سوال تون رو برامون نوشتید.
      نه اصلا دیر نیست. البته اگر در این فاصله زمانی، بتونید یادگیری یک ساز رو شروع کنید بعدا در مسیر خوانندگی هم براتون مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *