موسیقی در دوره‌ی کلاسیک

موسیقی کلاسیک ازسال 1750 تا 1830 میلادی ادامه داشت. کلاسیک گرایی یک تحول سبک در اواسط دهه 1700 در سراسر هنر و معماری بود. که به شدت تحت تأثیر دنیای “کلاسیک” باستان و به ویژه یونان باستان قرار گرفت. با ساختار و تقسیم بندی ساده و واضح مشخص شد. در حالی که کلمه باروک به معنای واقعی “عجیب و غریب” است، کلاسیک بسیار حس تعادل و نظم را منتقل می کند.اصطلاح فرانسوی “style galant” که به معنای واقعی کلمه “سبک زیبا” یا “ظرافت سبک” است برای درک بیشتر دوره کلاسیک بسیار مفید است.

ویژگی‌های موسیقی دوره‌ی کلاسیک

تعدادی ازنسخه‌های خطی نت وجود دارد که باید هنگام شناسایی موسیقی دوره کلاسیک به آنها توجه کنید:
عبارات متعادل با کادانس‌های واضح.
 سونات فلوت از هایدن را بشنوید. آیا می شنوید که چگونه عبارات متعادل هستند؟ آنها معمولاً در گروه‌های 4 میزان هستند و کادانس‌های واضحی دارند.

بافت هموفونیک
موسیقی کلاسیک معمولاً از یک خط ملودی با همراهی مبتنی بر آکورد ساخته می شود.(می‌توانید سونات فلوت به همراهی پیانو از هایدن را گوش دهید و متوجه بافت هموفونیک شوید)

آلبرتی بیس

این سبکی از همنوازی است که در قطعات موسیقی کلاسیک زیاد با آن مواجه خواهید شد. از یک آکورد شکسته برای نواختن نت اصلی استفاده می‌کند، آکورد ۵ به روی مثال موتزارت نگاه کنید.

\

ساز‌های دوره‌ی کلاسیک
درک این نکته مهم است که 3 تحول ساز بسیار مهم در دوره‌ی کلاسیک وجود داشت.

  • تعداد ساز‌های ارکستر به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
  • پیانو جایگزین هارپسیکورد شد – پیانو پتانسیل عظیمی به عنوان وسیله‌ای برای آهنگسازان داشت.
  • بخش پیوسته بداهه که در دوره باروک رایج بود، به تدریج از بین رفت زیرا آهنگسازان مشخص کردند که کدام سازها را در همراهی می نوازند.این یک رویکرد “ساختارمند‌تر” به موسیقی بود. آهنگسازان همچنین نشانه‌ها و عبارت‌های پویا را اضافه کردند تا علاقه بیشتری به خط تک ملودی ایجاد کنند.

آهنگسازان دوره‌ی کلاسیک

دوره‌ی کلاسیک شاهد طلوع سمفونی بود – یک ترکیب ارکستری در مقیاس بزرگ (معمولاً از 4 موومان تشکیل شده است).این رسانه به عنوان وسیله‌ای تلقی می‌شد (و هنوز هم ادامه دارد) که آهنگسازان به وسیله آن «سنگین ترین» و «عمیق ترین» افکار موسیقایی خود را بیان می‌کردند.هایدن 107 سمفونی نوشت! سمفونی‌های اولیه او بیشتر شبیه سوئیت بود و به طور خاص نوشته شده بود. تا برای کارفرمایانش در دربار اجرا شود.با این حال، همانطور که سمفونی‌های او توسعه یافت، او نشان داد که طیف وسیعی از ایده‌ها و فرم‌های موسیقی را می‌توان برای ایجاد سمفونی به جای وجود یک فرمول مجموعه‌ای استفاده کرد. شما می‌توانید سمفونی سل شماره ۹۴ را از هایدن بشنوید. موتزارت بر اساس آثاری که هایدن در سمفونی‌های خود گذاشته بود، ساخت و هنر خود را بیشتر توسعه داد. با این حال، این بتهوون بود که سمفونی را وارد سطح کاملاً جدیدی از بیان احساسی کرد.سومین سمفونی او (“Eroica”، 1803-1803) از هارمونی‌های جسورانه، روابط کلیدی ظریف و ابعاد بزرگ استفاده کرد و عصر جدیدی را در نویسندگی موسیقی توسعه داد. از بسیاری جهات، موسیقی بتهوون شکاف بین دوره کلاسیک و دوره رمانتیک که پس از آن بود را پر کرد. این سمفونی هنوز به عنوان یک فرم موسیقی بسیار محبوب که مهارت‌های آهنگسازی آهنگسازان بزرگ را به نمایش می گذارد، همچنان باقی مانده است.

کنسرتو

کنسرتو در دوره کلاسیک به شکل بسیار محبوبی به آهنگسازی تبدیل شد. کنسرتو قطعه‌ای موسیقی است که برای ساز تک‌نوازی و ارکستر نوشته شده است که در آن ساز تک‌نواز با ارکستر تضاد و ترکیب شده است.و روش فوق‌العاده‌ای برای نشان دادن توانایی ساز تک‌نواز است. بخشی به نام cadenza وجود دارد که در آن به تکنواز این فرصت داده می‌شود تا واقعاً توانایی خود را نشان دهد. جای تعجب نیست که موتزارت (که به خاطر پر زرق و برق بودنش معروف بود!) کنسرتو‌های زیادی نوشت برای نمونه یکی از کنسرتوهای پیانوی او را گوش دهید. به نحوه تضاد و آمیختگی موسیقی سولیست با ارکستر گوش دهید. همچنین از مهارت‌های اجرایی شگفت انگیز تک‌نوازان لذت ببرید!! کنسرتو پیانو می بمل ماژور موتزارت شماره ۱۰ را گوش دهید.

سونات

سونات یک قطعه برای ساز تکنوازی است.سونات پیانو اجرای آن برای یک پیانیست به تنهایی است، در حالی که سونات نوشته شده برای ساز دیگری (مانند ویولن، فلوت، کلارینت و غیره) با پیانو همراه خواهد بود.آنها معمولاً شامل چندین موومان هستند (یک موومان بخش مستقلی از یک قطعه بزرگتر است – آن را مانند قطعه های کوچک در قطعه کلی موسیقی در نظر بگیرید) سونات در قرن شانزدهم ایجاد شد، در دوره باروک توسعه یافت، اما دوره کلاسیک “بزرگترین دوره در توسعه فرم را مشخص کرد” (مایکل کندی، “فرهنگ لغت موسیقی آکسفورد” حق چاپ OUP 1985).سونات یکی از پرکاربردترین فرم ها برای آهنگسازی سازهای سولو است.سونات سل ماژور موتزارت را گوش دهید.و فرم‌هادیگر در دوره کلاسیک دیده می‌شد، از جمله تریو و کوارتت زهی.

موسیقی آوازی دوره کلاسیک 

موسیقی آوازی از بسیاری جهات منعکس کننده پیشرفت موسیقی دستگاهی در دوره کلاسیک بود.عبارات متعادل و ساختا‌‌رهای واضح که به وضوح مشهود است. اپرا بسیار مهم بود و از همه مهم‌تر، اپرای موتزارت در دوره کلاسیک بود که برخی از اپراهایی که امروزه محبوبیت زیادی دارند نوشته شدند.و قطعه خانه اپرای سلطنتی را که از “ازدواج فیگارو” موتزارت گرفته شده است،گوش دهید.

منبع:MUSIC THEORY ACADEMY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *