چگونه نت‌های پیانو را سریع تر بنوازیم

در جلسه دوم آموزش پیانو، یاد گرفتید که چگونه با استفاده از دست چپ برخی از نت ها را در حین خواندن کلید “فا” بنوازید.

در این جلسه (جلسه سوم) چند مورد را بررسی می‌کنیم و می‌خواهیم مستقیماً به یادگیری قطعه بپردازیم.

  • یک قطعه سریع‌تر با نت‌های بیشتر اجرا کنید.
  • یاد بگیرید که چگونه و چه زمانی صدای اجرا‌ی خود را تغییر دهید.

بیایید نگاهی به نت آهنگ بیاندازیم:

اکنون، رویکردی که باید در مورد این قطعه در پیش بگیریم، دقیقاً همان روشی است که در دو جلسه اول آمده بود،که باید به کسر میزان توجه کنید که ۴/۴ است، یعنی ۴ نت سیاه که در هر ضرب نواخته می‌شود. در ابتدا یک کلید سل وجود دارد و بنابراین می‌دانیم که برای اجرا کردن قطعه باید نت‌های کلید سل را اجرا کنیم.
نت‌های این قطعه ارزش زماتی متفاوت دارند که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید از نت‌های سیاه، سفید و گرد استفاده شده است. علائم انگشت گذاری (برای دست راست) وجود دارد که به ما نشان می‌دهد از کدام انگشت استفاده کنیم.
به یاد داشته باشید، فقط چند میزان را در یک زمان تمرین کنید تا بتوانید آن‌ها را به خوبی اجرا کنید، سپس به دو میزان بعدی بروید.

دینامیک در پیانو

دو خط اول چند کلمه را می‌بینیم که به زبان ایتالیایی نوشته شده است و کلمه “Allegro” در ابتدای قطعه ظاهر شده که این علامت مربوط به تمپو قطعه است شما باید یک علامت تمپو در شروع یک قطعه موسیقی پیدا کنید تا به شما بگوید چقدر سریع یا آهسته یک قطعه موسیقی را اجرا کنید. که کلمه “Allegro” به معنای سریع است.

و حالا بیایید نگاهی به دینامیک قطعه بیاندازیم، در ابتدای قطعه حرف “f” نیز وجود دارد که این حرف به شما می‌گوید چقدر با صدای بلند بنوازید. “f” مخفف Forte است که به معنای بلند است.

“p” مخفف پیانو (تلفظ pee-ar-noe) و به معنای آرام است، که باید در قطعه آرام اجرا کنید.

چند میزان بعد، دوباره حرف” f” برمی گردد، این به معنی است که باید دوباره با صدای بلند اجرا کنید.

و می‌خواهم که سعی کنید همان قطعه را بنوازید، اما با دست چپ! که دقیقا همان نت است اما در کلید فا که در واقع یک اکتاو پایین‌تر است، و این یک چالش واقعی برای نواختن دست چپ شما و خواندن کلید فا است. به تصویر زیر دقت کنید.

منبع:MUSIC THEORY ACADEMY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *