داریا ون دن برکن

چرا در خیابان پیانو می‌زنم؟

داریا وان دن برکن موزیسین آلمانی و نوازنده‌ی پیانو است که علاقه‌مند به اجرا در فضای باز و برای عموم مردم علاقه دارد. او معتقد است کسانی که تحصیلات آکادمیک موسیقی ندارند، از این موهبت برخوردارند که بدون پیش‌داوری و تعصب هر نوع موسیقی را گوش کنند.

داریا وان دن برکن تاکنون اجراهای متعددی در کنسرت‌ها، ارکسترها و رسیتال‌ها داشته است. او علاوه بر این، علاقه‌مند به اجراهای عمومی در فضای باز و برای عموم مردم علاقه دارد. داریا به گفته‌ی خودش در پی جذب دوست‌داران موسیقی کلاسیک و همچنین مخاطبان جدید موسیقی است. در خیابان نوازندگی می‌کند. او در یک سخنرانی تد درباره‌ی علت اجراهای خیابانی خود صحبت کرده است:

موزیسین‌های زیادی را می‌دیدم که قطعه‌ای از هندل را اجرا می‌کردند. در خیابان‌های آمستردام یا در گوشه‌وکنار کشور برزیل. این توجه من را جلب کرده بود تا این‌که متوجه شدم هندل، یک قطعه‌ی موسیقی برای کیبرد نوشته است. من نت‌های آن را در گوگل پیدا و شروع به نواختن آن کردم و بعد دیدم که وارد یک شگفتی بی‌طرفانه شدم. احساس کردم به طور کامل در تسخیر موسیقی قرار گرفتم و این چیزی بود که مدت‌ها حس نکرده بودم. یک موسیقی سرشار از آرامش.

قطعه‌ی دیگری را که نت‌هایش پشت صفحه بود نواختم. حال‌وهوایی سرشار از انرژی. این‌گونه من به فاصله‌ی چند ثانیه دو موسیقی با دو حال‌وهوای متفاوت شنیدم و به‌نظرم این دقیقا دو حس اصلی است که انسان در خود دارد.

من کنسرت‌های زیادی برای بچه‌ها اجرا کرده‌ام. از بتهوون، باخ، قطعه‌هایی از جاز و…. همه‌ی آن‌ها با گشودگی این سبک‌ها را گوش می‌کردند و برای شنیدنش مشتاق بودند. برای آن‌ها فرقی نداشت که بتهوون گوش می‌کنند یا یک قطعه موسیقی جدید. اما همین بچه‌ها به محض این‌که به صورت آکادمیک و در نظام‌های آموزشی، شروع به یادگیری موسیقی می‌کنند، دیگر نمی‌توانند بدون پیش‌داوری موسیقی گوش کنند.

من فکر می‌کنم این یک نعمت بزرگ است که بدون پیش‌فرض و با ذهنیتی سفید به موسیقی گوش بدهیم و به‌همین دلیل مشتاقم برای عموم مردم و در خیابان نوازندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *