موسیقی در دوره‌ی باروک

موسیقی باروک از سال 1600 میلادی تا 1750 ادامه داشت. پیشرفت آهنگسازان در دوره‌ی باروک بود، مانند باخ (مرگ او در سال 1750 معمولاً به عنوان پایان دوره باروک تلقی می شود) هندل و ویوالدی آثار زیادی را خلق کردند. سا‌ز‌های جدیدی نیز اختراع شد و تونالیته کلیدهای ماژور و مینور کاملاً ثابت شد. در این مقاله نگاهی به موارد زیر می‌اندازیم:

  • نوشته‌های تاریخی
  • آهنگسازان در دوره‌ی باروک
  • ویژگی موسیقی باروک
  • ساز‌های دوره‌ی باروک
  • فرم‌های موسیقی 
  • موسیقی آوازی  باروک

نوشته‌های تاریخی موسیقی باروک

دوره‌ی باروک یک دوره بسیار پر حادثه از تاریخ بود. در اروپا جنگ 30 ساله (1618-1648) خشمگین بود و حاکمان قدرتمندی مانند لویی چهاردهم در فرانسه، چارلز دوم در انگلیس و پیتر کبیر در روسیه با ظلم قابل توجهی سلطنت کردند.هنرمندان بزرگی مانند رامبراند و کاراواجو در حال توسعه تکنیک‌های جدید در دنیای هنر بودند. بنابراین جای تعجب نیست که موسیقی ساخته و اجرا شده در آن زمان به طور مشابه مر‌زهای شنیده شده را تا این مرحله گسترش داد.

آهنگسازان دوره باروک

یوهان سباستین باخ بیش از ۱۰۰۰ قطعه موسیقی نوشته است، جورح فردیک هندل و آنتینیو ویوالدی از معروف‌ترین آهنگسازان دوره‌ی باروک محسوب می‌شوند. و درموسیقی باروک تنالیته، ملودی و کنتراست بسیار اهمیت داشت.

تونالیته در موسیقی باروک

در این دوره تونالیته ای که امروزه بیشتر با آن آشنا هستیم تثبیت شد. کلیدهای گام  ماژور و مینور در مرکز توجه قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون این موقعیت را حفظ کرده اند. حالت‌های بسیارمشخصی دوره‌ی رنسانس جای خود را به این تونالیته جدید داد.

ملودی‌های باروک

آهنگسازان این دوره ملودی‌هایی را بر اساس گام ماژور/مینور می نوشتند. آنها از عبارات آهنگین کوتاه استفاده می کردند. که تکرار و توسعه می یافت و بسیاری از ملودی‌ها با تکنیک‌های ریز مانند تریل تزئین می شد. ملودی‌های دوره‌ی باروک نیز به میزان قابل توجهی طولانی تر شدند. این ملودی‌های طولانی با هارمونی پیچیده تر مورد استفاده آهنگسازان در سازهایی مانند فوگ و توکاتا پشتیبانی می‌شود. آهنگسازان باروک دوست داشتند موسیقی متناقض بنویسند. این تکنیک جایی است که خطوط ملودی مختلف به طور همزمان نواخته می شوند و با هم ترکیب می شوند تا یک کل منسجم را تشکیل دهند. به طور خاص، موسیقی باخ هنوز هم امروزه هنگام یادگیری کنترپوان مورد مطالعه قرار می گیرد.

تضاد در موسیقی باروک 

موسیقی این دوره نیز با تأکید بیشتر بر کنتراست مشخص می‌شود. که به چند شکل شنیده می‌شود.

دینامیک بلند و بی ‌صدا

آهنگسازان این دوره از دینامیک در قطعه استفاده می کردند. این جایی است که صدای موسیقی به طور ناگهانی تغییر می کند نه از طریق یک کرشندو/دیمینوندو تدریجی. اغلب می‌توانید این اثر را بین بخش‌های انفرادی آرام‌تر و صدای بلندتر یک کنسرتو گروسو بشنوید.سازهای انفرادی و گروهی صداهای مختلف ساز. 

ساز‌های دوره باروک

این دوره شاهد توسعه تعدادی از سازها بود.

سازهایی که در دوره‌ی رنسانس معرفی شده بودند همچنان محبوب بودند. دوره‌ی باروک شامل ویول (یا ویولا دا گامبا)، عود و فلوت. و همچنین این دوره شاهد توسعه اولیه ارکستر بود.

هارپسیکورد

یکی از متمایزترین سازهای این دوره، هارپسیکورد بود. در واقع، به عنوان یک قانون کلی، اگر یک هارپسیکورد را در یک قطعه موسیقی بشنوید، به احتمال زیاد قطعه ا‌ی از دوره‌ی باروک است!هارپسیکورد یک ساز کیبوردی است که کمی شبیه پیانو است، اما کوچک‌تراست. سیم ها به جای ضربه زدن با چکش (مانند پیانو) کنده می شوند.همچنین فقط می تواند با یک صدا (بر خلاف پیانو که در آن می توانید دینامیک را با توجه به میزان سختی/نرم بودن کلیدها تغییر دهید) اجرا کند.

برای شنیدن به صدای هارپسیکورد می‌توایند به قطعه  فوگ سی‌بمول ماژور  باخ را گوش کنید

ارگ

یکی دیگر از سازهای بسیار محبوب این دوره، ارگ بود. بسیاری از قطعات ارگ که امروز می شنویم در دوره باروک نوشته شده اند – در واقع، بسیاری از آنها توسط یک مرد – یوهان سباستین باخ – نوشته شده اند – که مسلماً “چهره” موسیقی باروک است.

فرم موسیقی باروک

این دوره شاهد ظهور تعدادی از فرم بود مانند کنسرتو گروسو،سونات،سوئیت و فوگ.

کنسرتو گروسو این شکل اولیه کنسرتو بود.ضد صدا بود (به این معنی که موسیقی متناوب توسط دو گروه از بازیکنان پخش می شود).در کنسرتو گروسو، گروه کوچکی از سازهای زهی (کنسرتینو، کنسرتو یا کنسرتانت) با یک گروه بزرگتر (ریپینو) متناوب یا تضاد داشتند.هندل و کورلی از آهنگسازان برجسته این دوره بودند.(در ابتدای این درس عصاره ای از کنسرتو گروسو از هندل را شنیدید)

سونات 

سونات برای آهنگسازی بسیار محبوب شد.این قطعات معمولاً برای ساز تکنواز (با همراهی) نوشته می‌شدند، این قطعات از حرکات مختلفی تشکیل می‌شدند (اینها را مانند قطعات کوچک درون قطعه در نظر بگیرید).همراهی های باروک اغلب به صورت پیوسته نوشته می شد.Continuo سبکی از همراهی بداهه مبتنی بر نشانه‌های باس فیگور است که معمولاً با هارپسیکورد و یا عود نواخته می‌شود.

سوئیت

سوئیت به شکل بسیار محبوب موسیقی این دوره تبدیل شد. یک سوئیت شامل مجموعه ای از رقص ها بود که در کنار هم قرار گرفتند. 4 رقص استانداردی که می توانید پیدا کنید عبارتند از:آلمانده،کورانت – (خوشحال در سه متر)،سارابند – (آهسته در سه متر. تاکید بر ضربه دوم میزان.)،Gigue – (خوشحال در متر مرکب.) این 4 مورد استاندارد بودند، اما موارد دیگری مانند Minuet و یک پیش درآمد اغلب شامل می شدند. فوگ ها نیز بسیار محبوب بودند. فوگ ها برای توصیف فهم بسیار پیچیده هستند.

موسیقی آوازی دوره ی باروک

موسیقی کلیسایی جای تعجب نیست که موسیقی کلیسا هنوز در دوره ی باروک بسیار گسترده بود. آثار بزرگ کرال مقدس از جمله اوراتوریو، شور، کانتاتا، دسته جمعی و سرود همگی در آن زمان نوشته و اجرا شدند. بسیاری از این قطعات همچنان مورد علاقه گروه‌های کر برای خواندن امروز باقی مانده اند، مانند اشتیاق سنت متیو باخ، مسیح هندل و گلوریا ویوالدی.

قطعات آواز انفرادی

آثار آوازی انفرادی نیز محبوبیت داشتند که مهمترین آنها داکاپو آریا بود. داکاپو آریا یک قطعه موسیقی است که توسط یک تکنواز با همراهی ساز خوانده می شود.

اپرای باروک

اپرا در دوره باروک بزرگ و احساسی‌تر شد. سبک آواز نیز از خوانندگی به آریا تغییر کرد. سعی کنید تا جایی که می توانید به نمونه‌های بسیاری از موسیقی باروک گوش دهید تا “احساس” را نسبت به آنچه که به نظر می رسد به دست آورید.

منبع:MUSIC THEORY ACADEMY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *