آرشه‌ی چوبی یا کربنی

آرشه‌ی چوبی یا آرشه‌ی کربنی؟

ویولن یک ساز موسیقی باشکوه، با تاریخ فرهنگی غنی است. در طول قرن‌ها، هر ویولن و آرشه‌ باید توسط یک هنرمند با استفاده از فرآیند سخت و پر زحمت ساخته می‌شد تا کیفیت مناسب داشته باشد. در واقع تنها حدود 80 سال است که فناوری‌ها و روش‌های جدید ساخت، امکان تولید ساده‌ی انواع ابزار موسیقی را فراهم کرده است.

همین نوآوری‌ها و روش‌های جدید باعث ایجاد مقایسه میان آرشه‌ی چوبی و کامپوزیت فیبر کربن شده است. به نظر می‌رسد هر ویولونیست در مورد این‌که کدام نوع آرشه بهتر است نظر خود را دارد، اما این نظرات بسته به کاربرد متفاوت هستند.

بنابراین اگر این سوال برایتان پیش آمده که کدام آرشه را خریداری کنید،‌ بهتر است چند عامل را در نظر داشته باشید. متغیرهای زیادی وجود دارند که بر عملکرد آرشه‌های چوبی و کربنی تاثیر می‌گذارند و پیش از خرید لازم است که از ویژگی‌های هرکدام شناخت کافی داشته باشید. هنگامی که همه چیز را در مورد آرشه بدانید، می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است.

ویژگی‌های آرشه‌ی چوبی

برای ساخت آرشه‌های چوبی از دو نوع چوب استفاده می‌شود: چوب پرنامبوکو و چوب برزیل.

پرنامبوکو (در حال حاضر) درختی در خطر انقراض است، اما این چوب به دلیل قدرت و تراکم زیاد که با انعطاف پذیری باورنکردنی ترکیب شده است، بسیار مورد توجه بوده و هست. این چوب که مدت‌ها به‌عنوان چوب آرشه‌ی انتخابی توسط لوتیرها (Luthiers: صنعتگرانی که ویولن و سایر سازهای زهی را خلق می‌کردند) استفاده می‌شد بسیار ارزشمند است، زیرا بهترین آرشه‌ها را ایجاد می‌کند. قیمت بالای آن، نشان دهنده‌ی کم‌یابی و کیفیت خوب آن است.

آرشه‌ی چوب برزیل از انواع مختلفی از چوب ساخته می‌شود. قیمت و کیفیت این آرشه‌های چوبی طیف نسبتا وسیعی دارند و می‌توانید آن‌ها را در گستره‌ی قیمت کمتر از 60 دلار تا بیش از 350 دلار پیدا کنید. این قیمت تا حد زیادی به هنر، صنعت و مواد مورد استفاده در سیم پیچ انتهای آرشه، اتصالات، پاشنه‌ی آرشه و منبت کار شده روی آن ارتباط دارد.

آرشه‌های چوبی:

  • به شدت تحت تاثیر تغییرات رطوبت قرار می‌گیرند؛ از آن‌جایی‌که چوب یک ماده‌ی آلی است، با سرما منبسط شده و با گرما انقباض می‌یابد و اگر به درستی از آن مراقبت نشود، تاب می‌خورد.
  • بسیار شکننده هستند و به آسانی می‌شکنند.
  • به خاطر صدا و احساسی که از ویولن انتقال می‌دهند منتخب هستند. نوازنده توسط یک آرشه‌ی چوبی با کیفیت بالا، می‌تواند نوسانات را احساس کند.

ویژگی‌های آرشه‌ی کربنی (کامپوزیت فیبر کربن)

آرشه‌های کربنی با استفاده از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند. الیافی مانند مو، ذوب شده و برای ایجاد آرشه قالب‌گیری می‌شوند. نتیجه‌ی نهایی این است که یک آرشه‌ی انعطاف‌پذیر، سبک وزن و در عین حال با دوام ساخته می‌شود.

سختی این مواد بسیار شبیه به سختی منعطف آرشه‌های چوبی گران‌تر است و تفاوت آن در این است که فاقد هرگونه نواقص است. بسیاری از نوازندگان حرفه‌ای برای ایجاد صدای پر انرژی، صدای آکوستیک با کیفیت بالا و داشتن ظاهری جذاب، از آرشه های کربنی استفاده می‌کنند.

آرشه‌های کربنی:

  • تغییر دما سبب انبساط یا انقباض آن‌ها نمی‌شود، بنابراین برای اجرا در فضای آزاد مناسب هستند.
  • برخلاف آرشه‌های چوبی، در برابر رطوبت مقاوم هستند و تاب نمی‌خورند.
  • بسیار مقاوم بوده و احتمال شکستن آن‌ها کمتر است. مواد کامپوزیتی و تکنیک‌های فرم‌دهی آن‌ها، نتیجه‌ی ده‌ها سال نوآوری بوده و طوری طراحی شده‌اند که قدرت آرشه‌ی ویولن را بدون از دست دادن پاسخ‌دهی به حداکثر برسانند.

توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از ویولونیست‌های حرفه‌ای دارای آرشه‌‌ای از ترکیب چوب و فیبر کربن هستند. از آن‌جا که هر آرشه بسته به نوع ویولنی که نواخته می‌شود، صدادهی روشن‌تر یا تیره‌تر و احساس سریع‌تر یا کندتر دارد، وزن و تعادل آرشه و انتخاب ویولونیست از بین آرشه‌ی چوبی با کیفیت عالی و یک آرشه‌ی کامپوزیت از الیاف کربن بسیار اهمیت دارد.

قبل از خرید آرشه‌ی جدید یا دوم، تا آنجا که ممکن است آرشه‌های متفاوت را روی ساز خود امتحان کنید. گرفتن بهترین صدا از ساز و توانایی اجرا در بهترین حالت، یک تصمیم بسیار شخصی است. بدیهی است که بهترین آرشه برای شما آن است که با ویولن شما بهترین صدادهی را داشته و استفاده از آن برای شما آسان باشد.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با آرشه، می‌توانید «ویژگی‌های یک آرشه‌ی مناسب» را مطالعه کنید.

منبع: Connollymusic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *