آلبوم بازار وکیل. اثری از دوئت لیرا

آلبوم «بازار وکیل» اثری از دوئت لیرا

آلبوم بازار وکیل اثر جدیدی از دوئت لیرا است که آرش هژیر آزاد آهنگسازی آن را انجام داده است. این اثر شامل دوازده واریاسیون آزاد (شیوهٔ پایه‌ای بر مبنای تغییرات ملودی، هارمونی و کنترپوان) است که روی یک قطعه‌ی معروف فولکور شیرازی کار شده است. در این اثر، آرش هژیرآزاد نوازنده‌ی پیانو و یگانه حسینی‌نیا نوازنده‌ی ویولن هستند وعرفان عاصمی‌نژاد نیز سازهای کوبه‌ای می‌نوازد:
تجربه‌ی ساخت موسیقی بر اساس گنجینه‌ی با ارزش آواهاى محلى موسيقى ايران زمين برای «ليرا» رویایی بود که‪ ‬همواره از بدو فعالیت مان در سر می پروراندیم.
حدود دوسال پيش در سفرى فرهنگى به شيراز و در بازار وكيل، پژواک صداى آواز خواننده اى خيابانى در زیر طاق ضربی های بلند قامت نقش بسته در تار و پود تاریخ پر دغدغه ایران مقدمه ای شد براى تحقق اين رویا…»
ترانه‌ای که این گروه در بازار وکیل شنیده بودند، یک ترانه‌ی محلی قدیمی شیرازی است که به بلال بلالم معروف است. نام اصلی این ترانه دای دایی جون،‌بلال بلالم است که خواننده‌ی آن شکر شیرازی بوده و توسط سیما بینا، کورش یغمایی و علی زند وکیلی بازخوانی شده است.
گفتنی است دامون شش‌بلوکی تعدادی از ترانه‌های اصیل استان فارس را در آلبومی به نام «نغمه‌های شکرین» گردآوری کرده است. در این آلبوم که سال ۱۳۹۳ منتشر شد،‌ می‌توانید اصل ترانه‌ی بلال بلام را با صدای شکر شیرازی بشنوید.

 آلبوم «بازار وکیل» از سوی آکادمیای موزیک اواردز آمریکا بهترین آلبوم فولکلورِ ژوئن ۲۰۲۱ شناخته شد.


هژیرآزاد و حسینی‌نیا موسس دوئت لیرا هستند و هر دو تحصیلات آکادمیک موسیقی دارند. آن‌ها پیش از این آلبوم‌های «تهران‌-مریخ» و «هشت دقیقه و بیست ثانیه» را منتشر کرده بودند.

«بازار وکیل» را از اینجا می‌توانید خریداری و دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *