آهنگسازی که دو سال متوالی برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم شد

در بین آهنگسازان بهترین موسیقی فیلم‌های تاریخ که جایزه اسکار را برده‌اند، تنها ۸ آهنگساز توانسته‌اند برای دو سال متوالی این جایزه را آن خود بکنند. گوستاو سانتائولایا، آهنگساز فیلم‌های کوهستان بروکبک و بابل تنها کسی است که از سال ۲۰۰۰ به بعد، موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم برای دو سال متوالی شده است.

گوستاو سانتائولایا (Gustavo Santaolalla) نوازنده و آهنگساز آرژانتینی است. موسیقی فیلم‌های «کوهستان بروکبک» (Brokeback Mountain) و «بابل» (Babel) با آهنگسازی او، در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ از طرف آکادمی اسکار به عنوان بهترین موسیقی متن فیلم انتخاب شدند. در بین آهنگسازان بهترین موسیقی فیلم‌های تاریخ که جایزه اسکار را برده‌اند، تنها ۸ آهنگساز توانسته‌اند برای دو سال متوالی این جایزه را آن خود بکنند. او تنها کسی است که از سال ۲۰۰۰ به بعد، موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم برای دو سال متوالی شده است.

صحنه‌ای از فیلم کوهستان بروکبک با بازی هیت لجر، جیک جیلنهال

تم اصلی موسیقی فیلم کوهستان بروکبک، «راز کوهستان» نام دارد و با محوریت ساز گیتار اجرا شده است. در ویدیوی زیر اجرا و ضبط این قطعه را می‌بینید. در این ویدیو، بخش گیتار را خود گوستاو سانتائولایا نواخته است.

استفاده از ساز محلی چارانگو در ساخت موسیقی فیلم بابل

اگر به تم اصلی موسیقی فیلم «بابل» که بسیار محبوب واقع شد، گوش بدهید، صدای گوش‌نواز سازی را می‌شنوید که شاید برای‌تان غریبه باشد. ساز به خصوصی که سانتائولایا در آهنگسازی از آن استفاده می‌کند، یک ساز محلی منطقه آند و کشور آرژانتین به نام چارانگو (Charango) است.

ساز چارانگو یک ساز زهی کوچک از خانواده لوت (عود) است که در کشورهای منطقه آند مثل: اکوادور، پرو، بولیوی، شمال شیلی و آرژانتین، رواج دارد. در موسیقی متن فیلم بابل، آهنگساز تم اصلی این فیلم به نام «پرواز بی‌پایان» را با استفاده از گونه‌ای از این ساز به نام رون روکو (ronrroco) ساخته است. رون روکو، از نظر اندازه از چارانگو بزرگ‌تر است و صدای باریتون یا باس چارانگو را تولید می‌کند.

صحنه‌ای از فیلم بابل با بازی برد پیت

برای اینکه با ساز محلی چارانگو (رون روکو)، سازی که تم اصلی موسیقی فیلم بابل را نواخته است، آشنا شوید، ویدیو زیر را ببینید.

2 دیدگاه دربارهٔ «آهنگسازی که دو سال متوالی برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم شد»

  1. چقدر گوش نوازه این ساز😭

  2. سلام لطفاً موسیقی فیلم سینمایی آرژانتینی باغ برنزی جهت دانلود بگذارید مچکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *