عملکرد پدال در پیانو

آیا می‌دانید پدال‌ها در پیانوهای گرند چه عملکردی دارند؟

به طور کلی در اکثر پیانوهای گرند سه پدال وجود دارد:

پدال سمت راست یا Sustain
پدال وسط یا Sostenuto
پدال سمت چپ یا Action

اگرچه این اسامی در پیانوهای دیواری و گرند یکسان هستند اما مکانیزم آن ها کاملا با یکدیگر متفاوت است.

پدال سمت راست یا Sustain

این پدال دمپرها را به کلی از روی سیم‌ها جدا می‌کند و باعث می‌شود طبق قوانین فیزیک صوت در هنگام برخورد چکش‌ها به نت‌های مختلف یا در حقیقت فرکانس‌ های اجرا شده هارمونی های زوج خود را به صدا در بیاورند. این عملکرد باعث میشود تا صدایی پر رنگ و ماندگارتر ایجاد شود و به نوازنده کمک می‌کند که ارزش نت‌ها را بهتر حفظ کند و کنترل بهتری بر دینامیک یا زیر و بمی صدا در هنگام اجرای آثار داشته باشد.

پدال وسط یا Sostenuto

این پدال کمک می‌کند تا مجموعه‌ای از نت‌ها را به صورت انتخابی در بخش‌های مختلف به خصوص بخش باس یا پایه نگه داریم تا صدایی ماندگار شنیده شود و این امکان به وجود می‌آید تا نت‌های دیگر را به شکل استکاتو و یا تکنیک‌هایی از این دست اجرا کنیم .
این قابلیت در پیانوهای گرند مکانیزم بسیار موثر و چشمگیری است و به نوازنده از بابت اجرای هارمونی های صحیح کمک بسیاری می‌کند و از طرفی بسیار تکنیکال است

پدال سمت چپ یا Action


این پدال سطح تماس یا برخورد چکش‌ها به سیم‌ها را کاهش می‌دهد و صدای نرم‌تر و یکنواخت‌تری را برای ما ایجاد می‌کند. البته در پیانوهای دیواری هم این مکانیزم را به شکل دیگری مشاهده می‌کنیم ، به این صورت که با کم شدن فاصله چکش تا سیم‌ها شدت برخورد کمتر می‌شود و ما صدای نرم‌تری داریم اما در پیانوهای گرند کل اکشن به یک سمت حرکت می‌کند و درگیری چکش‌ها با سیم کمتر می‌شود. این عمل باعث می‌شود تا مقدار صدا کاهش پیدا کند و باز هم صدای یکنواخت‌تری داشته باشیم. در حقیقت این پدال برای اجرای آثاری که کنترل دینامیک یا زیر و بمی صدا وجود دارد اهمیت به‌سزایی دارد و یک امکان حیاتی محسوب می‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *