اصول نگهداری از پیانو

اصول نگهداری از پیانو

محل قرارگیری پیانو

بهتراست پیانو را در محلی قرار دهید که در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد و همچنین در مجاورت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نباشد.
رعایت این نکته باعث می‌شود پیانو شما مدت زمان بیشتری کوک بماند و همچنین تنش‌های آب و هوایی به ظاهر و بدنه ساز شما آسیبی نرساند.

محل قرارگیری پیانو

رطوبت مورد نیاز برای پیانو

جالب است بدانیم که رطوبت کمتر از سی و بیشتر از چهل درصد برای پیانو مناسب نیست و باعث بروز مشکلاتی می‌شود. در اقلیم‌هایی که رطوبت آن‌ها کمتر از سی درصد است باید تامین رطوبت انجام شود. برای این کار می‌توان از دستگاه بخور سرد استفاده کرد. در صورتی که به دستگاه بخور سرد دسترسی ندارید می‌توانید یک ظرف آب را در قسمت پایین پیانو قرار دهید (در پیانو را باز کنید و ظرف را در آن قرار دهید) تا رطوبت مورد نیاز صفحه صدای پیانو تامین شود.
در اقلیم‌هایی که رطوبت بالای پنجاه درصد دارند باید اقدامات لازم برای کم کردن رطوبت انجام شود. در این خصوص می‌توان از سیلیکون‌های ورقه‌ای یا بسته‌های سیلیکون استفاده کرد. همچنین می‌توان از المنت‌های الکتریکی استفاده کرد. البته در اقلیم کشور ما شاید چنین رطوبتی نباشد و بنابراین استفاده از دستگاه‌های المنت برقی عمدتا لازم نیست.

حفظ پیانو در برابر حشرات


پیانوها مقدار قابل توجهی فودر و پنبه در بخش اکشن خود دارند و این منبع غذایی قابل توجهی برای حشرات است. لازم است برای محافظت از پیانو خود در برابر آسیب‌های احتمالی حشرات از مواد ضد بید و ضد حشره که به شکل قرص یا به شکل ورقه‌ای در بازار یافت می‌شوند استفاده کنیم.

ضد عفونی کردن پیانو در شرایط ویروس کرونا

بیشتر افراد برای ضد عفونی کردن کلاویه‌های پیانو از الکل یا شوینده‌ها استفاده می‌کنند. الکل باعث ایجاد ترک‌هایی ریز در بخش شاسی‌ها می‌شود. بنابر این پیشنهاد می‌شود که از الکل برای این منظور استفاده نکنید. همچنین استفاده زیاد از برخی شوینده‌ها باعث می‌شود چسب‌هایی که بین روکش کلاویه‌ها و چوب وجود دارند حل شوند و این باعث می‌شود کلاویه‌ها از بخش‌های چوبی جدا شوند. بهترین پیشنهاد استفاده به میزان کم از محلول‌هایی با درصد قلیایی پایین است که از آن‌ها برای سطح چوب استفاده می‌شود. سعی کنید دست‌های خود را قبل از استفاده از پیانو ضد عفونی کنید و برای پیانو شرایطی را در نظر بگیرید که تا حد امکان در معرض آلودگی قرار نگیرد. با رعایت این نکته دیگر احتیاجی به تمیز و ضد عفونی کردن پیانو ندارید.

ضد عفونی کردن پیانو

ضرورت کوک‌های دوره‌ای منظم پیانو

توصیه می‌شود هر شش ماه یک بار پیانو خود را کوک کنید تا کوک‌پذیری ساز به بهترین شکل انجام شود.

کوک منظم پیانو

امیدواریم نکات ذکر شده برای شما سودمند واقع شود. در صورت شنیدن هر گونه صدای غیر معمول و مشاهده مشکل در بخش پدال‌ها یا کلاویه‌ها یا قسمت‌های داخلی ساز خود می‌توانید با بخش خدمات باربد Barbad Service Center تماس بگیرید تا تکنسین‌های ما آن مشکل را برایتان به بهترین شکل حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *