انیمیشن سیم ششم

انیمیشن سیم ششم- زندگی درویش‌خان

سیم ششم یک انیمیشن چهارده دقیقه‌ای به کارگردانی بهرام عظیمی است که درباره‌ی زندگی درویش‌خان ساخته شده است. درویش‌خان، از استادان موسیقی ایرانی در اواخر دوره‌ی قاجار است. برخی تصنیف‌های مهم مثل «بهار دلکش» و «ز من نگارم» از آثار او است. تا پیش از درویش‌خان، تار پنج سیم داشت و او کسی بود که سیم ششم را به آن اضافه کرد.
موضوع انیمیشن سیم ششم، همین نوآوری‌های درویش‌خان در خصوص تار و سه‌تار و همچنین مرگ او است.
روح‌الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران می‌گوید:

«درویش طبعی لطیف و ذوقی سرشار داشت. هنرمندی متجدد و بی‌تکلف، بسیار متواضع و فروتن، بی‌آزار و بردبار، انسان‌دوست و زیردست‌نواز، خوش معاشرت و رفیق‌دوست بود. از هیچکس بدگویی نمی‌کرد. یعنی عارف به تمام معنا که فقط نیکی می‌دید و همه را خوب می‌پنداشت. مردی بود نکته سنج و با نمک و خوش بیان و ظریف و رند و شوخ. چنانکه وقتی کلام گوشه‌داری می‌شنید، به وضعی دلپسند و مودب، جواب مناسب می‌داد اما نه آنطور که خاطری را آزرده سازد. هنر را بسیار محترم می‌شمارد و وضع و رفتارش چنان بود که مورد احترام و تکریم همه واقع می‌شد. نسبت به استادان خود حق‌شناس و سپاس‌گزار بود و با شاگردانش به کمال ملاطفت و مهربانی رفتار می‌کرد و آنها را به‌مانند برادر و فرزند خود دوست می‌داشت.»

و درباره‌ی موسیقی او می‌گوید:

«درویش تار و سه‌تار هر دو را نیکو می‌نواخت. مضراب ریز نازک و خوش‌آوازی داشت و پنجه‌اش لطیف و تند و مخصوصا ذوق و سلیقه‌اش بسیار خوب و نوای سازش گرم و پخته بود. ساخته‌های درویش از لحاظ ملودی بسیار سلیس و روان و از جهت سازندگی و علم ترکیب‌کردن اصوات، مطابق قواعد و اصول می باشد. پیش‌درآمدهایش اغلب به وزن سه‌چهارم نوشته شده ولی در حقیقت شش‌ضرب است که پایه آنها را از یکی از اوزان معروف ضرب‌گیرها اقتباس کرده است و بهترین نمونه پیش‌درآمد می‌باشد که به وسیله دیگران تقلید شده است. رنگ‌های درویش بهترین ساخته‌های اوست مخصوصا از این نظر که با مخلوط کردن وزن‌های شش‌هشتم و سه‌چهارم زمینه‌های خوبی به دست داده که اغلب آنها به بسیار متنوع است چنانکه از ابتدا سنگین شروع می‌شود و به‌تدریج در قسمت‌های بعد، سریع می‌گردد. مخصوصا رنگ افشاری و رنگ دوم ماهور و رنگ‌های اصفهانش بی‌نهایت زیبا و دلچسب جلوه می‌کند که هنوز هم بهترین نمونه رنگ ایرانی است.»

بسیاری از استادان موسیقی آن دوران، از جمله علینقی وزیری، ابوالحسن صبا و مرتضی نی‌داوود از شاگردان درویش‌خان بوده‌اند.
انیمیشن سیم ششم به اضافه کردن سیم به تار توسط درویش‌خان اشاره دارد. علی قمصری در این انیمیشن، نوازنده‌ی قطعه‌های نواخته شده با تار است. این انیمیشن در جشنواره‌های داخل و خارجی شرکت کرده و در کشورهای کره‌ی جنوبی، چین، آلمان و… به نمایش درآمده است.

در اینجا می‌توانید این انیمیشن را تماشا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *