اولین قطعه خود را بنوازید

درس اول پیانو
اموختن ساز پیانو بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است زیرا این ساز دارای وسعت صوتی زیاد، و دارای هشت اکتاو است. در این جلسه شمارا با بخشی از آموزش آشنا می کنیم.

  • پیانو چیست؟
  • چگونه نت‌های پیانو را درک کنید؟

معرفی کلاویه پیانو

اولین کار این است که نگاهی به پیانو بیندازیم که یک سری نت‌های سفید و سیاه می‌بینیم و گستره‌ی صوتی زیاد، که هشتادو هشت کلاویه در هر پیانو وجود دارد.
وقتی شما یک کلید را فشار می‌دهید، یک نت پخش می‌شود وقتی که به سمت راست پیانو نگاه می‌کنیم نت‌های زیر و سمت چپ نت‌های بم است.

و اگر دقت کنید در کلاویه نت‌ها با الگویی شبیه به هم تکرار شده است. که این الگو تا آخرین اکتاو تکرار می‌شود.

و نت‌های سفید در یک دسته‌بندی و نت‌های سیاه دریک دسته‌بندی دیگر قرار دارد.

از نت “دو” وسط (اکتاو چهارم) تا نت “دو” (اکتاو پنجم) هشت نت سفید وجود دارد که به این فاصله‌ی هشت نت اکتاو می‌گویند.

و نت دو ۸ بار تکرار شده، زیرا ۸ اکتاو وجود دارد.

و اگر از یک الگو پیروی کنید کافی است زیرا شبیه به هم می‌باشد. و زمانی که نت دو را پیدا کنید می‌توانید نت‌های دیگر را به ترتیب نامگذاری کنید.

نت دو میانه

همه نت‌ها در پیانو مهم هستند، اما یک نت وجود دارد که ما به آن باز خواهیم گشت و آن نت “دو” میانه است. برای یافتن نت ” دو” باید به وسط کلاویه دقت کنید. نت سفید نت “دو” میانه است.

چیز خاصی در مورد نت” دو” میانه وجود ندارد، اما نقطه شروع خوبی برای کاوش در نواختن پیانو است. بسیاری از قطعاتی که شروع به نواختن می کنید، حول محورنت “دو” میانه خواهند بود.

نت چیست؟

اگر بتوانید نحوه خواندن موسیقی برای پیانو را بیاموزید، طیف وسیعی از ژانرهای موسیقی از کلاسیک تا جاز، راک تا بلوز را برای شما باز می کند. با این حال، من قصد دارم آن را به گونه ای به شما آموزش دهم که به این معنی باشد که شما در قید آن نباشید. با گذشت زمان به تکنیک‌های بداهه نوازی و “بازی با گوش” خواهیم پرداخت. بنابراین، بیایید شروع کنیم. همانطور که اولین قطعه خود را یاد می‌گیریم، شروع به یادگیری نحوه خواندن موسیقی خواهیم کرد.

یادگیری اولین قطعه پیانو

نواک

اولین نکته پیدا کردن نت “دو” میانه است که باید با انگشت شست دست راست نواخته شود. که اولین نت قطعه ما است در تصویر زیر نشان می‌دهیم که چگونه و در کجا وجود دارد.

شما باید به چهار مورد توجه کنید.

  • پنج خط حامل وجود دارد که بر روی آن‌ها نت نوشته می‌شود.
  • کلید سل به تصویر زیر نگاه کنید
  • نت  دو میانه دارای خط اضافی است.
  • یک عدد یک بالای نت دو میانی وجود دارد – این یک علامت انگشت است که به شما می گوید از چه انگشتی برای پخش نت استفاده کنید. به تصویر زیر نگاه کنید تا ببینید کدام عدد مربوط به هر انگشت است.
زمان بندی

نت‌های موسیقی دارای کشش و زمانی هستند که با کسر میزان‌های متفاوت در قطعه نشان می‌دهند.

در تصویر بالا کسر میزان ۴/۴ است یعنی چهار نت سیاه در هر ضرب نواخته می‌شود و در میزان دوم دو ضرب که در هر نت سفید نواخته می‌شود.

اجرا کردن بخشی از قطعه

برای اجرا کردن قطعه باید انگشت شست خود را بر روی نت ” دو” وسط قرار دهید و به ترتیب انگشتان دیگر خود را بر روی کلاویه قراردهید توجه داشته باشید که بازوی خود را آزاد نگه دارید و انگشتان خود به صورت گرد باشد.

سعی کنید که چهار نت اول را بنوازید و توجه داشته باشید که همچنان بازویتان آزاد باشد و فقط انگشتان حرکت کند.

و حالا سعی کنید که شش نت را بنوازید میزان اول چهار نت سیاه که در هر ضرب نواخته می‌شود و میزان بعدی دو نت سفید از که باید هر نت را ۲ ضرب کشید.

منبع:MUSIC THEORY ACADEMY

2 دیدگاه دربارهٔ «اولین قطعه خود را بنوازید»

  1. عالی بود ممنون از اطلاعاتی که قرار دادین

    1. خواهش می‌کنم،ممنون از شما که سایت ما را دنبال می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *