Violin shoulder rest بالشتک ویولن

بالشتک ویولن چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

ویولن به طور طبیعی ساز راحتی برای نواختن نیست، اما راه هایی وجود دارد که نوازندگی با آن را تا حد امکان بی دردسر سازید. درحالی‌که وجود چانه‌گیر (زیرچانه) در ویولن‌ها از اوایل قرن نوزدهم به صورت استاندارد درآمده، اما استفاده از بالشتک برای قرار دادن ویولن بر روی شانه به ترجیح شخصی نوازنده بر‌ می‌گردد.

بالشتک ویولن چیست؟

بالشتک ویولن یک وسیله‌ی جانبی است که به ویولن متصل می‌شود تا راحتی و ثبات را در هنگام نوازندگی فراهم کند. شولدر رِست (بالشتک ویولن=Shoulder Rest) در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید شده و معمولا از یکی از مواد زیر ساخته می‌شود:

  • چوب
  • پلاستیک
  • فیبر کربن
  • آلومینیوم

این وسیله چه کاربردی دارد؟

شولدر رست به پشت ویولن وصل شده و بر روی استخوان ترقوه و شانه‌ی نوازنده قرار می‌گیرد و دو هدف را برآورده می‌کند:

  • نواختن ویولن را برای مدت زمان طولانی راحت می‌سازد، وضعیت قرارگیری بدن را مناسب کرده و از آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کند.
  • از لغزش ساز جلوگیری می‌کند، در نتیجه؛ نوازنده از کوک خارج نمی‌شود و می‌تواند راحت‌تر موسیقی خود را بنوازد.

آیا استفاده از بالشتک ویولن معایب هم دارد؟

با وجود رواج بالشتک ویولن در بین نوازندگان امروزی، اما معایبی نیز دارد:

بزرگترین ایراد استفاده از بالشتک ویولن این است که سبب کاهش رزونانس (طنین) ویولن می‌شود؛ هرچه سطح تماس ویولن و بالشتک با یک‌دیگر بیشتر باشد، صدای ساز خفه‌تر خواهد بود.

یکی دیگر از عیب‌های استفاده از شولدر رست این است که اگر اندازه‌ی نامناسب داشته یا به درستی نصب نشده باشد، می‌تواند بدن را در وضعیت نامناسب قرار داده و باعث آسیب شود. در حالت ایده‌آل از بالشتک ویولن برای جلوگیری از چنین رویدادهایی استفاده می‌شود، بنابراین مطمئن شوید وسیله‌ای که انتخاب می‌کنید متناسب با شکل و اندازه‌ی منحصر به فرد بدن شما باشد. برای انتخاب درست می‌توانید از معلم خود یا کارمند فروشگاه آلات موسیقی راهنمایی بگیرید.

3 مدل شولدر رست (بالشتک ویولن)

بالشتک‌های ویولن متنوعی وجود دارند که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید:

  • بالشتک‌های گیره‌ای: این بالشتک‌ها دارای «پا/ گیره» در دو طرف هستند که به لبه‌ی ساز وصل می‌شوند. اغلب بالشتک‌های این مدلی، هم از لحاظ ارتفاع و هم ازنظر زاویه‌ای که می‌توانند به پشت ساز متصل شوند، قابل تنظیم هستند. از معروف‌ترین برندها که بالشتک‌های این چنینی تولید می‌کنند، می‌توان Kun، Wolf، Everest، Viva، Korfkerrest، Mach و Resonans را نام برد.
  • بالشتک‌های فومی: با استفاده از یک اسفنج فومی و یک کش پلاستیکی می‌توانید در خانه برای ساز خود یک بالشتک بسازید! هم‌چنین شولدر رست‌های فومی از پیش ساخته شده که برای قرارگیری بر روی شانه شکل گرفته‌اند، پدهای گرد و اسفنج‌هایی وجود دارند که خودشان به پشت ویولن می‌چسبند.
  • بالشتک‌های بادی: این مدل یک کوسن بادی است که به پشت ویولن بسته می‌شود و معمولا شرکت Playonair آن را می‌سازد.

برخی ویولونیست‌ها ترجیح می‌دهند که از بالشتک ویولن استفاده نکنند. ترجیح شما هرچه که هست، از راحتی خود اطمینان حاصل کنید. حالت ایده‌آل این است که بتوانید برای مدت زمان طولانی و بدون آسیب‌دیدگی نوازندگی کنید.

منبع: MasterClass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *