نقش آهنگساز فیلم، ارکستراتور و ویرایشگر موسیقی

تفاوت آهنگساز فیلم، ارکستراتور و ویرایشگر موسیقی

در این مقاله وظایف یک آهنگساز هالیوودی، ارکستراتور و ویرایشگر موسیقی را بررسی کرده‌ایم.

آهنگساز چه کسی است؟

آهنگساز فیلم، موسیقی همراه فیلم را ایجاد می‌کند که «موسیقی فیلم» نام دارد. به طور معمول، آن‌ها مسئول همه‌ی جنبه‌های موسیقی اصلی در یک فیلم هستند که شامل موارد زیر است:

  • حفظ بودجه برای همه‌ی جنبه‌های موسیقی اصلی فیلم.
  • استخدام نوازندگان و کارکنان.
  • ملاقات با کارگردان فیلم برای شناسایی همه‌ی قسمت‌هایی از فیلم که موسیقی فیلم باید در آن حضور داشته باشد.
  • نوشتن و ضبط نسخه‌های نمایشی برای ارائه‌ی تم‌های متنوع، با سازهای مختلف و در بافت‌های ارکستری متفاوت برای بررسی کارگردان
  • آهنگسازی موسیقی مخصوص فیلم برای هماهنگی با سکانس‌های اکشن مختلف یک صحنه.
  • مدیریت ضبط موسیقی با رهبری موسیقی ارکستری، به کار گیری نوازندگان و اجرای زنده، یا استفاده از سازهای نرم‌افزاری که توسط صفحه کلید MIDI کنترل می‌شوند.
  • بخش‌بندی و پاسخ به درخواست‌های دیگر اعضای تیم تولید؛ اکثر آهنگسازان فیلم اصرار دارند که درخواست‌های آن‌ها منحصرا از سمت کارگردان فیلم باشد، اما در برخی موارد، سایر اعضای تیم، به ویژه تهیه‌کنندگان، ممکن است درخواست‌های مستقیمی از آهنگساز داشته باشند.
  • اجرای نسخه‌ی نهایی موسیقی فیلم که پاسخگوی تمامی اصلاحات لازم است و درنهایت آخرین نسخه‌ی تنظیم شده‌ی موسیقی را ارائه می‌دهد.
  • گاها یک موسیقی برای پیش‌نمایش فیلم می‌نویسد؛ هرچند شرکت‌های تولید کننده‌ای وجود دارند که تریلر فیلم را به طور انحصاری می‌سازند و اغلب دارای آهنگسازان و کتابخانه‌های موسیقی دارای مجوز هستند.

ارکستراتور (Orchestrator) چه کسی است؟

مهم‌ترین هم‌کار آهنگساز، جدا از کارگردان، ارکستراتور است.

تفاوت ارکستراسیون با آهنگسازی در چیست؟

ارکستراسیون وارد بخش‌های هرز یک قطعه موسیقی می‌شود و آن را برای اجرای زنده توسط نوازندگان آماده می‌کند. یک ارکستر برای ایجاد بهترین صدای کلی، به جای نوازندگی دیجیتال، بر پخش موسیقی توسط یک ارکستر سمفونیک زنده تمرکز دارد. اگر آهنگساز از divisi استفاده کرده باشد، ارکستراتور نحوه‌ی تقسیم صحیح ویولن‌ها را بر عهده دارد؛ این‌که نواختن آن به سادگی بین ویولن‌های اول و دوم بخش‌بندی می‌شود یا تقسیم‌بندی غیر معمول‌تری دارد. هم‌چنین به ارکستراتور بستگی دارد که یک بخش پیچیده‌ی بادی-برنجی یا بادی-چوبی را برای نوازندگان پخش کند یا این‌که از نوازنده‌ای بخواهد تا آن را در جلسات ضبط اجرا کند.

ویرایش‌گر موسیقی (Music Editor) چه کسی است؟

ویراستاران موسیقی، نحوه‌ی ویرایش خود فیلم را پس از جلسه‌ی مشاهده‌ی اولیه پیگیری می‌کنند؛ زیرا به احتمال زیاد یک فیلم پس از مشاهده هم‌چنان به خوبی تکامل خود را ادامه می‌دهد. یک ویرایشگر موسیقی در حین ساخت موسیقی فیلم، آهنگساز را در مورد نحوه‌ی تأثیر برش‌ها بر علائم، تعداد میزان‌های موسیقی که تغییر می‌کنند و سایر موارد مطلع می‌کند. ویرایشگر موسیقی حتی ممکن است به آهنگساز اطلاع دهد که شات‌های جدید یا حتی صحنه‌هایی به فیلم اضافه شده که در موسیقی ارکستر لحاظ نشده است. ویراستار موسیقی هم‌چنین در ارتباط با نحوه‌ی تغییر موسیقی، در ارتباط مداوم با ارکستراتور خواهد بود.

منبع: Masterclass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *