تقویت دست چپ در نوازندگی پیانو

تقویت دست چپ در نوازندگی پیانو

دست چپ می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای بسیاری از پیانست‌ها شود. در این مقاله، نکاتی را برای استفاده‌ی بهتر از دست چپ آورده‌ایم.

اگر تعدادی از کتاب‌های مبتدی آموزش تکنیک پیانو را بررسی کنید، ممکن است متوجه این موضوع شوید که در صفحات زیادی از تعداد قابل توجهی از آن‌ها (گاهی نصف کتاب)، بر روی دست راست و قطعات دست راست تمرکز شده است.

این یک اشتباه غلط رایج است زیرا این روش باعث می‌شود، خواندن نت‌های دست چپ نسبت به خواندن نت‌های دست راست برای هنرجو سخت‌تر شود. اما اگر هنرجو از همان ابتدا نت‌خوانی و نوازندگی هر دو دست را باهم تمرین کند، با این مشکل مواجه نخواهد شد. علاوه بر این، از آن جایی که دست راست معمولا ملودی قطعه و گذرهای پیچیده‌تر را اجرا می‌کند، هنرجو بیشتر تمایل دارد که بر روی دست راست تمرکز کند.

هنگامی که دست چپ عقب می‌افتد، رسیدن به دست راست مشکلی پایان ناپذیر به نظر می‌رسد. دست چپ اثری سلسله‌وار بر روی دست راست دارد و ضروری است که دست‌ها با یک‌دیگر هماهنگ باشند.

برای تقویت دست چپ:

۱- بخشی یکسان از موسیقی را با هر دو دست تمرین کنید

به شرطی که هیچ مشکلی در خواندن نت‌های دست چپ ندارید، توصیه می‌کنیم؛ هر چیزی را که در دست راست یاد می‌گیرید، با دسمت چپ نیز تمرین کنید.

این شیوه برای تمرینات کوتاه، گام و آرپژ مناسب است. احتمالا بسیاری از هنرجوها از طریق گام و آرپژ با این شیوه‌ی تمرینی آشنا می‌شوند. آموزش زمانی می‌تواند بسیار مفید باشد که درست به تمرین و اجرا بپردازید، در این صورت؛ انعطاف،‌ سرعت و مهارت شما پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. اگر قصد انجام هرگونه تکنیک را دارید؛ اطمینان حاصل کنید که با هر دو دست به یک میزان تمرین می‌کنید.

2. مطمئن شوید که حرکات دست راست شما در دست چپتان تجلی یافته و منعکس شود

من (Melanie Spanswick) معمولا تمرینات خاصی از چرنی را برای هنرجویانم تعیین می‌کنم: برای هنرجویان مبتدی، «101 تمرین روزانه‌- اپوس 261»، هنرجویان متوسط، «مدرسه‌ی سرعت- اپوس 299» و هنرجویان پیشرفته، «هنر چابکی انگشت- اپوس 740». من تمریناتی را انتخاب می‌کنم که دارای اجرای پاساژهای گام در هر دو دست هستند و این فرصت را برای هنرجویان فراهم می‌کنند تا حرکات خود را مشاهده کنند. زمانی که نحوه‌ی حرکت خود را بررسی می‌کنید؛ دست راست و چپ به‌طور ایده‌آل باید حرکات یکسانی داشته باشند به عبارت دیگر، هر دو دست را منعطف، آزاد و انگشتان را محکم نگه دارید.

حرکات یکسانی که با هر دو دست انجام می‌شوند، فرصتی را برای ساختن انگشتان محکم‌تر ایجاد می‌کنند. داشتن هماهنگی کامل نیازمند زمان و صبر است.

هر سه‌ی این کتاب‌ها سرشار از تمرینات خارق العاده برای تقویت دست چپ هستند.

3. تمرین «معکوس» را امتحان کنید

استراتژی دیگر، «تمرین معکوس» است؛ اجرای خط دست راست (خط تربل) در دست چپ و بالعکس. این تمرین در صورتی که به آرامی انجام شود، می‌تواند مفید باشد. در شروع ممکن است کمی گیج کننده باشد، اما نیازی نیست تمام قطعه را به این شکل اجرا کنید. شما می‌توانید بخش‌های کوچکی از قطعه را به این روش تمرین کنید و از فایده‌ی آن بهره‌مند شوید.

4. برای داشتن صدای واضح‌تر، دست چپ را در دو اکتاو بالاتر تمرین کنید

گاهی اوقات ممکن است نت‌ها در گستره‌ی باس، مبهم و نامشخص باشند. اجرا در دو اکتاو بالاتر از آن‌چه نوشته شده، به شما امکان می‌دهد تا چیزی را که می‌نوازید بهتر بشنوید.

در مرحله‌ی بعد با هر دو دست و به‌طور همزمان اجرا کنید، اما بخش دست چپ را در بالای دست راست اجرا کنید. از قرار معلوم دست چپ دقیقا همان نت‌های نوشته شده را اجرا می‌کند، مانند روش بالا (در دو اکتاو بالاتر) اما نت‌های دست راست نیز در زیر آن اجرا می‌شوند. این یک روش بسیار دشوار است، اما می‌تواند مفید باشد.

5. دست چپ را با لمس قوی‌تری نسبت به دست راست تمرین کنید

این روش مناسبی برای پاساژهای هماهنگ است. هنگام نواختن هر نت در دست چپ، بدون سفت کردن دست، فشار بیشتری به هر انگشت وارد کنید (برای شروع فقط یک یا دو میزان) ​​و تاچ دست راست را سبک کنید، این‌گونه می‌توانید چیزی که در دست چپ نواخته می‌شود را به وضوح بشنوید.

دست چپ را به ملودی تبدیل کنید و سعی کنید خط موسیقی آن را بخوانید (حتی اگر فقط همراه‌کننده و آکومپانیمان باشد). معطوف کردن توجه به دست چپ، به داشتن تمرکز بیشتر روی آن کمک می‌کند و سبب می‌شود که به تدریج‌ احساس قدرت و کنترل بیشتری داشته باشید.

برای توصیه‌های بیشتر در رابطه با نحوه‌ی تقویت، کنترل و استراحت دادن به دست چپ، نگاهی به ویدئوی تدریس «گراهام فیچ» بیندازید.

منبع: Pianistmagazine

2 دیدگاه دربارهٔ «تقویت دست چپ در نوازندگی پیانو»

  1. سلام من پیانو میزنم میخواستم بدونم چجوری میتونم دست چپم رو قوی کنم چون مثلن یه قطعه ای رو که سرعت بالایی داره رو با دست راست میتونم بزنم اما با دست چپ نمیتونم:/

    1. مقاله تقویت دست چپ در نوازندگی بهتون کمک نکرد؟، یکی از کارهایی که می‌تونید انجام بدید با دست چپ اتود و گام بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *