توماس نیومن

توماس نیومن و جوایز اسکار

توماس نیومن، آهنگ‌ساز آمریکایی است که به‌خاطر موسیقی فیلم‌هایی که ساخته شهرت دارد. او حدود چهار دهه در زمینه‌ی آهنگ‌سازی فیلم فعالیت کرده است. موسیقی فیلم‌هایی مثل رستگاری در شاوشنگ، زنان کوچک، بوی خوش زن و… را در کارنامه‌ی خود دارد.

او تاکنون ۱۵ بار نامزد جایزه‌ی اسکار و چهار بار نامزد جایزه‌ی گرمی شده و همچنین شش جایزه‌ی گرمی را از آن خود کرده است.

نیومن درلس‌آنجلس متولد شد. پدر او نیز آهنگ‌ساز بود و در حوزه‌ی موسیقی فیلم فعالیت می‌کرد و نه بار برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. نیومن به همراه پدر و خواهر و برادر و پسرعموهایش عضو سلسله‌ای از آهنگ‌سازان فیلم در هالیوود بودند.

این آهنگ‌ساز در ابتدا، بیش از موسیقی فیلم به تئاتر موزیکال علاقه‌مند بود و در چند تئاتر نیز همکاری کرده بود. مدتی بعد، جان ویلیامز در آهنگ‌سازی فیلم بازگشت جدای،‌ بخشی از کار را به او سپرد. پس از آن نیومن با تهیه کننده اسکات رودین در شهر نیویورک ملاقات کرد و رودین از او دعوت کرد تا موسیقی فیلم بی پروا را بسازد. او اندکی بعد موسیقی فیلم بازیگر اثر رابرت آلتمن و بوی خوش زن از مارتن برست را ساخت. دو سال بعد برای اولین بار به‌خاطر موسیقی فیلم‌های رستگاری در شاوشنگ و زنان کوچک نامزد جایزه‌ی اسکار شد. چند سال پس از آن برای موسیقی فیلم‌ قهرمان‌های آسوده نیز نامزد جایزه‌ی اسکار شد. چهارمین نامزدی او در اسکار نیز به‌خاطر موسیقی فیلم زیبایی آمریکایی بود. در موسیقی این فیلم بیشتر از سازهای کوبه‌ای استفاده شده است. به اعتقاد او، موسیقی‌اش بدون آن‌که به ابهام فیلم‌نامه لطمه‌ای بزند، باعث شده است داستان فیلم به‌آسانی پیش برود.
نیومن با دستاوردهای هنری خود باعث شد تا نام خانوادگی نیومن در صدر برندگان جایزه‌ی اسکار بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *