کارمینا بورانا

داستان کارمینا بورانا اثر کارل ارف: مشهورترین قطعه موسیقی برای گروه کر

«کارمینا بورانا» اثر کارل ارف، قطعه‌ای کرال است. این قطعه بیشترین اجرا را در در میان قطعات کرال موسیقی کلاسیک از آغاز قرن ۲۱ داشته است. آیا شما تا‌ به حال از خودتان پرسیده‌اید که عنوان این قطعه مشهور از کجا آمده است. داستان پیدایش کارمینا بورانا چیست؟

ریشه لغوی کارمینا بورانا

عبارت «کارمینا بورانا» ریشه لاتین دارد. «کارمینا» به معنای «ترانه» است و «بورانا» صورت لاتین شده کلمه باویرن (Beuren) است. باویرن در اصل نام صومعه‌ای در ایالت باواریا کشور آلمان بوده است. پس رو‌ی‌هم‌رفته، ترجمه کارمینا بورانا می‌شود: «ترانه‌های صومعه باویرن». این مجموعه به مجموعه‌ای از ترانه‌ها و اشعار اشاره دارد که در اوایل قرن سیزدهم میلادی نوشته‌ شده‌اند و در سال ۱۸۰۳در شهر باویرن کشف شده است. امروز می‌دانیم که این مجموعه در اصل متعلق به صومعه‌ای در اتریش بوده است. اگرچه که امروز مجموعه اشعار و ترانه‌های کارمینا بورانا در کتابخانه ایالتی باواریای آلمان نگهداری می‌شود. 

کارل ارف و ساخت قطعه کارمینا بورانا

بیشتر از ۱۰۰۰ ترانه از این مجموعه ترکیبی از لاتینی، آلمانی و فرانسوی قرون وسطی است که توسط گروه شاعر-موسیقی‌دانی به نام Goliards نوشته شده‌اند. اعضای این گروه را دانشمندان و روحانیون تشکیل می‌دادند. محتوای این ترانه‌ها برای جشن گرفتن لذت‌های مادی مثل، میخانه، طبیعت، عشق و شهوت بوده است. با اینکه کارل ارف از متن اصلی در قطعه خود استفاده کرده است اما برای ساخت موسیقی از همان نت‌‌های قدیمی استفاده نکرد. 

این مجموعه ترانه برای اولین بار در سال ۱۸۴۷ در آلمان منتشر شد اما هرگز به شهرت دست نیافت. تا اینکه کارل ارف در سال ۱۹۳۴ به این متن برخورد کرد. آن زمان این مجموعه به انگلیسی ترجمه شده و بخشی از کتابی را تشکیل می‌داد به نام «شراب، زن و ترانه». با کمک یک لاتین‌دان و دانشجوی حقوق به نام مایکل هوفمن، کارل ارف ۲۴ ترانه از این مجموعه را انتخاب کرد. او برای آن‌ها موسیقی ساخت و خودش نام «کانتاتای نمایشی» را بر آن‌ها گذاشت.

قطعه کارمینا بورانا به سه بخش تقسیم می‌شود: «بهار زندگی»، «در میخانه» و «دادگاه عشق»، شروع و پایان این قطعات شامل نیایش برای برکت است. این قطعه بین سال‌های ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ برای سولوئیست‌ها، گروه کر و ارکستر نوشته شد. کارمینا بورانا در اصل برای اجرا به صورت رقص روی صحنه نوشته شد. این قطعه با همین فرم اجرای تلفیق شده با رقص برای اولین در سال ۱۹۳۷ در فرانکفورت روی صحنه رفت. 

پس از موفقیت چشمگیر اولین اجرای کارمینا بورانا، کارل ارف ۴۱ ساله خطاب به ناشرش نوشت:

هر قطعه موسیقی که من تا به حال نوشتم و متاسفانه هرچه که شما تا به حال منتشر کرده‌اید می‌تواند از بین برود. با کارمینا بورانا کارهای من شروع می‌شود.

اما می‌دانیم که هیچ‌یک از آثار بعدی کارل ارف نتوانست، حتی به نزدیکی شهرت قطعه کارمینا بورانا برسد. در ادامه اجرای این قطعه پرشور را به رهبری آندریو ریو تماشا کنید.

منبع:
CLASSIC fM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *