سمفونی نه بتهوون

درباره سمفونی نهم بتهوون چه می دانیم؟

 بتهوون در سال 1822 به دوستش روشلیتس گفته بود: «دو سمفونی بزرگ و متفاوت پیش روی من است، یکی در رمینور، و دیگری کورال که عرفان و اساطیر مسیحیت را به هم می‌آمیزد.» فضای این دو سمفونی در ذهن بتهوون بود تا اینکه نهایتا در سال 1824 سمفونی نهم ساخته شد. برخی افراد آن را بهترین قطعهٔ موسیقی در دنیای غرب می‌دانند.
در دهه‌ی ۲۰۱۰، سمفونی نهم از پراجراترین سمفونی‌ها در دنیا بود. این سمفونی از اولین سمفونی هایی است که در آن از صدای انسان استفاده شده است. اشعار آن در موومان آخر آن (به نام کورال /کرال) توسط چهار تکخوان و گروه کر خوانده می شود. نسخه ی دست نویس اصلی این سمفونی در کتابخانه دولتی برلین نگهداری می شود.
این سمفونی با بقیه‌ی سمفونی‌های بتهوون متفاوت و آینه‌ای از ترس‌ها، امیدها و ارزش‌های آدمی است.

موومان ها

سمفونی نهم چهار موومان دارد:

موومان اول

مدت زمان این موومان در حالت عادی حدود 15 دقیقه است. واگنر می‌گوید که این موومان : «مبارزه روح انسان را با غم و اندوه بیان می کند»

موومان دوم

این موومان دوازده دقیقه است. اما ممکن است به خاطر تکرار متفاوت باشد. به تم اصلیِ موومان اول بسیار شبیه است.

موومان سوم

مدت زمان این موومان شانزده دقیقه است و بیانگر عشق، امید و احساس انسان است. لحظاتی از غم و اندوه در آن وجود دارد اما با نزدیک شدن به پایان قطعه از اندوه آن کاسته می شود.

موومان چهارم

 موومان چهارم یا فینالِ کُرال طولانی‌ترین موومان است و حدود 25 دقیقه طول می‌کشد. بعضی آن را یک سمفونی درون سمفونی می‌دانند. این موومان بر اساس سرود شادی در فرم تم و واریاسیون است و یک موسیقی آوازی است که با موسیقی سازی شروع می شود. تم‌های اصلی موومان‌های قبلی در فواصلِ این قطعه به گوش می‌رسد. پس از آن تم «سرود شادی» توسط ویلن‌سل و کنترباس معرفی می‌شود. در شروعِ آواز، ارکستر سکوت کرده و صدای خوانندهٔ باریتون به عنوان تک‌خوان بلند می‌شود که با آواز متنی از بتهوون می‌خواند:

«ای یاران و ای دوستان، این سروده‌ها را چاره‌ای کنید!/ و بگذارید نغمه و نوایی هر دم رساتر ساز کنیم»

سپس، گروه کر ترانه شادی را می خوانند و در ادامه مارش باشکوه ارکستر با سازهای فلوت، پیکولو، طبل، فاگوت و سنج اجرا می شود. در ادامه، دوباره آواز شروع شده و سرود شادی تکرار می شود. پایان سمفونی همراه با هیجان آواز و ارکستر است.

جالب است بدانیم سرود شادی به عنوان سرود رسمی اتحادیهٔ اروپا انتخاب شد.

این سمفونی در سال 2019 در بین ده سمفونی برتر دنیا رتبه دوم را کسب کرد.

سمفونی نهم اولین بار در وین اجرا شد. در آن اجرا بتهوون پس از دوازده سال روی صحنه رفت. رهبری این اجرا بر عهده‌ی مایکل اوملاوف بود اما بتهوون هم در این رهبری با وی همراه شد. اوملاوف از نوازندگان خواست شنوایی بتهوون را به کل نادیده بگیرند. در اتریش رسم بود که تماشاچیان هنگام ورود خاندان سلطنتی سه بار کف می زدند. در این اجرا با ورود بتهوون تماشاچیان پنج بار کف زدند و این مسئله حتی باعث دخالت پلیس شد. بسیاری از شنوندگان عمیقا تحت تاثیر اجرا بودند و گریه کردند. خود بتهوون نیز در پایان اجرا از شدت هیجان بیهوش شد و او را به خانه دوستش منتقل کردند.

این سمفونی از اولین اجرا تا به امروز الهام‌بخش تفسیرهای کاملا متفاوت و متضادی بوده است.

منابع
ویکی‌پدیا
The Guardian

3 دیدگاه دربارهٔ «درباره سمفونی نهم بتهوون چه می دانیم؟»

  1. عالی وعالی و عالی

  2. از عالی هم عالی تر. نمی شه بگی مقدار زیبایی این اثر. روحت شاد بتهوون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *