پادکست چیست؟

پادکست یک فایل صوتی دیجیتال و به زبان ساده‌تر چیزی شبیه یک برنامه‌‌ی رادیویی است. با این تفاوت که پادکست را می‌توان از رسانه‌های مختلف اینترنتی مثل سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به صورت آنلاین شنید یا دانلود کرد. این برنامه‌ها از قبل ضبط شده و برای دسترسی همه در این پلت‌فرم‌ها قرار می‌گیرند.

مزایای پادکست درمقایسه با رادیو


تهیه‌ی پادکست از تهیه‌ی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ارزان‌تر و ساده‌تر است و به امکانات کمتری نیاز دارد. امروزه هر کسی می‌تواند پادکست دلخواه خود را تهیه و منتشر کند. البته موفقیت یک پادکست به عوامل گوناگونی بستگی دارد، اما به هر حال راه ساده‌ای برای ارائه‌ی محتوا و ایده‌ها درباره موضوعات مختلف است . امروزه شاهد گسترش چشم‌گیر تعداد پادکست‌ها و افزایش مخاطبان آن‌ها هستیم. به اعتقاد برخی ژورنالیست‌ها این فراگیر شدن بیش از هر چیز مرهون آی‌پدها، نرم‌افزارهای صوتی و وبلاگ‌ها است.
تهیه‌کنندگان پادکست درمقایسه‌با تهیه‌کنندگان رادیو، آزادی بیشتری دارند و ملزم به رعایت چارچوب‌ها، محدودیت‌ها و خط قرمزهای برنامه‌های رادیویی نیستند. مخاطبان پادکست هم ضمن داشتن انتخاب‌های فراوان از میان پادکست‌های متنوع و متعدد، می‌توانند هر زمان و هرکجا که خواستند پادکست دلخواه خود را بشنوند.

موضوع پادکست

تولید پادکست با اهداف مختلفی انجام می‌شود. پادکست‌ها می‌توانند جنبه‌ی آموزشی یا سرگرمی داشته باشند یا آمیخته‌ای از این دو باشند. در سال‌های اخیر پادکست‌های فارسی بسیاری با موضوعات متعدد تولید شده اند. بعضی از آن‌ها درون‌مایه‌ای ادبی و هنری دارند. از بین این نوع پادکست‌ها می‌توان به رادیو روغن حبه انگور، رادیو چهرازی و رادیو دیو اشاره کرد که محبوبیت زیادی در فضای وبلاگستان فارسی دارند.
دو پادکست چنل‌بی و بی‌پلاس به تهیه‌کنندگی علی بندری، پادکست‌های دیگری هستند که در سال‌های اخیر در بین مخاطبان فارسی از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند. بندری در چنل‌بی ماجراهای واقعی و عجیب را روایت می‌کند و در بی‌پلاس به معرفی کتاب‌‌های غیرداستانی می‌پردازد.
بعضی پادکست‌ها نیز محتوای آموزشی دارند که از بین آن‌ها می‌توان به پادکست‌های آموزشی زبان اشاره کرد. از این نوع پادکست‌های رایج در میان مخاطبان فارسی‌زبان می‌توان به پادکست راندوو (rendez-vous) اشاره کرد که مصطفی شالچی آن را تهیه می‌کند. شالچی که استاد زبان فرانسه است در این پادکست یک رمان فرانسوی را می‌خواند، ترجمه می‌کند و آن را توضیح می‌دهد.

چند دقیقه از پادکست «رادیو چهرازی» را با هم می‌شنویم:
«چرا همه رفته بودناشونو میذارن واسه پاییز؟»

پادکست‌ها همراه خوبی برای موزیک‌بازها هستند، زیرا هم زنگ تفریحی در بین گوش کردن به موسیقی محسوب می‌شوند و هم شما را با موسیقی‌های جدید آشنا می کنند. از این پس در بخش معرفی و بررسی مجله قصد داریم مهم‌ترین پادکست‌های فارسی را معرفی می‌کنیم. اگر از آشنایی با موسیقی، فیلم، کتاب و به طور کلی موضوعات جدید لذت می‌برید، وارد شدن به دنیای جذاب پادکست‌‌ها را از دست ندهید.

چطور پادکست گوش کنیم؟

برای شنیدن پادکست راه‌های مختلفی وجود دارد. بهترین و ساده‌ترین راه این است که یک اپلیکیشن مخصوص پادکست بر گوشی تلفن همراه خود نصب کنید. از این طریق می‌توانید از انتشار قسمت‌های جدید پادکست دلخواهتان باخبر شوید و به همه قسمت‌های قبل نیز دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید با جست‌وجوی نام هر پادکستی به هر زبانی به کانال آن دسترسی پیدا کنید، عضو آن شوید و قسمت‌های دلخواهتان را بشنوید.

راه دیگر، جست‌وجوی نام پادکست مورد نظر در گوگل است. بسیاری از این پادکست‌ها سایت خود را دارند و می‌توان قسمت‌های منتشرشده آن‌ها را از سایت دانلود کرد.

منابع
Wikipedia
The Guardian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *