سایز مناسب ویولن

راهنمای خرید سایز مناسب ویولن برای کودک

یادگیری ویولن نیازمند یک سرمایه گذاری بزرگ است؛ شما نه تنها هزینه‌ی زمان آموزش را می‌پردازید، بلکه با پیشرفت فرزندتان باید برای سازهای مختلف نیز هزینه کنید. با این وجود اگر فرزند شما در ابتدا، با ویولنی با سایز نامناسب شروع کند، تمام هزینه‌هایی که کرده‌اید بی معنا خواهد بود. سایز ویولن از این جهت حائز اهمیت است که با داشتن اندازه‌ای متناسب با فیزیک بدن، فرزند شما می‌تواند احساس آرامش داشته باشد و به راحتی با آن نوازندگی کند.

در ادامه نکاتی که باید بدانید را آورده‌ایم:

سایزهای مختلف ویولن

اندازی‌گیری سایز ویولن

برای خرید ویولن با سایز مناسب، در ابتدا باید نحوه‌ی صحیح اندازه‌گیری آن را بدانید. برای شروع، انواع اندازه‌های آن را بررسی می‌کنیم: ویولن با سایز کامل معمولا با اندازه‌ی 4/4 نشان داده می‌شود. سایر اندازه ها با کسری از مقیاس کامل نشان داده می‌شوند، به عنوان مثال: یک ویولن 7/8 کمی کوچکتر از اندازه کامل بوده و برای اکثر نوجوانان و برخی از بزرگسالان کوچک مناسب است.

کسرها، کوچکتر و کوچکتر می‌شوند و به ویولن‌هایی با مقیاس 1/16 می‌رسند. این ویولن‌ها بسیار کوچک بوده و ممکن است مانند اسباب بازی به نظر برسند، اما سازهایی جدی برای مبتدیان بین سنین 3 تا 5 سال هستند. در بسیاری از کشورهای جهان، آموزش موسیقی از دوران پیش دبستانی آغاز می‌شود و والدین حتی در این سن نیز روی خرید سازهای با کیفیت سرمایه گذاری می‌کنند.

اکثر دانش آموزان در ایالات متحده، در اواخر دوران ابتدایی یا اوایل دوران راهنمایی شروع به نواختن ویولن می‌کنند. متداول‌ترین اندازه‌ی شروع برای دانش آموزان در این محدوده‌ی سنی، سایزهای 1/2 یا 3/4 است.

سایزهای متداول با توجه به گروه سنی:

  • سایز 1/16: کودکان بسیار کم سن (3 تا 5 سال)
  • سایز 1/2: کودکان 7 تا 9 سال
  • سایز 3/4: 9 تا 12 سال
  • سایز 7/8: نوجوانان و برخی از افراد بزرگسال
جدول سایز ویولن
جدول سایز ویولن

چگونه سایز مناسب را تشخیص دهیم؟

بسیاری از مربیان توسط «متد معیار» به شما می‌گویند که اندازه‌ی ویولن مناسب برای فرزندتان چه سایزی است. در این روش با استفاده از یک خط‌ کش، فاصله‌ی بین چانه (جایی که معمولا ویولن قرار می‌گیرد) تا کف دست را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس مربی می‌تواند با استفاده از نمودار به شما بگوید که با توجه به طول بازوی فرزندتان، چه سایزی از ساز را خریداری کنید.

اندازه‌گیری طول دست نوازنده

با این حال، قبل از خرید ویولن با اندازه‌ای که بر اساس متد معیار به شما توصیه شده، بهتر است از فرزند خود بخواهید که ساز را در دست گرفته و وضعیت او را بررسی کند. به عنوان مثال: فرزند شما باید بتواند به راحتی ساز را در زیر چانه نگه دارد، بدون این‌که شیب داشته باشد یا احساس سنگینی کند. هم‌چنین او باید بتواند انتهای حلزونی را در دست بگیرد و انگشتان خود را در قسمت بالای آن بپیچد، در حالی که انگشت وسط او درست بین گوشی‌های کوک قرار می‌گیرد. این وضعیت باید برای او راحت بوده و لازم نباشد آرنجش را بیش از حد بکشد یا بازویش را خم کند.

هنگامی که کودک شما دست خود را کاملا باز می‌کند و می‌کشد، حلزونی ساز باید درست هم تراز با مچ دست او قرار گیرد.

علاوه بر این، بدنه‌ی ویولن نباید برای شانه‌ها بسیار پهن یا باریک باشد. در هنگام بررسی ساز، این موضوع مشخص خواهد شد که آیا کنترل ساز برای کودکتان آسان است و می‌تواند بدون انداختن ویولن آن را کنترل کند؟ کودک شما هم‌چنین باید بتواند به راحتی و بدون این‌که مچ دست را زیاد خم کند، به تمام سیم‌های ساز دسترسی یابد.

توسط این روش‌های سریع می‌توانید سایز ویولن مناسب کودک خود را انتخاب کنید. مهمترین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که سایز تنها چیزی نیست که اهمیت دارد؛ حتی اگر معیار به شما می‌گوید که چه سایز سازی را انتخاب کنید، باید مطمئن شوید که فرزندتان چندین ویولن را امتحان می‌کند تا بهترین ساز را پیدا کرده و سازی را انتخاب کند که رنگ صوتی‌اش را دوست داشته باشد.

منبع: Connollymusic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *