راهنمای خرید یوکلله

راهنمای خرید یوکلله

برای خرید یوکلله، در ابتدا بهتر است انواع آن را بشناسید تا راحت‌تر بتوانید مدلی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید. یوکلله‌ها (Ukuleles) سازهای زهی از هاوایی بوده که شبیه به گیتارهای آکوستیک کوچک هستند. انواع مختلفی از یوکلله با صداها و کیفیت‌های متمایز وجود دارد.

10 نوع سایز یوکلله

چهار سایز اصلی یوکلله؛ سوپرانو، کنسرت (آلتو)، تنور و باریتون، از نظر اندازه با یک‌دیگر تفاوت دارند.
علاوه بر این چهار سایز، شش نوع یوکلله‌ی دیگر در اندازه‌ها و اشکال مختلف وجود دارند که کمتر رایج هستند.

  1. یوکلله سوپرانو: کوک این سایز به صورت استاندارد؛ G-C-E-A است. اندازه‌ی این مدل بسیار کوچک بوده و طول استاندارد آن 21 اینچ است.
  2. یوکلله کنسرت (آلتو): کوک استاندارد این سایز نیز G-C-E-A است. این مدل کمی از یوکلله‌ی سوپرانو بزرگتر و حدود 23 اینچ طول دارد.
  3. یوکلله تنور: همانند یوکلله‌های سوپرانو و کنسرت، این مدل نیز دارای کوک استاندارد G-C-E-A است. بدنه‌ی این ساز بزرگتر و حدود 30 اینچ است.
  4. یوکلله باریتون: این مدل نیز دارای طول 30 اینچ بوده، اما کمی عریض‌تر از سایز تنور است. صدایی عمیق و غنی‌تر دارد و با نت‌های D-G-B-E کوک می‌شود.
  5. گیتار یوکلله (گیتارله‌له): این ساز که با نام گیتارله‌له نیز شناخته می‌شود، همانند گیتار دارای شش سیم است.
  6. یوکلله باس: این مدل دارای کوک گیتار باس (E-A-D-G) و بدنه‌ی یوکلله‌ی باریتون است.
  7. یوکلله بانجو (بانجوله‌له): این مدل که با نام بانجوله‌له نیز شناخته می‌شود، دارای بدنه و صدای ساز بانجو بوده، اما سایز آن به اندازه‌ی یوکلله‌ی سنتی است.
  8. یوکلله الکتریک: مانند گیتار الکتریک، یک یوکلله‌ی الکتریک را می‌توان به صورت الکترونیکی تقویت کرد.
  9. یوکلله سوپرانینو: این مدل از سایز سوپرانو کوچکتر است؛ طول آن 12 اینچ بوده و ده فرت دارد.
  10. یوکلله آناناسی (Pineapple): شکل بدنه‌ی یک یوکلله‌ی آناناسی متفاوت از یک یوکلله‌ی معمولی است. به‌جای شکل کلاسیک هشتی (8) که اکثر یوکلله‌ها دارند، یوکلله‌ی آناناسی شکل گردتری دارد که شبیه به آناناس است. این شکل بدنه، صدای بلندتر و لحن شیرین‌تری به ساز می‌دهد.

3 نکته در هنگام خرید یوکلله

اگر مبتدی هستید، نکاتی که در ادامه آورده‌ایم به شما درک وسیع‌تری از نحوه‌ی انتخاب اولین یوکلله‌ای که می‌خواهید خریداری کنید، خواهد داد؛

  • چوب یا لمینت: مانند تمامی سازها، ماده‌ی ساختاری یوکلله صدای آن را تعیین می‌کند. توسط یوکلله‌های مختلف از جنس چوب (مانند؛ کوآ، سرو و چوب قرمز) یا انواع لمینت‌ نوازندگی کنید تا صدای مد نظر خود را انتخاب کنید.
    * به‌طور کلی از انتخاب یوکلله‌های پلاستیکی اجتناب کنید.
  • بزرگ یا کوچک: اندازه‌های مختلف این ساز تنها در صدادهی تفاوت ندارند، بلکه نوازندگی با آن‌ها نیز متفاوت است. نوازندگان مبتدی معمولا با سایز سوپرانو یا کنسرت شروع به نوازندگی می‌کنند. این یوکلله‌ها کوچک بوده و به راحتی قابل حمل هستند و صدای استاندارد یوکلله را دارند، فرت‌برد آن‌ها بزرگتر و نوازندگی با آن‌ها راحت‌تر است.
  • ارزان‌قیمت یا گران قیمت: یادگیری یک ساز نیازمند صرف زمان و هزینه است. اگر درمورد یادگیری و نوازندگی یوکلله جدی هستید، یک ساز با کیفیت بالا و سیم‌های خوب را درنظر بگیرید، در غیر این‌صورت؛ هر نوع یوکلله از یک برند معتبر برای شما مناسب خواهد بود.

منبع: Masterclass

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *