ضبط صدا در خانه

راهکارهایی برای ضبط آواز در خانه

بسیاری از افرادی که تمرین خوانندگی می‌کنند یا خواننده و گوینده هستند، همواره به‌دنبال راه‌هایی هستند که با هزینه و امکانات حداقلی،‌ بتوانند صدای خود را ضبط کنند. در این نوشته چند نکته‌ی ساده برای بهتر ضبط کردن صدا در منزل ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

خلوت خود را داشته باشید
برای اینکه بتوانید با آرامش کامل بخوانید و صدای خود را ضبط کنید مهم‌ترین نکته این است که یک گوشه‌ی دنج برای خود داشته باشید که در آن احساس راحتی کنید، با حال‌وهوای آن ارتباط برقرار کنید و از مزاحمت افراد یا اشیاء در امان بمانید.

شرایط لازم در اتاق

برای آن‌که بتوانید در یک محیط غیر حرفه‌ای صدایی باکیفیت ضبط کنید نیازبه اتاقی با حداقل صداهای اضافی دارید. ضبط کردن در اتاق‌هایی که صدا را منعکس می‌کنند کار بیهوده‌ای است زیرا بعدا و هنگام میکس صدا نمی‌توانید آن را ویرایش کنید و صدای خالصی از آن بگیرید. بنابراین بهتر است از ابتدا اتاق مناسبی را برای ضبط صدا در نظر بگیرید.
کمد، تشک، پتو و… وسایلی هستند که صدا را به خود جذب می‌کنند و بودن آن‌ها در اتاق به کارتان می‌آید. شما می‌توانید با استفاده از پتو، تشک و پرده، فضای کوچکی برای ضبط صدا درست کنید. همچنین می‌توانید با اضافه کردن چند تکه چوب خشک به آن، صدای طبیعی‌تری داشته باشید. مهم‌ترین نکته همان است که از وجود انعکاس صدا که معمولا در اتاق‌های خالی و بزرگ ایجاد می‌شود، دوری کنید.

راهکارهایی برای بهتر ضبط کردن صدا در خانه

میکروفون و پاپ‌فیلتر را در جای درست قرار دهید

دیافراگم میکروفون را روبه‌روی لب‌های خود قرار دهید و فقط در صورت نیاز آن را جابه‌جا کنید. با هدفون (به صدای خود) گوش دهید تا متوجه تفاوت‌های ظریف بشوید. ببینید کدام صدا برای قطعه‌ی شما بهتر است، میکروفون نزدیک (دو یا سه اینچ) یا متوسط (یک فوت یا سی سانتی‌متر) را امتحان کنید. سعی کنید حتما روی میکروفون خود یک پاپ‌فیلتر قرار دهید تا حروف «پ» و «ت» شما را تعدیل کند و شدت صدای آن‌ها را بگیرد. اگر پاپ‌فیلتر ندارید می‌توانید استفاده از یک جوراب ساق‌بلند را امتحان کنید.

چند بار ضبط کنید

پیش از آن‌که به قسمت‌های جزئی بروید، دو یا سه بار کل آهنگ را امتحان کنید. در هنگام ضبط صدا سعی کنید آرامش داشته باشید و از کاری که می‌کنید لذت ببرید. همه‌چیز را ضبط کنید. قطعه‌ها را به‌درستی نام‌گذاری کنید و برچسب بزنید تا هنگام لزوم به‌راحتی بتوانید به آن‌ها مراجعه کنید.
اگر بارها ضبط کردید و باز از اجرای خود راضی نبودید، به خودتان استراحتی بدهید و فاصله بگیرید. افراط و زیاده‌روی ممکن است عملکرد شما و صدایتان را تحت تاثیر قرار دهد. به‌جای آن‌که ناامید شوید و همه‌چیز را رها کنید، به خودتان استراحت بدهید و فردا وقتی که تازه‌نفس هستید باز شروع کنید.

هنگام ویرایش صدا مراقب باشید

امروزه نرم‌افزارها، صداهای ضبط‌شده را به‌خوبی کنترل می‌کنند. اگر تجربه‌ی استفاده از افزونه‌های ضبط صدا را دارید بسیار عالی است. اما مراقب باشید بیش از حد از آن‌ها استفاده نکنید و به آن‌ها وابسته نباشید. وقتی در حال ترکیب کردن قطعه‌های آوازی مختلف هستید، مراقب باشید که از هر کدام قطعه‌ی اصلی را انتخاب کنید تا به حال و هوا و ذات اجرا آسیبی نرسد. از بین نمونه‌های آوازتان، فقط قسمت‌هایی را که کم‌قواتر هستند، ترمیم کنید. به‌جای زیروبمی، بر خود اجرا تمرکز کنید. قسمت‌هایی را بخوانید که دارای شخصیت هستند، نه آن‌ها که فقط قابلیت خوب خوانده شدن را دارند.

زمان مناسب پردازش صدا را بشناسید

حتی مهندس‌ها و تولیدکننده‌ها (ی صدا) پس از سال‌ها تجربه و ده‌ها آلبوم تازه درمی‌یابند که چطور می‌توان (روی یک صدا کار و) به یک صدای قابل قبول دست پیدا کرد. پس شما انتظار نداشته باشید در اولین تجربه‌های خود و در فرایند ضبط خانگی به آن سطح برسید. افزونه‌های (PLUG-IN) باکیفیت بسیاری هستند که می‌توانند به شما کمک کنند به سطح دلخواهتان بسیار نزدیک شوید، اگر گوش خوبی داشته باشید و البته اگر صبور باشید!

شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای ویرایش و پردازش خود استفاده کنید:

مثلا یک جفت کمپرسور برای تغییر گستره‌ی دینامیکی صدا.

یک ایکوالایزر پارامتریک EQ برای از بین بردن خش‌های احتمالی صدا.

منبع
Sonicbids

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *