راپسودی از واژه‌ای یونانی به معنی «خواننده حماسی» گرفته شده است. راپسودی مجار شمارهٔ ۲، در دو دی‌یز مینور، دومین راپسودی از مجموعهٔ ۱۹ راپسودی مجار برای پیانو، اثر فرانتس لیست است. این قطعه را به سبب شهرت زیادش، راپسودی مجار (بدون ذکر شماره) هم می‌گویند. این اثر در سال ۱۸۴۷ میلادی تصنیف و به لادیسلاس تلکی پیشکش شد. این اثر نخستین بار در قالب قطعه‌ای برای پیانو تنها منتشر شد و از همان ابتدا به شدت مورد استقبال قرار گرفت. پس از آن دوران باز تنظیم‌های فراوانی از آن برای ارکستر، دو پیانو، چهار دست و…، تصنیف شده ‌است. ⠀

فرانتس لیست در مجارستان به دنیا آمد و به میزان زیادی تحت تاثیر موسیقی فولکلور این کشور بود. این تاثیرپذیری را به وضوح می‌توان در قطعه راپسودی مجار شماره دو مشاهده کرد. این راپسودی از قطعه‌های بسیار دشوار و نمایشی است و نواختنش تنها از نوازندگان چیره‌دست برمی‌آید. ⠀

قطعه از یک درآمد پرسش‌ و پاسخی هیبت‌مند و آرام در هشت میزان و دو بخش طولانی، یکی آرام (لاسان=Lassan) و دیگری پرشور (فریسکا=Friska، میزانِ ۱۱۸ و بعد‌تر) تشکیل شده است.⠀

راپسودی مجار به سبب لحن‌های متضاد، پرهیجان، و بازیگوشانه، همواره از قطعه‌های بسیار محبوب نزد کارتون‌سازان و فیلم‌سازان بوده است. قدیم‌ترین کاربرد این قطعه در یک کارتون کوتاهِ سیاه‌سفید از استودیوی والت‌دیزنی‌است (۱۹۲۹م) که در آن بخشی از فریسکا، در کنار قطعات دیگر از آهنگسازان دیگر نواخته می‌شود. دو کارتون کوتاه، یکی کنسرتوی گربه از مجموعهٔ تام و جری متعلق به استودیوی مترو گلدوین مایر (۱۹۴۶م)، و دیگری راپسودی خرگوش از مجموعهٔ باگز بانی متعلق به استودیوی وارنر برادرز (۱۹۴۶م)، تماماً به این قطعه پرداخته‌اند. کنسرتوی گربه به‌طور خاص چشمگیر است و در آن بخش اعظمی از قطعه (شامل لاسان و فریسکا) بی‌وقفه نواخته می‌شود. این کارتون جایزهٔ اسکار را نیز از آن خود کرد.