ستاره گمنام سریال بازی تاج و تخت، پیانو است!

در یکی از بهترین لحظات سریال بازی تاج و تخت، خنجر آریا استارک، نشان می‌دهد که همیشه می‌توان روی آن حساب کرد! در پایان نبرد وینترفل، آریا استارک، پادشاه شب را کشت و در نهایت، سپاه زندگان بر مردگان پیروز شد. اما این صحنه یک قهرمان دیگر هم داشت که احتمالا نمی‌توانید آن را حدس بزنید، قهرمانی که لحظه پیروزی را به لحظه‌ای ماندگار تبدیل کرد و آن قهرمان، کسی نیست جز: پیانو!

آهنگساز Game of Thrones، رامین جوادی، در طول ۸ فصلی که از این سریال ساخته شده است، ساز پیانو را در دستور کار خود قرار نداده است. او ترجیح می‌دهد که برای نشان دادن روح حماسی متناسب با محتوای این سریال فانتزی شبکه HBO، از سازهای زهی قوی، سازهای بادی برنجی و سازهای کوبه‌ای استفاده کند: یک ارکستر کامل برای شباهت به فضای حماسی-اسطوره‌ای!

دنبال‌کنندگان این سریال در طول هفت‌و‌نیم فصلی که این مجموعه را دنبال می‌کردند، منتظر بودند تا ببینند، سرانجام «پادشاه شب» با آن قدرت شکست‌ناپذیرش چه می‌شود. اپیزود سوم فصل هشتم که اغلب قهرمان‌های محبوب وستروس در آن حضور داشتند، جنگ این شخصیت‌های محبوب و سپاه پادشاه شب را نشان می‌دهد. در این اپیزود که «شب بلند» نام دارد، وقتی که پادشاه شب جلوی برن استارک رژه می‌رود، به نظر می‌رسد که پیروزی‌اش قطعی باشد و درست در همین لحظه است که «قطعه پادشاه شب» رامین جوادی، آهنگساز بازی تاج و تخت، وارد می‌شود. این قطعه در پایان نبرد وینترفل، با نت‌های ساده ولی سرنوشت‌ساز پیانو شروع می‌شود و کم‌کم، گروهی از سازهای زهی هم به آن می‌پیوندند. آهنگساز سریال بازی تاج و تخت در این باره می‌گوید:

در تمام نبرد وینترفل، شما موسیقی جنگ را می‌شنوید و وقتی پیانو وارد می‌شود، غم را با خودش می‌آورد. وقتی شما به نت‌های پیانو گوش می‌دهید، به خودتان می‌گویید، زمان از دست رفتن قهرمان‌های محبوب فرا رسیده است.

«قطعه پادشاه شب» درست زمانی شروع می‌شود که همه‌چیز نا‌امید‌کننده است: لرد فرمانده جور مورمونت برای حفاظت از دنریس تارگرین، حسابی با ضربات خنجر از پا درآمده است، جان اسنو نزدیک به مواجه با اژدهای شیطانی است و پادشاه شب هم با خیال راحت در حال رژه رفتن جلوی برن استارک است، تا اگر همه چیز بر همین منوال پیش برود، تمام خاطرات جهان زندگان را پاک کند.

این ترک ۹ دقیقه‌ای با پیانو آغاز می‌شود، و پیانو سیطره‌اش را بر قطعه تا پایان حفظ می‌‌کند. رامین جوادی سازهای دیگر را هم وارد قطعه می‌کند، اما این پیانو است که بخش اعظم ملودی را در کل قطعه اجرا می‌کند. پیانو در لحظه‌ای که آریا استارک از میان تاریکی به سوی پادشاه شب جست می‌زند، به سازهای زهی می‌پیوندد. پیانو خوب نقشش را پر‌رنگ می‌کند و نقشش خوب دیده می‌شود، چراکه بازی تاج‌ و‌ تخت بسیار نادر از این ساز استفاده کرده است!
سکانس پایانی فصل هشتم و همراهی پیانو برای دومین بار در بازی تاج و تخت را در ادامه تماشا کنید:

رامین جوادی در طول این هفت‌و‌نیم فصل، تنها یک بار دیگر از ساز پیانو استفاده کرده بود. اولین و تنها باری که سریال روی پیانو تاکید می‌کند در قطعه «نور هفت» است، قطعه‌ای که در اپیزود پایانی فصل ششم، «بادهای زمستان»، برای اولین بار پیانو را به صحنه گیم آف ترونز، وارد می‌کند. قطعه «نور هفت» در سکانس پایانی فصل ششم نواخته می‌شود، زمانی که سرسی لنیستر در حال برنامه‌ریزی برای ویران‌سازی سپت اعظم بیلور (پرستشگاه مرکزی مذهب هفت و جایگاه سپتون اعظم) و کشتن تمام افراد داخل آن است. این سکانس یکی از تاثیرگذارترین صحنه‌های کل مجموعه است.
اولین حضور قطعه پیانو را در سکانس آخر فصل ششم گیم آف ترونز، در ادامه تماشا کنید:

رامین جوادی می‌خواهد تا در قطعه «پادشاه شب» در فصل هشتم، صدایی به گوش برسد که یادآور لحظات رعب‌آور آخر فصل ششم باشد. هر دوی این سکانس‌ها دیالوگ‌های بسیار کمی دارند و «پیانو» بار سنگین روایت را به دوش می‌کشد. اما نکته اینجا است که با اینکه پیانو در فصل ششم، نوای پیشامد یک فاجعه است، در فصل هشتم درست برعکس این است. این قطعه پیانو، در واقع یک ارتباط روانی برای مخاطب برقرار می‌کند که یادآور صحنه قتل عام «نور هفت» است. این قطعه ما را برای یک خداحافظی آماده می کند، اما خلاف آن اتفاق می‌افتد!

هر دوی این لحظات نشان می‌دهند که چطور یک قطعه موسیقی منفرد یا بهتر بگوییم یک «ساز» به تنهایی می‌تواند تاثیرگذار باشد و فشار و ترس را برانگیزاند. دنبال‌کنندگان گیم آف ترونز، چه به این موضوع آگاه باشند و چه نه، حالا دیگر هر وقت قطعه پیانو را بشنوند می‌دانند که باید منتظر اتفاق مهمی باشند. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این هستند که تنها سه اپیزود دیگر از این سریال باقی مانده است، بنابراین احتمال اینکه شاهد حضور دوباره پیانو در این اپیزودها باشیم، بسیار کم است، اما حداقل در تاریخ پخش گیم آف ترونز، پیانو توانست، دو لحظه فوق‌العاده را به ما هدیه کند!

منابع:
QUARTZY
VARIETY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *