موسیقی و شخصیت افراد

سلیقه موسیقی و شخصیت افراد

داشتن فولدرهای موسیقی شخصی برای هر فرد، در زمانه‌ی ما بسیار رایج است. با ظهور سرویس هایی مانند Spotify و YouTube، Soundcloud و مانند آن، ما مدتی است که انتخاب های موسیقی خود را محدود به آن‌هایی کرده‌ایم که از آن لذت می‌بریم.

شما موسیقی مورد علاقه‌تان هستید

ذائقه‌ی موسیقی بخشی جدایی ناپذیر از هویت ما است. تا آن‌جا که برخی می‌گویند ما موسیقی‌هایی هستیم که گوش می‌کنیم. به همین دلیل موضع خود را مشخص می‌کنیم که کدام نوع موسیقی را می‌پسندیم و کدام نوع را نه. حتی ترجیح می‌دهیم در انتخاب افراد برای معاشرت، سلیقه‌ی موسیقی آن‌ها را نیز در نظر بگیریم.

برخی مطالعات نشان می‌دهند سلیقه‌ی موسیقی و ویژگی‌های شخصیتی افراد به هم مرتبط هستند و افراد با شخصیت‌های مختلف، سلیقه و ذائقه‌ی متفاوتی در گوش دادن به موسیقی دارند.

ویژگی های شخصیتی و ذائقه های موسیقی

در یک مطالعه، محققان از بیش از 36000 شرکت کننده در سراسر جهان خواستند تا به بیش از 104 سبک مختلف موسیقی امتیاز دهند. علاوه بر این، پرسش‌نامه‌هایی درباره‌ی ویژگی‌های شخصیتی به آنان داده شد.
نتایج نشان داد که شخصیت و ذائقه‌ی موسیقی به هم مرتبط هستند، اما تفاوت‌های فردی دیگر نیز در آن مؤثر است.
در اینجا به بخشی از ارتباط متقابل سبک موسیقی و شخصیت افراد بر اساس این مطالعه اشاره می‌کنیم.
پاپ. برون‌گرا، صادق و متعارف. اگرچه دوستداران موسیقی پاپ سخت کوش بوده و عزت نفس بالایی داشتند، محققان می گویند در مقایسه با علاقه‌مندان به سبک‌های دیگر خلاقیت کمتری دارند و مضطرب‌اند.

رپ/هیپ هاپ. محققان دلیلی برا اثبات این کلیشه که دوست‌داران رپ پرخاشگر یا خشن هستند پیدا نکردند. برعکس، طرف‌داران رپ عزت نفس بالایی داشتند و عموماً خوش‌برخوردتر از طرفداران سبک های دیگر بودند.

کانتری. طرفداران این سبک معمولاً به عنوان افرادی سخت کوش، متعارف، خوش‌برخورد و محافظه‌کار شناخته می‌شوند. اگرچه موسیقی کانتری اغلب بر دل‌شکستگی متمرکز است، اما افرادی که آن را ترجیح می دهند تمایل داشتند از نظر احساسی پایدار باشند. آن‌ها همچنین از نظر پذیرا بودن تجربه‌های جدید در رتبه‌ی پایین تری از دیگران قرار گرفتند.

راک / هوی متال. راک و هوی متال اغلب تصاویری از خشم، جسارت و پرخاشگری را به نمایش می گذارند. با این حال، این مطالعه نشان داد که طرفداران این نوع موسیقی، ملایم، خلاق و درون‌گرا هستند. آن‌ها همچنین عزت نفس رو به پایینی داشتند.

موسیقی مستقل یا ایندی. طرفداران ژانر مستقل به عنوان افراد درون‌گرا، روشنفکر و خلاق دیده شدند. اگرچه در مقایسه با طرفداران سبک های دیگر کمتر سخت‌کوش و ملایم در نظر گرفته شده‌اند. انفعال، اضطراب و عزت نفس پایین از دیگر ویژگی های شخصیتی قابل توجه این گروه بود.

رقص. کسانی که موسیقی رقص را ترجیح می‌دادند، همان طور که انتظار می رفت، معاشرتی، جسور و تجربه‌گرا بودند، اما از نظر ملایم بودن در رتبه پایین‌تری از دیگران قرار داشتند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افراد خود را با توجه به سلیقه‌ی موسیقی‌شان تعریف می‌کنند. برای آن‌ها این یک راه برای برقراری ارتباط با دیگران است. به همین دلیل است که بسیاری اوقات، افراد نسبت به موسیق مورد علاقه‌ی خود حالت دفاعی دارند و کوچک‌ترین نقدی به این موسیقی گویی زیر سوال بردن خودشان است.

گوش دادن به موسیقی ملایم

مدلِ شناختی و سلیقه‌ی موسیقی

در یک پژوهش محققان دریافتند که موسیقی که از آن لذت می برید ممکن است به نحوه‌ی پردازش اطلاعات توسط مغز شما مرتبط باشد:
در بین افراد دو شیوه برای واکنش و پاسخ به جهان و اتفاقات بیرونی وجود دارد. بر اساس نشانه‌های اجتماعی (همدلی) و بر اساس تصورات از پیش تعیین‌شده (سیستم‌سازی)
هم‌دلان احتمالاً از موسیقی معاصر ملایم اما از نظر احساسی غنی لذت می‌برند. از موسیقی ایندی راک گرفته تا کانتری و فولک. بسیاری از آن‌ها در هنر یا حرفه‌های کمکی فعالیت دارند و موسیقی‌های ملایم را ترجیح می‌دهند که واکنش‌های احساسی قوی را برمی‌انگیزد.
بر خلاف هم‌دلان، سیستم‌سازها به پیچیدگی ساختاری گرایش دارند و مجذوب موسیقی‌های پیچیده، پرانرژی، شاد و پرحرارت هستند. آن‌ها سبک‌هایی مثل جاز، کلاسیک و موسیقی جهانی را می‌پسندند.

3 دیدگاه دربارهٔ «سلیقه موسیقی و شخصیت افراد»

  1. اگه موسیقی نبود شاید منم نبودم
    یه زبان مشترکی بین هممون.
    مخصوصا ساز .
    پیانو

  2. من با موسیقی نفس میکشم، با موسیقی می‌خوابم، با موسیقی زندگی میکنم ،به نظر من موسیقی یکی از بهترین ثروت هایی است که به من داده و من بابت این خوشحالم

    1. واقعا همینطوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *