سن مناسب برای شروع یادگیری نوازندگی ویولن در کودکان

بسیاری از والدین بر این باورند که اگر فرزندشان در سن پایین نوازندگی ویولن را شروع کند، نوازنده‌ی ماهری خواهد شد. به ویژه دیدن ویدیوهایی از کودکان سه یا چهار ساله که با مهارت خارق‌العاده‌ای ویولن می‌نوازند، آنها را ترغیب می‌کند تا هر چه سریع‌تر فرزندشان را برای یادگیری نوازندگی ویولن ثبت‌نام کنند. از این رو بر این آمدیم تا سن مناسب برای کودک برای یادگیری ویولن را معرفی کنیم.

کودک سه ساله قادر است دوره‌ی آموزش حرفه‌ای ویولن را شروع کند. برندهایی هستند که ویولن را در اندازه‌ی کوچک و مناسب برای کودکان کم سن می‌سازند. اما باید در نظر داشت که علاوه بر قد و قواره‌ی کودک عوامل دیگری هم بر سن مناسب برای شروع یادگیری ویولن تاثیرگذار هستند. در مواردی هم سن پنج یا شش سالگی برای کودکان با جثه‌ی کوچک‌تر، سن مناسب شروع یادگیری است. در ادامه به چندین نکته می‌پردازیم که والدین باید در تصمیم شروع یادگیری ویولن فرزندشان به آنها توجه کنند.

آیا فرزندتان به نوازندگی ویولن تمایل و علاقه‌ای دارد؟

در صورتی که فرزندتان نسبت به یادگیری ویولن علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، پتانسیل یادگیری در وی کاهش می‌یابد. ممکن است نسبت به سازهای دیگری مثل پیانو یا گیتار تمایل بیشتری داشته باشند. پیانو و گیتار برای ایجاد پایه‌ی موسیقایی سازهای دیگر بسیار مناسب هستند. آیا فرزندتان روزانه به مدت بیست تا سی دقیقه با میل کامل به تمرین ویولن می‌پردازد؟ این نکته‌ای است که در یادگیری ویولن در کودکان بسیار مهم است.

آیا فرزندتان قادر است تمرکز کند؟

بسیاری از کودکان در سن سه سالگی قادر به تمرکز هستند. این در حالی است که برخی دیرتر و در سن پنج سالگی قادر به تمرکز هستند. برخی هم در سنین بالاتر. در صورتی که کودک تمایل به یادگیری ویولن داشته باشد، تنها نیمی از راه را رفته است؛ برخی از کودکان تا سن پنج سالگی قدرت تمرکز برای یادگیری یک جلسه‌ی بیست دقیقه‌ای را ندارند.

آیا فرزندتان صبر و تحمل کافی را دارد؟

یادگیری ویولن ساده و سریع نیست؛ مدت‌ها طول می‌کشد تا آرشه، ویولن و انگشتان هماهنگ شوند و کودک بتواند کوک بنوازد. علاوه بر قسمت عملی، قسمت تئوری و نت‌خوانی زمان‌بر و پرزحمت است. یادگیری بخش عملی و تئوری هم نیاز به صبر و ممارست دارد. همین موضوع باعث شده تا کودکان در سنین پایین در یادگیری ویولن ناتوان باشند.

آیا سن فرزندتان برای شروع یادگیری ویولن بالاست؟

حتما لازم نیست فرزندتان را در سن سه یا پنج سالگی به یادگیری موسیقی وادار کنید به این امید که در آینده نوازنده‌ی ماهری شود. تا سن نه سالگی کودک ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای یادگیری موسیقی دارد. حتی برای نوجوانان هم این امید وجود دارد که اگر در سنین نوجوانی به نوازندگی شروع کنند در آینده نوازنده‌ی ماهری خواهند شد.
مسلما سنین پایینتر از نه سال برای یادگیری نوازندگی مناسب‌تر است تا سنین بالاتر اما برای یادگیری هیچگاه دیر نیست.

منبع: elitmusic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *