آموزش آنلاین موسیقی

فایده‌ها و زیان های آموزش آنلاین موسیقی

با فراگیر شدن بیماری کرونا و با شروع دوران قرنطینه و طولانی شدن آن، مدرسان موسیقی نیز مثل صاحبان شغل‌های دیگر نگران به خطر افتادن شغل خود شدند. آن‌ها ممکن بود برای همیشه هنرجوهای خود را از دست بدهند. این نگرانی همواره تا مدت‌ها پابرجا بود. معلمان باید خود را با ابزارهای تازه و شیوه‌ی جدید تدریس وفق می‌دادند. علاوه بر این از لحاظ فنی مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت وجود داشت و باعث ضعیف شدن کیفیت آموزش می‌شد. با وجود این مشکلات اولیه،‌ پس از گذشت مدتی، مدرسان و هنرجویان متوجه وجود فواید آموزش مجازی موسیقی شدند.

کاهش اضطراب
کلاس‌های حضوری خواه ناخواه اندکی اضطراب یا معذب بودن به همراه دارد. این فاصله‌ی فیزیکی از یکدیگر، تا حد زیادی باعث کاهش اضطراب‌های احتمالی می‌شود.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

تا قبل از پاندمی و شیوع کرونا، هزینه و وقت زیادی صرف رفت‌وآمد می‌شد. گیر افتادن در ترافیک، عجله داشتن و دیگر سختی‌های رفت‌آمد، گاهی اوقات باعث می‌شود ما به طور کامل و صددرصد بر وضعیت ذهنی خود مسلط نباشیم.
با حذف رفت‌وآمد، استاد و هنرجو قادر خواهند بود از لحاظ ذهنی در حالتی مناسب و آرام باشند و در پایان یک روز پرکار و شلوغ بیشتر بر خود تمرکز کنند و به خود آگاه باشند. علاوه بر این از پرداخت هزینه‌های رفت‌وآمد هم معاف‌اند.

منظم شدن

خیلی توی ذوق آدم می خورد اگر هنرجو یا استاد دفتر خود را جا گذاشته باشند. در آموزش آنلاین، هنرجوها یادداشت ها و نت ها را در گوشی های هوشمند یا رایانه شخصی خود می نویسند و همیشه جای نوشتن وجود. علاوه بر این دیگر هنرجوها نمی توانند بهانه هایی از قبیل ناخوانا بودن دست خط و کلمات نامفهوم و… بیاورند. بنابر این اطلاعات موجود در دفتر هنرجو همواره در دسترس معلم‌ها است.

کیفیت صدا و برقراری ارتباط، نقص آموزش آنلاین

میکروفون‌های لپتاپ و کامپیوتر به گونه‌ای طراحی نشده که گستره‌ی وسیع فرکانس‌های پیانو را پوشش دهد (to pick up). به همین دلیل استاد هیچ‌وقت نمی‌تواند دقیقا متوجه شود هنرجو قطعه را کاملا درست اجرا می‌کند یا نه. تنها راه حل برای این مسئله این است که ابزارهای بهتری تهیه کنیم و البته همه‌ی ما امکان چنین کاری را نداریم.
امکانات اینترنت ما هرچقدر هم که عالی باشد، نمی‌تواند با تدریس حضوری و فرد به فرد رقابت کند. شما نمی توانید احساس واقعی هنرجو هنگام نواختن را از پشت دوربین متوجه شوید و همیشه نکته‌ای هست که از نظر ما پنهان بماند. این مسئله ممکن است منجر به ایجاد عادت‌های بدی در ما شود که از بین بردن آن ها حقیقتا دشوار است.

اما در این مقطع زمانی چاره‌ای به جز این نیست و البته همان‌طور که گفتیم روشن شد فایده‌های آموزش مجازی، درهای تازه ای را به روی مدرسان و هنرجویان موسیقی گشوده است.

منبع
Pianist Magazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *