مارک نافلر

مارک نافلر- گیتاریست بریتانیایی

مارک نافلر، آهنگ‌ساز، گیتاریست و خواننده نامدار بریتانیایی است. او در ۱۲ آگوست۱۹۴۹ در گلاسکو اسکاتلند متولد شد. مادرش انگلیسی بود و پدرش یک معمار و شطرنج‌باز یهودی‌تبار اهل مجارستان. او و برادرش دیوید در سال ۱۹۷۷ گروه راک دایر استریتس را تاسیس کردند. او به عنوان گیتاریست و خواننده این گروه شناخته می‌شد. البته این گروه در سال 1995 از هم پاشید و از آن زمان به این سو، نافلر به کارهای تکی و انتشار آلبوم‌های شخصی روی آورده است..

آشنایی نافلر با موسیقی از طریق عمویش، که نوازنده هارمونیکا و پیانوی سبک بوگی ووگی بود، اتفاق افتاد و او خیلی زود با انواع مختلف موسیقی آشنا شد.

اما در سن ده سالگی بود که با خرید یک گیتار الکتریک ارزان‌قیمت پنجاه پوندی، وارد دنیای موسیقی شد. از نکات جالب درباره مارک نافلر این است که او با وجود چپ‌دست بودن با گیتارهای معمولی (راست‌دست) می‌نوازد. نافلر به شیوه منحصر به فرد پیکینگ‌اش مشهور است. در واقع تکنیک ابداعی وی تلفیقی از کلاوهمر و پیکینگ گیتار آکوستیک است. او در آثارش هم تک‌نوازی و هم قطعات کلاسیک دارد. مارک نافلر از اهالی موسیقی موج نو نبود، او را متعلق به سبک پاب راک می‌دانند که مخالف ضبط‌های گران‌قیمت موسیقی پراگرسیو راک بود. مجله رولینگ استون در سال 2003 و در رده‌بندی 100 گیتاریست برتر تمامی دوران، مارک نافلر را در رتبه 27 قرار داد. او آلبوم‌های شخصی و مشترک بسیاری منتشر کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به Sailing to Philadelphia، Golden Heart، Get lucky، One Take Radio Sessions اشاره کرد. او جوایزی نظیر دکترای افتخاری موسیقی از دانشگاه نیوکاسل (1993)، نشان افتخار پادشاهی بریتانیا (1999) و دکترای افتخاری موسیقی از دانشگاه ساندرلند( 2007) اشاره کرد.

او همچنین موفق به دریافت ۴ جایزه گرمی شده است. نام مارک نافلر در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از اعضای گروه در تالار مشاهیر راک اند رول ثبت شد. تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون نسخه از آثار او و گروه سابقش به فروش رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *