شروع دورهی موسیقی رمانتیک از سال ۱۸۳۰ و پایان دوره ۱۹۰۰ میلادی بوده است. و در دورهی رمانتیک بسیاری ازآهنگسازان،هنرمندان و نویسندگان از محدودیتهای دوره کلاسیک دور شدند و نویسندگانی مانند بایرون، اسکات، وردزورث و گوته ادبیات را دورهی رمانتیک پایهکذاری کردند.
ویژگی های کلیدی دورهی رمانتیک
نتهایی وجود دارد در این دوره که به صورت دستی نوشته شده است و باید به آنها گوش دهید.
- مهمترین ساختار موسیقی رمانتیک، بیان عواطف و احساسات بود که آهنگسازان آمدند بر محدودیتهای رسمی،علیه دوره کلاسیک شورش کردند.
- این دوره باعث گسترش دادن ارکستر و انواع ساز شد.
- ساختارها و فرم جدید به وجود آمد مانند (rhapsody, nocturne, song cycle)
- پیشرفتهای هارمونیک بهطور فرایندهای به وجود آمد.
- ملودیها طولانیتر از دوره کلاسیک بود.
- دامنه دینامیک بیشتر بود.
- دامنههای بزرگتر در زیرترین صدا (که به راحتی می توان بر روی پیانو نواخته شود).
- ناسیونالیسم باعث شد که در موسیقی برخی از آهنگسازان به دنبال استفاده ازقطعههای خود برای تجلیل از کشور خودشان استفاده کنند.مانند سیبلیوس فنلاندی
نمونهای از موسیقی رمانتیک میتوانید سونات پیانو سی مینور از فرانتس لیست را گوش دهید.
برنامه موسیقی
برخی از آهنگسازان در دورهی رمانتیک از موسیقی خود برای توصیف مکان، آیتم، شخص یا ایده خاصی استفاده می کردند.
تصنیفی که به شکل توصیفی نوشته میشود، موسیقی برنامه ای نام دارد،دموسیقی برنامهای آوازی نیست و هیچ شعری در آن وجود ندارد. مانند رومئو و ژولیت از چایکوفسکی این یک نمونه از موسیقی برنامهای است.
این قطعهی سمفونیک ( موسیقی برنامهای ) بر اساس نمایشنامه شکسپیر “رومئو و ژولیت” است. این داستان غم انگیز داستان رومئو مونتاگ و ژولیت کاپولت که عاشق یکدیگر می شوند. با این حال، داستان به طرز غم انگیزی به پایان می رسد زیرا آنها خود را می کشند. و استفاده از تمهای متضاد برای شخصیتهای مختلف در قطعه بسیار مهم است.
به قطعه رومئو و ژولیت گوش دهید که ملایم و غزلی است:
از سوی دیگر، موضوع مونتاگها و کاپولتها سریع و هماهنگ است تا نفرت بین خانواده ها را نشان دهد:
همچنین یک موضوع برای Friar Lawrence وجود دارد:
جای تعجب نیست که موسیقی در انتهای قطعه بسیار دراماتیک است!!چایکوفسکی از سازهای کوبهای زیادی از جمله تیمپان و سنج برای نمایش درام استفاده میکند(مثلاً صدای برخورد سنج بسیار بلندی وجود دارد که نشان دهنده مرگ رومئو و ژولیت است!) چایکوفسکی همچنین از ریتمهای نامنظم در بخشهای مبارزه استفاده میکند تا درام را در مقایسه با ریتمهای منظم و آرام تم عشق را افزایش دهد. و تا پایان قطعه به این موسیقی دراماتیک گوش دهید، بتهوون، لیست و دبوسی نیز موسیقی برنامه نوشتند.
برای مثال، در سمفونی “Pastoral” بتهوون، از سازهای بادی چوبی برای تقلید صدای پرندگان استفاده شده است و موسیقی آوازی محبوبیت خود را در دوره رمانتیک حفظ کرد.
آهنگها
Lied یک کلمه آلمانی است به معنای قطعه و آهنگ است.
Lieder (قطعهها) در دوره رمانتیک در اروپا بسیار محبوب بود.شوبرت مشهورترین آهنگساز قطعه در دورهی رمانتیک است او بیش از ۵۰۰ قطعه نوشته و ساخته است.
و میتوانید به این قطعه ازساختهی شوبرت گوش دهید:
Performed by Hans Duhan, 1928 (Public Domain)
موسیقی آوازی، احساسی و دراماتیک (معمولاً به زبان آلمانی خوانده میشود)و بر اساس اشعار آلمانی قرن 18 و 19 است و اغلب داستانی را روایت می کند. “Lieder” معمولا برای یک خواننده و یک قطعه برای پیانوساخته میشود.
ساختار “Lieder” متفاوت است:
برخی استروفیک هستند به این معناست که برای اجرا به یک آواز تکخوان و یک پیانو لازم است.
و برخی دیگر به صورتی نوشته شده است که میتوان از سازهای مختلف استفاده کرد.
استفاده از موتیف در LIEDER
“LIEDER” معمولاً از موتیفها استفاده میکند (اینها قطعات کوتاهی از موسیقی هستند که یک شخصیت، یک ایده یا یک مکان را نشان میدهند). موتیفها در طول آهنگ دوباره ظاهر می شوند.
در “Gretchen at the Spinning Wheel” شوبرت (در زیر نشان داده شده است)، موتیف پیانو صدای چرخ را بازسازی می کند.
منبع:MUSIC THEORY ACADEMY