نکاتی برای تمرین پیانو

هشت نکته مهم برای تمرین پیانو

اگر در حال یادگیری هر سازی از جمله پیانو هستید، چه هدفتان نواختن حرفه‌ای قطعه‌ای از شوپن باشد و چه بخواهید فقط پیانو زدن را یاد بگیرید، کلید اساسی، تمرین کردن است. در این نوشته هشت نکته مهم برای تمرین پیانو را به نقل از سایت یاماها برمی‌شمریم:

هر روز دست کم بیست دقیقه تمرین کنید


این حداقل زمانی است که باید برای تمرین در نظر بگیرید. بدیهی است که هر چه بیشتر تمرین کنید بهتر است. اگر زمان بیشتری دارید، در طول روز چند بار این بیست دقیقه را تکرار کنید به‌گونه‌ای که خسته‌کننده هم نباشد.

گرم کردن را فراموش نکنید


آیا تاکنون تلاش کرده‌اید با انگشتان یخ‌زده یک پیام بفرستید؟ تایپ سریع و بدون اشکال تقریبا غیر ممکن است زیرا انگشت‌هایتان خشک است. درباره نواختن پیانو هم همین‌گونه است. برای اینکه روان ساز بزنید لازم است دست‌ها و انگشتان خود را گرم کنید. رعایت این نکته به‌ویژه هنگام یادگیری اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است شما را دچار خطاهایی کند. این خطاها ممکن است حتی وقتی انگشت‌هایتان خشک و سفت نیست با شما بماند.

به خودتان زیاد سخت نگیرید


وقتی یک قطعه موسیقی را برای اولین بار می‌نوازید، احتمال اینکه از عهده آن برآیید خیلی کم است، مگر اینکه شما واقعا یک استاد پیانو (ویرتوز) باشید. به جای اینکه بخواهید کل قطعه را یک‌جا بنوازید، آن را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید آن را مدیریت کنید. این بخش کوچک می‌تواند از یک میزان تا یک صفحه باشد، این امر به توانایی شما بستگی دارد. آن قسمتی که به تشخیص خود یا استادتان تعیین کرده‌اید را هدف قرار دهید و تمرکز خود را بر آن قرار دهید.

همیشه از اول شروع نکنید


هنگام تمرین کردن، همیشه از اول شروع کردن مناسب نیست. وقتی که هر بار هنگام تمرین کردن از اول شروع می‌کنید، فقط در بخش اول ماهر می‌شوید. این در حالی است که زمان تمرینتان تمام شده و شما به خودتان این فرصت را نداده‌اید که از پس قسمت سخت تمرین بربیایید.

آهسته تمرین کنید

زمانی که با عجله تمرین می‌کنید احتمال اشتباه کردن هم بیشتر می‌شود، و احتمالا آن اشتباه‌ها جزء آموخته‌های شما می‌شود. پس بهتر است هر نت را با تامل و حساب شده بنوازید تا جایی که از انگشت‌گذاری خود مطمئن شوید. در بیشتر کیبردهای دیجیتال شما می‌توانید اجرای خود را با سرعت تمرینی ضبط کنید و با یک تمپوی سریع‌تر پلی بک کنید تا متوجه شوید تا چه حد از پس یک آهنگ برآمده‌اید.

لازم نیست حتما پیانو داشته باشید

شاید تعجب کنید اما شما می‌توانید هر جا که هستید فشار دادن فرورفتگی‌های کلاویه‌های پیانو را تمرین کنید. تمرین انگشت‌گذاری یک بخش سخت بدون پیانو به حافظه عضلانی شما هنگام نواختن آن کمک می‌کند.

گوش دادن به آهنگ

دانستن ملودی یک آهنک می‌تواند به انگشت‌هایتان کمک کند که در امتداد کلاویه‌ها حرکت کند. حتی وقتی که از پیانو دور هستید آهنگی را که دوست دارید در نواختن آن ماهر شوید بارها گوش دهید. شنیدن این آهنگ در سرتان شما را ترغیب می‌کند پشت .پیانو بنشینید و این آهنگ را تمرین کنید

قطعه‌ای را که می‌خواهید بنوازید انتخاب کنید

شما بارها و بارها قطعه‌ای را که انتخاب می‌کنید خواهید نواخت. پس چیزی انتخاب کنید که به شنیدن آن علاقه دارید. برای این کار می‌توانید از Sheet Music library کمک بگیرید. این برنامه حاوی هزاران آهنگ است و شما می‌توانید مطمئن باشید چیزی را که می‌خواهید در آن پیدا می‌کنید.

حالا زمان آن رسیده که خودتان امتحان کنید که تمرین کردن تا چه حد در نوازندگی شما تاثیر دارد!

منبع
Yamaha

1 دیدگاه دربارهٔ «هشت نکته مهم برای تمرین پیانو»

  1. عالی👌👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *