والنتینا لیستیسا

والنتینا لیستیسا- ستاره یوتیوب در موسیقی کلاسیک


والنتینا لیسیتسیا نوازنده حرفه‌ای پیانو در سال ۱۹۷۳ و در کی یف اوکراین متولد شد.⠀

او از ابتدا دوست داشت یک شطرنج ‌باز حرفه ‌ای شود، اما از سه سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد و اولین رسیتال انفرادی اش را در چهار سالگی اجرا کرد. در حال حاضر وی به راحتی مجموعه های گسترده باخ و مووتسارت و شوستاکوویچ و برنشتاین را می نوازد و تمایل خاصی به موسیقی راخمانینف و البته بتهوون دارد.

او علاوه بر موفقیت در زمینه موسیقی، به دلیل حمایت از جدایی طلبان اوکراین و انتقاداتش از دولت اوکراین در سیاست نیز خبر ساز بوده است. در آپریل ۲۰۱۵ ارکستر سمفونیک تورنتو کنسرت های وی را به دلیل اظهار نظرهای سیاسی اش در توییتر لغو کرد. با این حال این حواشی تاکنون مانع موفقیت وی در زمینه موسیقی و نوازندگی پیانو نبوده اند.

لیسیتسیا در کودکی به مدرسه موسیقی کی یف رفت که مخصوص بچه های بااستعداد بود و در آکادمی ملی موسیقی چایکوفسکی شروع به کار کرد و در همان جا با همسر آینده اش آشنا شد. آن ها در سال 1992 ازدواج کردند. وی در بین نوازندگان پیانو به دلیل تفاسیر سرشار از ذوق هنری اش درباره دوره رمانتیک و نوازندگان پیانوی آن همچون فرانتس لیست، فردریش شوپن و راخمانینف بیشترین آمار بازدید در یوتیوب را دارد. او در سال 1991 موفق به دریافت نخستین جایزه خود در رقابت پیانو درانوف شد و در همان سال نیز به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد.

والنتینا در بین موزیسین های کلاسیک از کسانی است که در اینترنت بسیار دیده می شود. او از این امکانات و تکنولوژی برای حمایت از موسیقی کلاسیک استفاده می کند. کانال یوتیوب والنتینا حدود 500 هزار عضو دارد و ویدیوهای او تا کنون بیش از 200 میلیون بازدیدکننده داشته اند. سالن رویال آلبرت با دیدن موفقیت والنتینا در یوتیوب تحت تاثیر قرار گرفته و در یک اقدام بی سابقه درهای خود را برای اجرای یک کنسرت در جون 2012 به روی این نوازنده گشود.

والنتینا لیستیسا

والنتینا و همسرش در سال 2010 در راه پیشبرد زندگی حرفه ای تمام پس انداز خود را در ضبط سی دی از کنسرتو راخمانینف همراه با ارکستر سمفونی لندن خرج کردند. در سال 2012 والنتینا با کمپانی دکا که بعدها مجموعه سی دی های وی را منتشر کرد قرارداد امضا کرد. والنتینا در حال حاضر همراه با همسرش در کارولینای شمالی در ایالات متحده آمریکا زندگی می کند.

نوازندگی چند وجهی لیستیا را با ویژگی خیره کننده توصیف می کنند. رپرتوار ارکسترال او به تنهایی بیش از 40 کنسرتو را در بر دارد. او قرابت خاصی با موسیقی راخمانینوف و بتهوون دارد و در هر فصل به vast repertoire خود اضافه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *