زمان تعویض ویولن

چه زمانی باید ویولن خود را تعویض کنید؟

در مقطعی از حرفه‌ی نوازندگی ساز زهی، ممکن است به مرحله‌ای برسید که ویولن شما کاملا مناسب بوده و هرگز نیازی به ارتقا و تعویض آن نداشته باشید. پیش از یافتن آن ویولن مادام‌العمر و تا رسیدن به آن مقطع، اکثر نوازندگان مبتدی و متوسط، دو الی سه بار ساز خود را تعویض می‌کنند.

در ادامه برخی از نشانه‌هایی که به شما می‌گویند زمان تعویض سازتان فرا رسیده است را آورده‌ایم:

۱- بزرگ شده باشید

اگر از کودکی نواختن ویولن را شروع کرده‌ باشید، احتمالا ویولن با سایز یک چهارم، نصف یا سه چهارم را خریداری کرده‌اید. نواختن ویولن متناسب با بدن شما، برای سلامت فیزیکی و هم‌چنین توانایی شما در ایجاد عادات و تکنیک خوب نوازندگی ضروری است.

یک روش تجربی برای اندازه‌گیری سایز ویولن این است که؛ ویولونیست باید بتواند هنگامی‌که آن را با چانه‌ی خود نگه داشته، بازوی خود را در زیر ویولن دراز کند و به راحتی دستش را دور حلزونی بپیچد، به طوری که انگشتانش دور گوشی‌ها حلقه شوند.

اندازه‌ی صحیح ویولن

برای داشتن اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه می‌توانید مقاله‌ی «راهنمای خرید سایز مناسب ویولن برای کودک» را مطالعه کنید.

۲- ویولن آسیب دیده باشد و قابل تعمیر نباشد

ویولن آسیب دیده

یک سازنده‌ی متخصص ساز می‌تواند تعمیرات کوچک و بزرگ شگفت‌انگیزی روی ساز انجام دهد. با این حال، گاها ارزش ندارد که برای تعمیر ساز خود هزینه کنید. اگر هزینه‌ی تعمیر آن حدود نیمی از هزینه‌ی تعویض آن باشد، ممکن است تصمیم بگیرید ساز خود را تعویض کنید و ارتقا دهید.

فروشگاه ساز مورد علاقه‌تان یا یک نوازنده‌ی باتجربه می‌تواند به شما بگوید که آیا سازتان ارزش تعمیر را دارد یا نه و این که می‌توان با تعمیر، کیفیت صدای آن را حفظ کرد؟ اگر تعمیر کردن آن فایده‌ای ندارد، به توصیه‌ی آن‌ها گوش کنید و به دنبال ویولن جدیدی باشید که سایز و کیفیت مناسب سطح نوازندگی که در آن قرار دارید را داشته باشد.

۳- مهارتتان در نوازندگی ارتقا یافته باشد

نوازندگی ویولن

هزینه کردن برای یک ویولن گران قیمت و سطح بالا را در ابتدای شروع یادگیری توصیه نمی‌کنیم. ویولن‌های مبتدی، برای تولید صدای مناسب با قیمت مناسب طراحی شده‌اند که در این سازها از مواد اولیه‌ی ارزانتری استفاده می‌شود. وقتی به سطح متوسط یا پیشرفته رسیدید، زمان آن است که سازی را در سطح مهارت و تواناییتان تهیه کنید تا بتوانید صدایی را که شایسته‌ی مهارت‌های ارتقا یافته‌ی شماست ایجاد کنید.

به عنوان یک نوازنده‌ی متوسط یا تقریبا پیشرفته، باید سازی را بنوازید که کیفیت بالایی دارد و صدایی گرم و غنی تولید می‌کند. با داشتن ساز حرفه‌ای‌تر نه تنها صدادهی بهتری خواهید داشت، بلکه در شما اشتیاق ایجاد می‌شود و حتی تمرینتان نیز سودمندتر خواهد بود.

۴- کیفیت صدای ضعیف

دلایل مختلف باعث می‌شود که ویولن صدایی با کیفیت پایین تولید کند. بدیهی است که در درجه‌ی اول، سطح مهارت نوازنده مورد توجه باشد. تکنیک آرشه‌کشی صحیح نیز تا حد زیادی به بهبود صدادهی نوازنده کمک می‌کند. اگر دیگر مبتدی نیستید و هم‌چنان ویولن شما صدایی خراشیده و با ناله تولید می‌کند، باید به دنبال مشکلی در ساختار آن باشید:

  • ممکن است زمان تعویض سیم فرا رسیده باشد.
  • ممکن است آرشه‌ی شما کیفیت نامناسب داشته باشد.
  • ممکن است ناهنجاری ساختاری یا آناتومیکی، باعث ایجاد مشکل شده باشد.

اگر مشکل از ساختار ساز است، شاید بهتر باشد به فکر تهیه‌ی یک ساز با کیفیت باشید.

۵- برای هزینه کردن آماده باشید

گاهی نوازنده آماده‌ی هزینه کردن برای یک ویولن زیبا و درجه یک است و علت تعویض ساز هیچ یک از مواردی نیست که در بالا ذکر کردیم. همان‌طور که اشاره کردیم، گاهی این مسئله وجود دارد که شما شایسته‌ی نواختن یک ساز ارزشمند هستید. این احساس که شما توانسته‌اید به درجه‌ی نواختن سازی پر ارزش برسید، به عنوان یک نوازنده‌ی متعهد، به شما انرژی و انگیزه‌ی بیشتری می‌بخشد.

منبع: Connollymusic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *