قانون 80/20

کاربرد قانون 80/20 در نوازندگی پیانو

نحوه‌ی کاربرد این قانون ممکن است شما را شگفت‌زده کند!

قانون 80/20 چیست؟

شاید قبلا در مورد این قانون شنیده باشید. قانون 80/20 این ایده است که اگر 80٪ از وقت خود را برای 20٪ از قطعه‌ صرف کنید، تمرین شما ارتقا خواهد یافت. من قصد دارم ریسک کنم و بگویم قانون 80/20 به طور دقیق در مورد پیانو صدق نمی‌کند. بیشتر به 90/10 معتقد هستم؛ در واقع، شما یک قطعه‌ی موسیقی را یاد می گیرید و سپس 90 درصد از زمان خود را بر روی 10 درصد از آن قطعه صرف می‌کنید.

فقط بخش بسیار کوچکی وجود دارد که واقعا مستلزم تمام وقت و تلاش شما است. البته همیشه وسوسه‌ی بزرگی وجود دارد که به ابتدای قطعه بازگردید و قسمت‌هایی را اجرا کنید که می‌شناسید، زیرا سرگرم کننده است و دوست دارید روی آن قسمت‌ها کار کنید تا بهتر و بهتر شوند. این که چقدر خوب می‌توانید چیزی را اجرا کنید پایانی ندارد.

اما مواقعی وجود دارد که لازم است اکثر تمرکز خود را به بخش کوچکی از قطعه معطوف کنید. گاهی ضروری است که 98 درصد از زمان تمرینتان را بر روی 2 درصد از موسیقی صرف کنید. در روزهای دیگر می‌توانید تمرینات روان‌تری انجام دهید که در آن به قسمت‌های بیشتری از قطعه‌ می‌پردازید. به‌ویژه هنگامی که برای اجرا آماده می‌شوید و می‌خواهید احساس نواختن کامل قطعات را تجربه کنید.

اما مطمئنا بخواهید در هنگام یادگیری ساختار قطعه، توجه خود را بر قسمت‌هایی متمرکز کنید که برای اجرا به اصلاح نیاز دارند. من افراد زیادی را می‌بینم که ساعت‌ها پشت پیانو به تمرین می‌پردازند، اما به نظر نمی‌رسد آن‌چه را که به دنبال آن هستند انجام دهند.

توجه خود را به جاهایی که لازم است معطوف کنید

توجه به نت

اگر زمان زیادی از وقت خود را صرف یک قسمت کوچک از قطعه کنید، ممکن است احساس کنید که هرگز از این قطعه عبور نخواهید کرد. شاید این یک عبارت چهار یا هشت میزانی باشد و شما فکر کنید: خدای من! اگر یک ساعت یا یک ساعت و نیم را صرف این چند میزان کنم، هرگز این قطعه را به پایان نخواهم رساند!

نکته‌ای که وجود دارد این است: با توجه به این که تقریبا همه‌ی قطعات موسیقی دارای تکرارهایی از تم‌ها و چالش‌های تکنیکی مختلف هستند، اگر در ابتدا این زمان را صرف بخش‌های سخت قطعه کنید، پس از تمرین مناسب این بخش‌های سخت و اتصال آن‌ها به سایر بخش‌ها، پیشرفت زیادی در قطعه خواهید داشت.

بنابراین بله! قانون 80/20 اثربخش است و شاید حتی درصد تاثرگذاریش بیشتر از این باشد.

توضیحات کاما در مورد قانون 80/20 را در این ویدئو مشاهده کنید.

منبع: Pianistmagazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *