۱۰ توصیه برای شروع تمرین نوازندگی گیتار که باید بدانید

به عنوان یک نوازنده گیتار خیلی برایتان پیش آمده که حس و حال تمرین نوازندگی ندارید اما باید تمرین کنید. در ادامه به ۱۰ مورد اشاره می‌کنیم که برای شروع تمرین نوازندگی گیتار می‌تواند کارساز باشد.

۱. به یاد داشته باشید که شروع نوازندگی گیتار مثل روشن‌کردن اتومبیل است. استارت اتومبیل بیشترین انرژی و توان باتری را صرف می‌کند. در واقع شروع نوازندگی سخت است اما لذت پس از شروع نوازندگی به اندازه‌ای است که نوازنده گذر زمان را متوجه نمی‌شود.

۲. سعی کنید به محض اینکه حس و حال نوازندگی را داشتید، آن را به تعویق نیاندازید. مسلما اگر با انگیزه به تمرین بپردازید نتیجه‌ی مطلوب خواهید گرفت. به خاطر داشته باشید حس و حال شما نتیجه‌ی انرژی اطراف شماست، انرژی که آن را بی‌دلیل دریافت نکرده‌اید؛ پس به آن پاسخ دهید.

۳. سعی کنید در محلی منظم، مرتب و سازماندهی‌شده تمرین کنید. محلی که در آن تمرین نوازندگی می‌کنید، بر انگیزه‌ی شروع و ادامه‌ی تمرین و یادگیری تاثیرگذار است. محیط مناسب می‌تواند از استرس نوازنده بکاهد و حتی حس و حال بهتری به او بدهد. مهم است هر آنچه که ممکن است در حین تمرین به آن نیاز داشته باشید، به راحتی در دسترس باشد.
ذهن انسان مثل یک پردازنده است که در هر لحظه در حال انجام میلیون‌ها پردازش است؛ پردازش‌هایی که از آن‌ها بی‌خبر هستیم. شاید فکر کنید که محل تمرین نمی‌تواند تاثیر چندانی روی تمرین نوازندگی داشته باشد اما کافی است در محل درست تمرین کنید تا با نتیجه و تاثیر آن شگفت‌زده شوید.

۴. محل تمرین نوازندگی را جذاب و زیبا کنید؛ دکوراسیون، مبلمان، قاب عکس‌ها، دیوارها، کاغذ دیواری و هر آنچه را که فکر می‌کنید حس و حال خوبی به شما نمی‌دهد و نیاز به تغییر دارد، عوض کنید. حتی تغییرات کوچک می‌تواند ذهن شما را تازه کند. فراموش نکنید محیطی که در آن تمرین می‌کنید باید به گونه‌ای ترغیب‌کننده باشد؛ پس آن را آن طور که به شما حس خوبی بدهد تغییر دهید.

۵. قبل از شروع تمرین آنچه را که بابتش می‌خواهید تمرین کنید، به خاطر بیاورید. مسلما تمرین نوازندگی راحت‌تر خواهد بود در صورتی که بدانید برای چه تمرین می‌کنید. مثلا هدف تمرین می‌تواند صرفا برای حفظ تکنیک نوازندگی‌تان و یا نوشتن یک آهنگ جدید و یا یادگیری نوازندگی یک قطعه باشد.

۶. شروع کن! «باید تمرین کنم» می‌تواند به راحتی با جمله‌ی «شروع کن» به تمرین نوازندگی تبدیل شود. کافی است خود را عادت دهید که به محض اینکه «شروع کن» را گفتید، واقعا تمرین را شروع کنید. گاهی گفتن بلند این جمله می‌تواند کمک‌کننده باشد. به طور مثال اگر می‌خواهید امروز یک ساعت تمرین کنید، می‌دانید که تمرین کی شروع می‌شود؛ درست به محض اینکه به خود بگویید «شروع کن».

۷. لازم نیست برای اینکه در نوازندگی گیتار پیشرفت کنید و نوازنده‌ی بهتری شوید روزانه مثلا هشت ساعت تمرین کنید. اگر می‌خواهید سریع‌ترین باشید، بله این تئوری درست است اما برای بهتر نواختن نیاز به تمرین به مدت ساعات طولانی در روز نیست. می‌توانید ضمن حفظ کارایی و مهارت سریع‌تر تمرین کنید. به طوری که تمرین به مدت یک ساعت در روز کافی است.
وقتی سعی کنید روزانه و مرتب تمرین کنید، هرچند که در شروع برایتان کار راحتی نیست، آنگاه پس از مدتی متوجه می‌شوید که شروع تمرین و ادامه‌ی آن مثل قبل نیست و چقدر راحت شده است. درست شبیه به این است که یک سری موانع که شما را از تمرین باز می‌داشته است رها شده‌اید. آنجاست که دیگر تمرین نه تنها راحت شده بلکه لذت‌بخش هم هست.

۸. برخی از نوازندگان گیتار ادعا می‌کنند که به وضعیت ثابتی در تمرین‌ها رسیده‌اند؛ به این معنی که وضعیت نوازندگی‌شان از نظر تکنیک، سرعت و روان نواختن به آخرین حد رسیده و بهبودی وجود ندارد. باید اشاره کرد که در مورد نوازندگی گیتار چنین وضعیتی غیر ممکن است و همیشه و در هر سطحی امکان بهبود وجود دارد. اگر وضعیت نوازندگی شما بدون تغییر باشد بدانید که پس‌رفت خواهید کرد. در چنین وضعیتی نوشتن آهنگ را امتحان کنید. نوشتن آهنگ تمرین بسیار خوبی برای بهبود وضعیت نوازندگی است.

۹. گاهی برای شروع تمرین نیاز به ابزار کمکی است. گوش‌دادن به سی‌دی‌های مورد علاقه یا تماشای ویدیوهای نوازندگی از یوتیوب که برایتان جذاب است می‌تواند موثر واقع شود. به خاطر داشته باشید آنچه که اولین بار باعث شد به گیتار و نوازندگی آن مشتاق شوید همیشه می‌تواند به شما انگیزه شروع بدهد.

۱۰. سعی کنید با یک دوست تمرین کنید. برنامه‌ی تمرینتان را با یک از دوستانتان هماهنگ کنید به طوری که با هم تمرین کنید. به این ترتیب به تمرین منظم و مستمر تمایل بیشتری خواهید داشت.

محمد علی کلی می‌گوید: از هر لحظه‌ی تمرین متنفر بودم اما همیشه با خودم می‌گفتم امروز سختی بکش اما بقیه عمرت را مثل یک قهرمان زندگی کن.

منبع: Guitar World

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *