آیا دستان شما برای نواختن پیانو خیلی کوچک است؟

آیا دستان شما برای نواختن پیانو خیلی کوچک هستند؟

در این مقاله Robert Estrin، نوازنده‌ی کنسرت، درمورد نوازندگان پیانویی صحبت می‌کند که دستان کوچک دارند.

رابرت استرین

باور کنید یا نکنید، این سوالی است که قلبا برای من اهمیت دارد. نمی‌دانم کسی از شما متوجه شده‌است یا نه، اما من دستان کوچکی دارم.

اگر در حال یادگیری نواختن پیانو هستید و دستان شما برای رسیدن به یک اکتاو خیلی کوچک است؛ برای نواختن رپرتواری که نیاز به دست‌یابی به یک گستره‌ی وسیع دارد، در معرض آسیب خواهید بود. با این وجود:

نواختن قطعاتی که نت‌هایشان دور از دسترستان هستند، غیرممکن نیست

من با «جیک کلیتون» (Jake Clayton) کار کردم که در رسیدن به یک اکتاو مشکل داشت (در آن زمان یک پیانیست 10 ساله بود). اما شما هرگز این مشکل را در نوازندگی او به هنگام اجرای کنسرتوهای موتزارت و هم‌چنین کارهای سخت شوپن، متوجه نمی‌شوید. او این مسئله را بسیار خوب مدیریت کرد!

سرانجام دستان جیک رشد کردند و بزرگتر شدند. از طرف دیگر، دستان من تقریبا در همان اندازه‌ای که بودند، باقی ماندند! در این مرحله از زندگی‌ام، هیچ مشکلی برای رسیدن به یک اکتاو ندارم. اما وقتی با فواصل دهم و یازدهم در قطعات روبرو می‌شوم، باید انگشتانم را بیشتر بگسترانم تا بتوانم این فواصل را بنوازم و آن را مدیریت کنم. احتمالا فکر می‌کنید که باید بی خیال نواختن یکسری از قطعات شوم؟ قطعا نه!

راز این است: یادگیری شکستن سریع آکوردها با استفاده از پدال

وقتی آکوردهایی را که نمی‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید، سریع بشکنید و نت‌ها را روی پدال بگیرید، تفاوت در صدای ایجاد شده تقریبا نامحسوس خواهد بود. این کار خیلی دشوار نیست و هر کسی می‌تواند یاد بگیرد که چگونه به این مهارت دست یابد.

گرچه ممکن است دست‌های کوچک معایبی داشته باشند، اما داشتن دست‌های کوچک برای نواختن پیانو مزایای فوق‌العاده‌ای نیز به‌همراه دارد. شاید باور نکنید اما بعضی افراد انگشتان بسیار بزرگی دارند که بین کلاویه‌های سیاه قرار نمی‌گیرند. بنابراین، آن‌ها باید لبه‌ی کلاویه‌ها را بنوازند، دور از بالای کلاویه؛ که این چالش بزرگی را برای حرکت در داخل و خارج کلاویه‌ها، هنگام انتقال میان کلاویه‌های سفید و سیاه ایجاد می‌کند. این مشکل برای افرادی که دستان کوچک دارند، وجود ندارد زیرا که آن‌ها می توانند کلاویه‌ها را دقیقا در جایی بنوازند که کلاویه‌های سیاه و سفید با هم تماس پیدا می‌کنند. در حقیقت:

داشتن دست‌های کوچک و مزیت‌های آن

مهمترین قسمت نواختن پیانو، دستیابی به صدایی است که تصور می‌کنید؛ با تمرین می‌توانید توسط دستان کوچک، پیانو بنوازید. همه به گونه‌ای متفاوت ساخته شده‌اند؛ مواردی را پیدا خواهید کرد که افراد دیگر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند در صورتی که برای شما بسیار راحت است و بالعکس. بنابراین شما می‌توانید با یادگیری نحوه‌ی شکستن آکوردهایی که به کشش‌هایی فراتر از توان شما نیاز دارند، در عین حال که نقاط ضعفتان را کاهش می‌دهید، از مزایای داشتن دست‌های کوچک لذت ببرید. ویژگی مثبت این افراد؛ نوازندگی سریع و سبک آن‌هاست.

می‌توانید ویدئوی تدریس رابرت درمورد این موضوع را در این‌جا مشاهده کنید.

منبع: Pianistmagazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *