پردازش صدا

ابزارهایی برای پردازش صدا

بسیاری از افراد همواره به دنبال روش‌های ساده‌ای هستند که فرایند ضبط خانگی صدا را برای آن‌ها ساده‌تر کند و بتوانند با استفاده از این روش‌ها با کمترین هزینه و بدون نیاز به دیگران پردازش صدا را انجام دهند. در این نوشته، با روش‌ها و ابزارهایی برای پردازش صدا آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

کامپرسور صدا

با استفاده ازکامپروسور صدا می‌توان گستره‌ی دینامیکی صدا را تغییر داد و سیگنال‌های خشن صدا را از بین برد. به این ترتیب می‌توانیم صدایی نرم و تمیز اما رسا داشته باشیم. البته باید دقت کنیم که استفاده‌ی بیش از حد از کمپرسور می‌تواند از بین برنده‌ی مشخصه‌های ریز و جزئی صدا باشد.

افکت یا ایکوالایزر

با ایکوالایزر درواقع می‌توانیم فرکانس‌های صدا را اصلاح یعنی دامنه‌ی صدا را کم یا زیاد کنیم و به صدای مطلوبمان برسیم. در آن صورت، متناسب با شرایط، صدایی با شدت بیشتر یا کمتر ایجاد می‌شود.
در این فرایند با این ابزار می‌توان صداهایی که با کیفیت خوب ضبط نشده‌اند و شدت کم‌تری دارند تقویت و آن‌هایی که بیش از حد خشن هستند را تعدیل کرد و با کم‌ و زیاد کردن دامنه‌ی شان آن‌ها را تقویت یا تضعیف کرد. می‌توان صداهای مزاحمی مثل صدای خش یا بوق را از بین برد.
با استفاده از این ابزار، همچنین می‌توان صداها را از هم تفکیک کرد و مثلا صدای سازها را از یکدیگر یا از صدای خواننده جدا کرد.

plugin de-esser

این ابزار کاری شبیه یک کمپرسور انجام می‌دهد. و البته کاربرد آن مختص تعداد محدودی از حروف است. به این شکل که از آن برای تغییر فرکانس حروفی مثل س و ش و ژ و درواقع برای از بین بردن صدای هیس این حروف استفاده می‌شود. به این حروف یا به عبارت دقیق‌تر، به این هم‌خوان‌ها در علم آواشناسی (phonetics) هم‌خوان‌های سایشی گفته می‌شود. هم‌خوان‌هایی که به‌خاطر شباهت فرکانس‌هایشان با یکدیگر گاهی هنگام تلفظ از پشت تلفن، اشتباهی به‌جای همدیگر شنیده می‌شوند. گاهی درفرایند ضبط صدا هنگام خوانندگی، صدای هیس در هنگام ادای این حروف زیبا نیست. بنابراین،‌ فرکانس حرف را با این روش کم می‌کنند و تیزی حروف را از بین می‌برند.
البته گفته می‌شود برای این منظور، گاهی استفاده از کمپرسور یا ایکوالایزر نیز راهگشا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *