اعوجاج صفحه‌ی صدا در گیتار (تلگرافینگ)

صدای بی‌نظیر و پرطرفدار گیتارهای کوردوبا را می‌توان نتیجه‌ی ساختار سبک وزن و چوب سبک آن‌ها دانست. چوب استفاده شده در ساخت این گیتارها آسیب‌پذیر است اما با این حال قادر هستند صداهایی تولید کنند که گیتارهای ساخته‌ شده از چوب‌های ضخیم‌تر قادر به تولید آن‌ها نیستند. سوال رایجی که در این میان مطرح می‌شود این است که زیر خرک گیتار موج‌هایی دیده می‌شود، آیا این موضوع طبیعی است ویا اینکه یک نقص فنی محسوب می‌شود؟

این امواج طبیعی هستند و به این وضعیت تلگرافینگ گفته می‌شود.

چندین فاکتور می‌تواند دلیل تلگرافینگ باشد. یکی از دلایل اصلی آن می‌تواند چوب نازکی باشد که برای صفحه صدای گیتار استفاده شده است. دلیل استفاده از چوب نازک برای صفحه صدای گیتار، بیشترین رزونانس، کارایی و انرژی منتقل‌شده از سیم‌هاست. بخشی از حرکات صفحه‌ی صدا زمانی رخ می‌دهد که سیم‌ها تحت فشار هستند. نتیجه‌ی آن امواج کوچکی خواهد بود که روی گیتار ظاهر می‌شوند.
دلیل دیگر تلگرافینگ، شیوه‌ی به کار رفته در ساختار خود صفحه‌ی صداست. صحفه‌ی صدا به کمک فریم‌هایی به سمت پایین محکم کشیده شده‌اند. ممکن است در اثر فشار به فریم‌ها از بیرون، محل آن‌ها مشخص شود. همین موضوع باعث می‌شود زیر خرک امواجی دیده شود.
تلگرافینگ در بین گیتارهای سبک وزن با سیم‌ها‌ی نایلونی کاملا طبیعی است. به ویژه زمانی که با گیتارهای با سیم‌های استیل و سنگین وزن و ساخته‌شده از چوب‌های ضخیم مقایسه می‌شوند. تلگرافینگ حتی در مورد خیلی از گیتارهای با کیفیت و گران‌قیمت که سیم‌های از جنس نایلون دارند هم رخ می‌دهد. قیمت این گیتارها ده‌ها، صدها یا هزاران دلار است. در واقع به طور کلی باید گفت جای هیچ نگرانی نیست.

منبع: کردوبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *